/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Wohlgemuth fra Köningsberg, hvorfor
Fra : svendgiversen
Vist : 1648 gange
400 point
Dato : 24-10-10 11:17

Vor nye nabo spørger hvorfor hendes oldefar Hermann Wohlgemuth indvandrede fra Østpreusen
sidst i 1800 tallet?

Han blev gift med Anne Sophie Iversen, meget mere ved vi ikke,
bortset fra at de fleste af børnene boede her i det Sønderjyske, fra Sønderborg op til Horsens...

Jeg finder ingen Hermann Wohlgemuth her, men (for) mange i Østpreusen,
hvem kan hjælpe??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-10-10 11:54

Fandt dette i DIS:
"
Hermann Kurt Paul Wohlgemuth
* 9 okt 1884 i Sønderborg
dø 29 jul 1966 i Avnbøl
gift 5 nov 1905 i Broager med Anna Sophie Iversen
* 24 apr 1888 på Dyntmark
dø 25 mar 1920 i Hokkerup
"
Hermann Kurt Paul W. s. forældre er
Hermann Curt Wohlgemuth ( Murer )
* 3 aug 1855 i Königsberg
dø ( druknede ) 18 jan 1892 i Sønderborg
gift den 3 okt 1883 med Anna Catharina Nielsen
* 5 dec 1850 ( uægte ) i elstrup
dø 3 dec 1922 i Sønderborg
de havde 2 sønner
"
Hermann Curt Wohlgemuth, s forældre er
Købmand i Königsberg , Herman Wohlgemuth og hustru Johanne
"
Det er så ikke Hermann Kurt Paul Wohlgemuth der rejser til Slesvig, efter 1864 under Tyskland,
men hans far Hermann Curt Wohlgemuth ( Murer )...

Mon det er rigtigt det ene Kurt er med C?

Hvornår og hvorfor kommer han til Als??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-10-10 12:44

Fandt lidt mere på DIS, henvisninger til AO opslag, men jeg er ikke god til at læse tysk håndskrift:
"
Sønderborg amt, Als Sønder herred, Sønderborg sogn.

Herman Kurt Paul Wohlgemuths fødsel 9. okt 1884 finder du på 1869-1891, opslag 407 nr. 121.
Hermann Curt Wohlgemuths død 18. jan 1892, 1888-1916, opslag 44 nr. 6.
Anna Catharina Nielsens død 3. dec 1922, 1894-1938, opslag 173 nr. 60.
"
Jeg finder kun den første af de tre, det er mere intereressant hvor Herman Kurt Paul Wohlgemuth
bliver gift med den "uægte" Anna Catharina Nielsen, født i Elstrup her på Als??

Hvem kan hjælpe???

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-10-10 12:05

Lidt flere oplysninger om Wohlgemuth familien fra DIS,
hvor man kan finde dem på AO:
"
Sønderborg amt, Als Sønder herred, Sønderborg sogn.
Herman Kurt Paul Wohlgemuths fødsel 9. okt 1884 finder du på 1869-1891, opslag 407 nr. 121.
Hermann Curt Wohlgemuths død 18. jan 1892, 1888-1916, opslag 44 nr. 6.
Anna Catharina Nielsens død 3. dec 1922, 1894-1938, opslag 173 nr. 60.
"
Jeg er ikke skrap til AO håndskrift og kan ikke finde/tyde dem...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-10-10 12:14

Nå, det havde jeg skrevet, men ikke det her:

Konen, uægte Anna Catharina Nielsen skulle være datter af:
Lorens Christiansen Smidt, træskomager i Elstrup født 1818,
er der nogen der kan finde ham og vise faderskabet?

og moderen Anne Marie Nielsen, sypige født 6 maj 1824,
i Elstrup, Egen sogn, Sønderborg amt.
Samme, er der nogen der kan finde hende??

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 28-10-10 15:19

AO, Egens sogn, 1847-59, opslag 40, 27. Anna Katarina Nielsen, uægte, datter af ugift fruentimmer Anna Marie Nielsen af Elstrup. Som udlagt barnefader oplyses en soldat, Petersen ved 7 batt. 10 mdr. før fødslen var moderen i tjeneste på Augustenborg. Kirkebogen er svær at tyde. Jeg er heller ikke helt god til militære titler.

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 28-10-10 15:29

Den udlagte barnefader var artillerist, hans fornavn er lidt svært, muligvis Niels.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-10-10 15:46

Godt fundet, stkra.

Kan der i stedet for Niels stå Lorens?

Vor kilde, en fætter til vor nabo har Anna Katarina Nielsens mor rigtigt: Anna Marie Nielsen af Elstrup
og faderen Lorens Christiansen Schmidt?? Han skulle være født 1818 og være Bødker i Elstrup

Accepteret svar
Fra : stkra

Modtaget 400 point
Dato : 28-10-10 15:59

AO 1877-1904, opslag 99, 13. Kirkelig viede. Herman Curt Wohlgemuth, arbejdsmand i Elstrup, 28 år og Anne Catrina Nielsen, tjenestepige i Elstrup, 33 år. Vielsesdato 3. oktober 1883. Brudgommen, født i Kønigsberg, 1855, den 3. aug og døbt den 2. okt. Bruden var Conf. 1865.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-10-10 16:17

Fantastisk, stkra

men kun arbejdsmand, min kilde har ham som (senere?) murer,
hvad får en ufaglært fra Kønigsberg til at rejse til Als, hvor han brænder varm på lidt ældre pige?

Jeg troede han måske var Naver, meget populært den gang for omvandrene håndværkere??

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 28-10-10 17:09

AO Egens sogn, 1847-1859, opslag 114, 1. Copulerede. 1853, den 8. marts. Lorens Christensen Schmidt, 35 år, ungkarl i Elstrup og Anna Maria Nielsen, 28 år, væverpige i Elstrup. Forlovere: Christen Nielsen og Mads Nielsen. Anm. Efter foregående tillysning blev vielsen foretaget i huset på grund af brudgommens sygdom.

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 28-10-10 17:14

Undskyld, han hedder Lorens "Christiansen" Schmidt.

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 28-10-10 17:23

Svar til Svend!
I kirkebogen for Sønderborg ved Herman Curt Poul W´s fødsel, står faderen som murersvend. (maurergeselle)

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 28-10-10 17:28

Faderen, Hermann Curt Wohlgemuth var altså murersvend og må have indvandret til Als før 1884. Din teori om at han var naver, kan udmærket passe.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-10-10 18:23

Tak for svaret stkra.

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 28-10-10 18:25

Hvad mener du om dette, Svend. Kan Laust være en omskrivning for Lorens? Alderen passer.

Tønder, Tønder, Højer og Lø, Løgumkloster, Osterstrasse No: 67, Hufenstelle, 62, FT-1845, C7559
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christian Christiansen Schmidt 62 Verheir. Landwirth Lygumkloster
Metta Marie Madsen 59 Verheir. Seine Frau Lygumkloster
Kresten Christiansen Schmidt 31 Unverheir. Stallknecht Lygumkloster
Christian Christiansen Schmidt 29 Unverheir. Fuhrmann, Seine Kinder Lygumkloster
Laust Christiansen Schmidt 27 Unverheir. Kaufmann, seine Kinder Lygumkloster
Botilla Catharina Schmidt 23 Unverheir. Seine Kinder Lygumkloster
Dorthea Petersen Gramm 17 Unverheir. Sein Dienstmädchen Lygumkloster
Laust Lorenzen 16 Unverheir. Handelslehrling des Laust Christ: Schmidt Lygumkloster

Kommentar
Fra : lmjensen

Dato : 10-01-11 21:11

@svengiversen
Anne Catharina Nielsen fik moderens efternavn, da hun var ugift på fødselstidspunktet. Udlagt barnefader er Artelerist Niels Petersen v/ 7 bat. nr 151. Moderen tjente 10 måneder før fødslen hos bager Clausen i Augustenborg, faderen tjente ved regimentet på Augustenborg. Moderen blev 08.03.1853 gift med Lorenz Schmidt, træskomager fra Elstrup, og han har åbenbart adopteret Anna Catharina fordi ved Wohlgemuths død (han druknede) i 1892 står Anna Catharina som datter af Lorenz Schmidt og Anne Marie Nielsen. Herman Kurt Poul Wohlgemuth, der var gift med Anna Sophie Iversen, levede efter konens død i et papirløst ægteskab med Anna Theresa Kopiske som han fik 4 børn med, hvoraf den ene var min svigermor. Jeg er meget interesseret i hvem din nabo er, og relation til Herman Kurt Poul Wohlgemuth, da naboen så er i familie med min kone. Jeg har mange olysninger om Wohlgemuth familien.