/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
"Opklippede stramajpuder "
Fra : malmin
Vist : 2269 gange
50 point
Dato : 23-10-10 02:04

En gang sidst i 60erne og i 70erne var det moderne at sy flere lag garn, over hinanden og i forskellige farver, på stramaj. Når man så havde syet tilstrækkeligt mange gange(først med en farve, så med en anden, og i forskellige retninger) så klippede man noget af det syede op, og der dannes et mønster - alt efter hvordan man havde syet.

Nogle blev til pyramider, andre blev til ovale blomster, o.s.v. men fælles for dem var at de to farver man havde syet med, i sig selv også dannede et mønster.

Jeg ved godt at jeg hat svært ved at forklare teknikken, da jeg aldrig selv har prøvet at sy sådan en pude. Men nu kunne jeg godt tænke mig at gøre det. Problemet er bare:

Hjælp! Hvor finder jeg opskriften på sådanne puder?

Mange hilsener malmin

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 23-10-10 03:54

følger LIGE med her

Citat
Jeg ved godt at jeg hat svært ved at forklare teknikken

du er sikker på det ikke var/ er lavet som en form for RYA_tæppe
har selv syet et par stykker _ men aldrig fået noget
der ligner dit spørgsmål ud af det???

http://www.google.dk/images?hl=da&biw=1012&bih=569&q=70's%20hippi%20t%C3%A6pper&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&tab=wi

fra samme tid

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 23-10-10 03:58

Citat
http://www.google.dk/images?hl=da&biw=1012&bih=569&q=70's%20hippi%20t%C3%A6pper&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&tab=wi

ikke det jeg lige SÅ

så hop forbi DET link

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 23-10-10 04:47

Det er ikke Rya/puder/tæpper.

Når det syede er klippet op, skal der dampes, for at få pyramiderne/blomsterne til at rejse sig op.

Der er også noget med at man skal sy hele eller halve korssting over hele stramajbunden, før man begynder at sy mønstret.

Der går meget garn til, p.g.a alle de lag garn der skal syes oven på hinanden, så det færdige resultat er tykt og kompakt.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-10-10 08:19

malmin.... hvis det ikke lykkedes dig at få et brugbart svar her på kandu, så prøv her

http://rokken3.dk/

en side udelukkende med håndarbejde - og det er gratis -

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 23-10-10 19:48

hold da op- dit spørgmål har taget det meste af min dag i dag.

Det lyder meget spændende, men jeg er ikke kommet nærmere.

Jeg har lige et spørgsmål tilbage- var det også noget af det man kunne se på T-shirts ? Jeg mindes at kunne huske at nogen havde nogle plydslign ting på deres T-shirts

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 23-10-10 23:52

Hej smuller54

Jeg ved ikke om det var noget man kunne broderer på T-shirts - jeg tror at det ville blive for tungt, med al det garn det skulle til.

Jeg tror kun at det blev syet som puder.

Jeg så den film fredag aften på DR1, der handlede om nogle der havde speciale i at kidnappe børn + deres forældre, og løslade dem inden for 24 timer, mod en stor sum penge. I den film var en mand sammen med et barn i et gammelt sommerhus, og der så jeg sådan en pude som jeg nu efterlyser opskriften på.

Jeg havde helt glemt at der fandtes sådanne puder, men nu husker jeg tydeligt at min mor broderede flere af den slags i 70erne. Dengang var alt så farverigt, og jeg synes at de så gyselige ud, da vi kom op i 80erne. Men nu tænker jeg på at det ville være flot at f.eks "pyramiderne" at de havde afstemte farver. Måske sort og grå, eller råhvid og hvid.

Det skulle være en grov stramaj. for man skulle sy i samme hul en del gange. Før arbejdet blev klippet op, lignede det bart en tyk ensfarvet klump garn, der var syet i firkantede mønster, eller ovale mønstre. Men når det så blev klippet op, delte det opklippede sig, og dannede pyramider ca 3x3 cm og en højde på et par cm, med samme farve på "øst /vest" og anden farve på "syd/nord". Hvis det var blomsten, blev den lidt oval, med en farve i midten, og fire blade blev klippet op og samlede sig, ligesom en pompon der bliver klippet op, og garnet drejer modsat sy retningen.

Jeg ved godt at jeg gør det mere og mere vanskeligt at forstå, det jeg skriver, men som før skrevet har jeg aldrig selv prøvet at brodere sådanne puder, og ingen af dem jeg kender, husker mere hvordan man gjorde. Men det er ikke RYA, for det har jeg lavet.

Men tusind tak smuller54, fordi du prøver at hjælpe mig. Nu synes jeg pludselig at det kunne være sjovt at finde opskriften, eller snare et diagram tror jeg. Jeg bliver pludselig nostalgisk, når man ser noget som har stået i ens hjem, og man så har glemt alt om det igen - sådan er det når man bliver halvgammel

Mange hilsener malmin

Undskyld at jeg ikke har svaret før, men jeg har mellemørebetændelse på begge ører, og det gør ondt, skulle jeg hilse og sige. Nu har det varet i snart to uger, og ørelægen ved ikke hvad hun skal gøre ved det, for ligesom det er ved at holde op, er det der igen. Men det høre - haha jeg kan ikke HØRE - til i en anden tråd.

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 50 point
Dato : 25-10-10 19:32

God bedring Malmin

Jeg har ikke kunne komme nærmere et svar, men jeg holder øje og spørger mig frem hos de sagkyndige i omgangskredsen.

mvh Smuller54

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 25-10-10 21:59

Tusind tak smuller54.

Jeg lader spørgsmålet stå lidt endnu, måske er der nogen der ikke har tjekket deres "Kandu"

Hilsen malmin

Godkendelse af svar
Fra : malmin

Dato : 02-11-10 00:31

Kære smuller54.

Tusind tak fordi du vil holde øjne og øre åbne i din omgangskreds. Måske du pludselig støder på nogen der kender den "glemte pudeopskrift", eller du selv kommer på besøg i et gammelt sommerhus, hvor der står sådan en pude fra 70erne - men det er nok utænkeligt.

Men hvis du ser en pude, som jeg så klodset prøvede at beskrive, tror jeg ikke at du er i tvivl om at: DER ER PUDEN

Mange hilsener malmin

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 03-11-10 16:14

Hej Malmin

Her er så resultatet af min søgning hos eksperten.

Det drejer sig om "Plydssyning".
Du kan finde en lille omtale i en gammel broderibog:
JEG BRODERER SELV - Politikens Forlag 1967 Forfatter Caroline Larsen s. 233

Der er også omtale i Bonniers Store HÅNDARBEJDSLEKSIKON Bind 13 s. 48 + 49 +50 ISBN 87-427-0570-3
Mønstre kan jeg ikke finde, men der har nok været noget i diverse ugeblade.

hilsen smuller ( skriver også i PM da du ikke for mail)