/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hund der laver indenfor :(
Fra : rikketm
Vist : 349 gange
20 point
Dato : 28-10-10 14:56

Hej

Jeg har en fransk bulldog på ca 14 mdr... jeg overtog ham da han var 8 mdr. Han laver indenfor når jeg er i skole... jeg er afsted allerhøjst 7 timer om dagen, og når jeg kommer hjem har han lavet på gulvet, jeg synes efterhånden jeg har prøvet alt, både nedsat fodret om morgenen, og lavet mindre plads osv... jeg står nu tilbage og tænker at det sikkert er adskillesangst, men er ikke sikker, men jeg har meget brug for nogle råd, da det helst burde stoppe ellers bliver det meget træls i de næste mange år.... så er der nogen der har oplevet det samme eller ved hvad man kan stille op???

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 28-10-10 15:21

- hvor meget lufter du ham om morgenen?

Kommentar
Fra : sfl17

Dato : 28-10-10 15:42

Find et stopord til ham, meget gerne noget på tysk, og sig det lige i det, han er i gang med at lave eller tisse indenfor. Hunde har korttidshukommelse, så det skal være med det samme! Det hjælper og benyttes af mange hundeadfærdsterapeuter/-psykologer. Hvis det er en hund, der har det med at hoppe op, kan du passende sige stopordet, mens du skubber dyret ned på jorden, så den lærer at forbinde ordet med noget ubehageligt, som helst skal undgås.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 28-10-10 17:11

Du skal sørge for at gå en lang tur med ham om morgenen, og straks efter skole også. Når han tisser eller laver stort på jeres tur, så skal du rose ham, nusse ham og give ham en godbid. Hunde lærer af at få ros, for det vil de gerne have mere af, og så vil han sikkert forsøge om ikke han kan gøre det igen og igen
Lad ham få mad én gang om dagen - om aftenen. Så burde han kunne får besørget inden du går i skole. Det kræver nok nogle lange ture, men det er det hele værd
Held og lykke med projektet.

Kommentar
Fra : rikketm

Dato : 28-10-10 18:46

Jeg plejer at 20-30 min med ham om morgenen hvilket jeg har fået at vide er nok til at han skulle kunne holde sig. derudover får han meget meget lille potion morgenmad og en større potion til aften, netop fordi han laver indenfor... jeg synes desværre jeg har været alt det igennem i nævner :(

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 28-10-10 21:03

Vent til din ferie og så træn med ham. Han skal nok lære det hvis du er konsekvent til at rose ham når han afleverer uden for.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-10-10 21:41

Min hund har kun lavet indenfor en gang og da var han undskyldt, tynd mave er ikke til at holde på men sikke en gang oprydning vi fik ham som halv voksen cirka 10 måneder og han har altid været meget opmærksom på at gøre som vi gerne vil, måske det er derfor at han er så nem at opdrage, en halvstor hvalp som ikke var vant til at være inde vidste ikke at det er udenfor der skal besørges, allerførste og indtil nu eneste gang han satte sig i position sad jeg og snakkede i telefon, jeg spang op og smed telefonen langt væk og råbte op, det stakkels kræ har aldrig turdet forsøge igen

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 28-10-10 22:28

Du siger, at du har prøvet det hele, men det synes jeg ikke det lyder som. Prøv at stoppe med at give ham mad om morgenen og kun en god portion om aftenen. Han er stor nok til kun at få mad én gang om dagen nu, og der er kun én vej: Ros ham og giv ham godbidder, når han gør det rigtige. Brug weekenderne til at træne også. Men altså INGEN morgenmad. Det sætter gang i tarmene, og det er ikke det, du ønsker skal ske. Lyder det synd? Jamen, han er ikke et menneske, og én portion mad om dagen er altså fint nok til en hund
Til gengæld vil han få en godbid, når han leverer på rette sted, så han skal såmænd nok få det lært.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 29-10-10 01:51

Helt enig med Pifo. Har altid selv "kun" fodret hund om aftenen.
Giv den kun en enkelt eller to godbidder om morgenen, når den har besørget udendørs.
Måske bliver den stresses over, at du er stresset og så kører rumlen.
Kom glad hjem, og skynd dig ud med hunden, uanset om den har skidt eller ej.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 30-10-10 09:55

Du køber en stor aflukbar hundekasse når du forlader huset, lukker du ham derind, sammen med noget han kan få tiden til at gå med, griseøre, ben etc., lad radioen spille lavt også.

Hunde vil ikke besørge hvor de selv sover og opholder sig, det er naturstidigt for dem, og det er en ren protest handling fra dens side, ikke andet.

Prøv det her og du er ude over problemet, og det er ikke synd for hunden.
I vil få dem meget bedre med den løsningsmodel, efter kort tid kan den slet ikke undvære sin " borg "

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 06-11-10 23:44

Hvis det handler om separationsangst er det målrettet træning der skal til.

Først skal du lære ham "sit" (hvilket er ganske nemt, bare hold fingrene over hans hoved og før din hånd mod hans hale) eller "dæk".
Så får du hunden til at "sit" (eller "dæk") og lægger en godbid et par meter fra hunden. Hunden må ikke tage godbidden før du giver ham lov.
Når han kan det, så gentager du det, men nu forlader du stuen, og går så tilbage og lader ham tage godbidden.
Næste trin er, at forlade stuen og lukke døren, før du går tilbage og lader ham tage godbidden.
Tiden hvor du lader ham ligge øger du lidt ad gangen.
Til sidst vil han også acceptere, at du forlader hjemmet.

I den periode træningen står på må hunden på intet tidspunkt være alene, så du kan være nødt til at finde en hundesitter.

Hvis dette ikke virker vil jeg anbefale blomstermedicin, dette kræver dog at man sætter sig ind i det.

Denne træning har jeg nu benyttet til 2 hunde, men til den sidste måtte jeg supplere med blomstermedicin i et par år. Til gengæld har jeg nu en hund, der er fuldstændig rolig ved at være alene hjemme.
Men 7 timer er nok lige i overkanten.

Kommentar
Fra : morodi

Dato : 08-11-10 14:23

Det er ofte et problem med omplaceringshunde, jeg har selv 4 af slagsen, 2 af dem havde vi problemet med rigtig længe. Så jeg vil sige tålmodighed, er den rigtige kur imod det.