/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Pudsning af væg
Fra : århushansen
Vist : 3893 gange
200 point
Dato : 30-10-10 09:29

Hej
Jeg skal have pudset en indvendig væg i min garage. Jeg har slået det gamle puds af så godt jeg kan.

Skal jeg pudse i Maxit 280? Og skal det evt blandes op med sand eller andet (vand er jeg godt klar over)?

Er der andet jeg skal huske/tænke over ifm pudsningen?

Der er tale om ca 25m2.

På forhånd tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-10-10 09:47

http://www.mur-tag.dk/index.php?id=100&L=0

Surf lidt rundt på linket, der er så vidt jeg husker også en video

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 30-10-10 09:48

Hvis du vil bruge Maxit produkter, er her både den rigtige til PUDS, som du selv skriver, og også anvendelsen. Forvanding er vigtig.
http://www.huskdethele.dk/docs/produkt/printProdukt.asp?id=22

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 210 point
Dato : 30-10-10 10:06

Hej århushansen.
Du kan godt pudse din væg med Maxit 280 eller endnu bedre med en færdig pudsemørtel som i linket fra stilkene, men det er under alle omstændigheder den dyreste løsning med de der færdigprodukter.
Du kan også selv blande en udmærket bastardmørtel til pudsning af din garagevæg - bland en finkornet bakkegrus (vasket grus) korn 0,0 - 0,2 med en 9% kalk i blandingsforholdet:
1 del cement
4 dele 9% kalk
4 dele bakkegrus
det giver en fin pudsemørtel og er langt billigere - brug endelig ikke for meget cement, kalken alene giver en udmærket afhærdning og for meget cement gør overfladen mere hård hvilket ikke er nogen fordel.
Som stilkene også skriver, er det vigtigt at du forvander din væg inden du begynder at trække puds på.
god fornøjelse med opgaven
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 30-10-10 10:22

det er nu billigere at købe 02 grus til en anden gang 1 gang cement 9 gange grus - vand pudsebradt
bræder eller styreskinne

du lægger 2 styreskinner lodret med et fornuftigt mellemrum evt 1-1,5 meters mellem rum herefter væder du væggen med vand (evt med forstøver eller børste) , læg en stor klat mørtel på pudsebrædtet og start for neden med at trække det på når du er kommet i stykke op på væggen bruges et vatterpas styreskinne til at trække af med (start for neden og træk vatterpasset zig zag op at de 2 styreskinner

Kommentar
Fra : århushansen

Dato : 30-10-10 11:03

Hej Bennymanden/Rotw!
Tak for svaret - Jeg har surfet lidt rundt og kan ikke finde 9% kalk?
Hvad er forskellen på at din blanding og den som Rotw foreslår? Jeg mener, hvad gør den ekstra kalk godt for kontra at benytte mere bakkegrus?
Som jeg læser dit svar Rotw, så skal jeg kun benytte Bakkegrus og Cement - Korrekt?
Tak.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 30-10-10 11:49

Lidt om hvorfor kalk.

http://www.kalkforum.org/default.asp?id=%7B36F45C66-B677-401E-8DB6-00CED279FE55%7D

Ellers er jeg enig i blandingen, dog bruger jeg 1:8

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 30-10-10 15:25

Som en der kun har prøvet det et par gange og derfor stadig er temmelig utrænet så vil jeg anbefale at købe færdig mørtel og så eller koncentrere mig om selve pudsningen.

Synes rotw har en fin anvisning jeg ville selv sige max en meter mellem styreskinner men det er ok et spørgsmål om øvelse.

Men at pudse og få et ordentligt resultat er ikke" bare lige" og hvis du også skal koncentrere dig om at lave en perfekt mørtel så kan du godt få problemer.

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 30-10-10 16:45

husk at kaste ud først med ren grus + cement 1 til 3 1cement 3grus eller træk flise klister på med en grov tandspartel og vent til det er tørt før du pudser

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 31-10-10 04:34

ved ikke om det hjælper eller bare gør mere forviring
http://www.aalborgportland.dk/default.aspx?m=4&i=246&pi=33&pr=6

Godkendelse af svar
Fra : århushansen

Dato : 25-12-10 10:09

Tak for svaret bennymanden.