/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
En fuglefoderplads på jorden
Fra : ingelein
Vist : 2331 gange
50 point
Dato : 28-10-10 14:03

Hej
Jeg vil være i god tid i år. Sidste år havde jeg mange fuglefoderhuse og automater i haven.
På et tidspunkt etablerede jeg en foderplads på græsplænen ud for mit vindue. Jeg er så egoistisk at jeg også vil se de fugle, som jeg fodrer på næsten hele året.

På et tidspunkt blev der imidlertid ret griset på fuglefoderpladsen. Mange fugle, mange "lorte" og en del skaller og rester af æbler. Da der var sne, havde jeg også sat et lille skjul op af resterne fra vores store juletræ. Det virkede ret godt og holdt foderpladsen fri for sne det meste af tiden.

I år har jeg tænkt mig noget andet: Jeg vil gerne lave en lille forhøjning på jorden, eventuelt ved hjælp af en palle, som skal dækkes med en tæpperest eller noget andet. Hos Jem og Fix har jeg set nogle meget store plastiklåg beregnet til at rengøre grillriste i. Måske skulle jeg købe to af disse låg. Et til foderskål, og et til at dække af med om natten - hvis det da ikke blæser væk.

Det var så nogle at mine tanker omkring emnet. Er der nogen, som har et bedre forslag?

mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-10-10 14:24

En fugle foder plads skal da være hævet over niveau, så katte og andre rovdyr ikke forstyrrer.

Du kan jo f. eks. lægge tæppet oven på dit garage tag eller lignende...
Selv har jeg en halvmur mellem garagen og huset, hvor jeg stiller et stort, langt fuglebur på.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-10-10 14:37

Svendgiversen, mine forældre har nu altid haft foderplads på jorden, så det er ikke et must at det skal være hævet.. katte kan da også hoppe op

Den ene foderplads havde de indrettet meget simpelt, de havde et bord/bæk sæt, hvor de dækkede med plastik på de to sider

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-10-10 14:51

Rotterne vil elske din fodring på jorden, de er også sultne om vinteren.

http://www.dof.dk/sider/index.php?option=com_content&task=view&id=64&Itemid

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 28-10-10 15:30

Citat
Rotterne vil elske din fodring på jorden, de er også sultne om vinteren.

Jeg gyser også ved tanken om fuldfede rotter.Der mæsker sig i fuglefoder.Jeg er "paranøj",med rotter.

Jeg er også ifærd med at lave et fuglefoderhus.Den står på en stolpe,ca. 1,70 cm over jorden.
Den (stolpen) skal omvikles med pigtråd,eller stikkes ned i en glat kloakrør.Netop for at holde katte m.m. borte.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-10-10 15:37

Så var det da godt jeg lige fik byttet avis med min nabo...
I vor lokale avis Jydske er der en artikkel i dag: Foderbræt
med underskriften: Vinterfodring af fugle.

Jeg citerer i uddrag:
"
Det er bedst at sætte fuglebræt eller fuglehus op et sted, hvor katte ikke kan nå det.
Det er en god ide at placere fuglehuset i nærheden af et træ, hvor fuglene let kan søge tilflugt.
"
Altså ikke kun mad, men også trykhed...

Der er mere, mest om foderet: Kilde dyrlægevagten.dk

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 28-10-10 21:05

Man skal bare overhovedet fodre på jorden. Tænk dog på de satans rotter

Kommentar
Fra : skaerm

Dato : 28-10-10 21:15

problemet og fodre fugle er bare at selvom de sidder ove jorden smider de stadig masser af mad ved siden af, og ned på jorden til rotterne.......... tro mig, har set 3-4 rotter side under mine forældres fuglehus rigtig og hygges sig.. aaaaaaaaaaagggggggggghhhhhhhhhhh

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 28-10-10 22:19

Dejligt, at du fodrer fuglene.

Jeg har fodret både på jorden og på fuglebræt i masser af år.

Pindsvin kan jo ikke flyve.

Jeg har aldrig set en rotte i haven, eller rotteefterladenskaber.

Så mon ikke det lidt kommer an på, hvor man bor?

Hvis man får rotteproblemer, må man jo tage fodringen op til revision.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-10-10 00:50

Selvfølgelig er riskoen til stede for rotter, men problemet er jo ikke større, end at hvis man ser en rotte har man pligt til at henvende sig til kommunens skadedyrsbekæmpelse, som så kommer og lægger gift. (det kan også gøres i specielle kasser så fugle og andre dyr ikke ved en fejl spiser giften)

Men faktisk er der mange fuglearter der foretrækker at tage foderet på jorden.

Jeg har bare lagt et par cementfliser, de er nemme at skylle rene og feje rester væk fra.

Altså det med kattene, hvis der er katte i haven er risikoen for de snupper en svagelig fugl da til stede, men kattene tager ikke en brøkdel af antal fugle i forhold til hvad f.eks. spurvehøge gør.

I min have kan kattene somme tider sidde kun omkring en meter fra fuglene, som ikke tager særlig notits af kattene når de kommer og henter foder

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 07-11-10 13:38

Hej
Nu er jeg jo ikke først begyndt med at fodre fugle i år, så jeg har altid haft mindst 3 fuglefoderhuse, 3-4 foderautomater og andet som kokosnødder og mejsebolde. Så glemte jeg de pyntelige piletræsophæng til fuglefoder. De er nu ikke meget bevendt, fordi foderet bliver vådt - så de skal hænge et beskytftet sted. Mejseboldene som man kan købe er ofte lavet af det rene affald, som "mine" fugle ikke gider spise. Nogen havde foræret mig en hel kasse mejsebolde, som bare hang og blev mugne!!!.

Jeg gider heller ikke have de mange solsikkeskaller på terassen, så jeg køber afskallede solsikkekærner. I år har jeg været så heldig at købe en hel sæk (22,6 kg) hos en bager. Ikke for en slik, men for 320 kr. Det var flot, for han ville ikke tjene på det.

Hvis man kender lidt til de forskellige fuglearter, ved man at f. eks. bogfinker helst vil finde deres føde på jorden. Solsorte og drosler har det også bedst med at finde føden på jorden. Sidste år havde jeg fejet sneen væk på et lille stykke af græsplænen og fodrede der - med æbler og andet grovere frø. Men det blev hurtigt griset - eller også føg det til med sne hurtigt. Efter jul kunne jeg sætte grangrenen fra juletræet op som skjul og læhegn. Derfor efterlyser jeg nu noget mere permanent.

Jeg forestiller mig en lille palle, som jeg kan slå noget plastik og gammelt tæppe på . Pallen skal være hævet lidt over jorden . Desuden skal der være et skråt tag over, som jeg kan flytte med - afhængig af vind/sne/fygning.

Det kan ikke passe, at ingen i dette Forum har lidt erfaring med det.

ROTTER - gider vist ikke spise rådne æbler og så kan de vel også kravle op i foderfuglehuse, så det er ikke noget argument for at lade være med at fodre fugle.

Mange hilsner
Ingelein

Ps. Når jeg først svarer så sent, er det fordi jeg ikke længere får post i min mail om at der er kommet svar. ??????????? Mon det bliver sorteret fra som Spam??????

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 07-11-10 14:16

Millioner af mejsebolde. Søren Ryges udsendelse om fuglefodring

http://www.dr.dk/DR1/Ryge/programmer/2007/12/16130323.htm

Mange hilsner
Ingelein - lidt klogere efter at have set filmen

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 09-11-10 17:35

Hej
Alt ok nu og det var desværre ikke en diskussion om fodring eller ej, men et godt råd til et jordfoderhus jeg efterlyste.

I mellemtiden har jeg købt to firkantede 70x70 cm bakker til rensning af gril. Gemalen har skruet ben af træ under den ene kasse, boret huller for at regnvandet kan løbe af. Den anden kasse er fæstnet langs bagkanten. De to kasser holdes åbne som "Dødens Gab" ved hjælp af to 5cm Ø rundstokke beregnet til opbinding af træer. På denne måde kan kassen lukkes, hvis der bliver behov for det. Så skal jeg bare lægge rundstokkene ned.

Iøvrigt har jeg købt et fag hegn med pileflet, som kan sættes bagved kassen i tilfælde af snefygning-.

mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 18-11-10 20:08

For hvem der gider,
Her er løsningen på min fuglefoderplads
www.strikinge.blogspot.com

Med mange pip
Ingelein

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-11-10 20:30

Flot ingelein.

Måske er jeg mest imponeret over de hæklede mejsekuglenet, det har jeg godt nok aldrig set før

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 18-11-10 20:31

De har det sandelig godt, dine fugle.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-11-10 20:41

Hej igen, ingelein

Jeg var så uforsigtig at vise din side til min viv, har du en "opskrift" på en tychus?