|
| Bremse kaliber "hænger" Fra : rover600_valby | Vist : 9100 gange 50 point Dato : 29-10-10 09:38 |
|
Jeg har en Rover 75 hvor den venstre bagerste bremse kaliber har hængt lidt, jeg kunne mærke at fælgen var blevet rigtig varm og den begyndte at pibe efter ca 10 min kørsel.
Jeg har nu renset de to glidere på kaliberen og smurt dem med bremse pasta og nye klodser på (bremse skiven er ok kun små riller) den bliver heller ikke så varm mere
men stadig lidt varmere end den anden fælg på den anden side.
Hvad kan jeg gøre mere for det bliver helt godt? Kan man rense selve stemplet eller noget andet??
| |
|
ok tak det var også min tanke, men hvordan gør jeg det?? er den til lige at løsne med en lille skruetrækker og så lige sprøjte lidt ind eller?? kan man få noget på spray eller??
| |
| Kommentar Fra : thulin |
Dato : 29-10-10 10:03 |
|
Du skal skifte dine kalibre......
De bliver slidt med tiden. Du kan ikke rense eller smøre dig ud af problemet. Hvis du er rigtig uheldig, vil kalibreren pludselig sætte sig helt fast f.eks. når du træder din bremse helt i bund, kommer den ikke ud igen, og din bil vil ikke kunne køre mere.
Næsten uanset hvor meget du smører og gør ved, vil din bil dumpe til syn, da den vil bremse skævt.
Når du skifter kalibre, bliver du også nød til at skifte klodser og skiver (i begge sider) ellers bliver det bare aldrig rigtig godt.
Du kan også nøjes med at dreje skiverne af og skifte klodser. Men det bedste er at skifte skiverne, da den ene skiver er blevet så varm som du beskriver kan den have taget varig skade som ikke kan reddes ved at dreje dem af.
Hvis du selv har mod på det er det super nemt at skifte bremser samt kalibre, du kan klare det hjemme på gader på en 4 timer. Husk at skifte bremsevæske, når du alligevel har skilt det hele ad, brtemsevæsken kan også have taget skade af at have været varmet op så længe
| |
| Kommentar Fra : stilkene |
Dato : 29-10-10 10:32 |
|
Thulin: sludder, så har du ikke været omhyggelig nok. Jeg har trods alt synet mange biler i min tid som tidligere værkstedsindehaver.
Personligt har jeg bremsevæske i en tryksmørekande, og ja du kan løsne gumminanchetten forsigtigt med en lille ikke for skarp skruetrækker, - Manchetten sidder i et lille spor,som du skal have løsnet den fra, og så stikke smørekandespidsen ind under.
Men pas på med det bremsevæske, det ætser lakken hvis du spilder på den, og så er den bedste neutralisering med husholdningssprit.
| |
|
OK men hvad er der bag den gumminanchet?? og kan man købe bremsevæske på spray eller hvordan skal det gøres?
| |
| Kommentar Fra : Beestone |
Dato : 29-10-10 18:30 |
|
Bemærk at på mange biler er det problem, at kaliberen i letmetal (aluminium) sidder direkte på en svingarm eller ankerplade af stål.
Det giver med tiden så kraftig korrosion på anlægsfladen, at kaliberen kan blive trykket skæv, hvorefter stemplerne kan binde, på trods af at kaliberen i øvrigt er i orden og vel serviceret.
Løsningen er at afmontere kaliberen og rense monteringsfladerne med planslibning.
Ved samling anvendes et meget tyndt lag antirust, som forsegler samlingen ved sammenspænding.
| |
| Kommentar Fra : Cortina01 |
Dato : 29-10-10 20:51 |
|
Hvis du ikke er 110 % på, hvad og hvordan du laver det, vil mit råd være: Sæt en klemmetang på bremseslangen til den pågældende caliper og demonter den. Tag den med til en bremse & koblings specialist, der så kan vurdere den fagligt. Hvis den ikke fungerer 100 % og er fuldstændigt tæt, kan det få ret så alvorlige følger.
Vælger du selv, at adskille det vil du opdage, at det er stemplet, der sidder bag manchetten. Det kan presses ud med trykluft, MEN! Pas på!!! Der er virkelig smæk på, - og specielt hvis der er rust på stemplet. Hav ikke fingre imellem bogstaveligt talt. Og så bør pakninger / o ringe skiftes, når nu stemplet er ude. Tag udluftningen løs og smør gevindet med lidt kobberfedt ( Bruges også i samlinger mellem rør og slanger - men KUN på gevindet.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
| |
|
|