/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Slatten skuffebund
Fra : pifo
Vist : 7652 gange
300 point
Dato : 22-10-10 16:44

Mon ikke der er en enkelt eller to af jer dygtige "Kandu'ere", der kender dette problem:

Vi har et par kommoder, hvor skuffernes bunde er lave af tyndt masonit. Bunden sidder fast i en rille i skuffens sider. Fylder man skuffen med lidt for tunge ting, ryger bunden ud af rillen og "hænger" derfor bagerst på midten, og små ting ryger ud af skuffen og ned i skuffen nedenunder, med mindre den sætter sig helt fast.

Når først skaden er sket, så buer bunden så meget, at den hurtigt smutter ud af rillen. Er der nogen af jer, der har en idé til, hvordan man bedst løser dette problem?

Min mands idéer faldt ikke i god jord, skal jeg hilse at sige:
- Sæt gaffatape rundt om hele skuffen
- Lad være med at lægge noget i skufferne
- Køb en kommode i bedre kvalitet

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 22-10-10 16:51

lim nogle lister på undersidem
eller bedre, køb en hård plade og læg den i bunden
den skal passe rimelig godt

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 22-10-10 16:52

Kom en smal liste under skuffen i begge sider, hvis der plads, som så limes på.

Man kunne også forstærke bunden, som iøvrigt er af dårligt materiale til formålet, med en ekstra plade af krydsfiner, som limes på nedenunder. Der er sikkert 5 mm under pladen. Det er belastningen, der får pladen til at bøje nedad.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 22-10-10 16:58

Lister i kanterne er ok, men det vil alligvel bue på midten.

Listen skal være på tværs midt på.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 22-10-10 17:12

Listen skal være tyk nok til at ramme bunden og så laves der et hak, så den kan fæstnes på kanten af skuffen. På Langs:

_______________________
:
___________________:

et forsøg på at tegne en profil.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-10-10 19:38

Jeg ville også lime/skrue nogle lister på bundpladen på undersiden, dog ikke tykkere end at skuffen stadig kan glide. Listerne skal sidde på langs med glideretningen, så eller andet ikke bliver revet med.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 22-10-10 20:12

Det kan sagtens lade sig gøre på de fleste billige kommoder at slå en liste på langs.

Den kommer ikke til at berøre noget som helst. Fronten sidder som regel, så der er ca.2,5 til 3 cm. under skufftens kant og rillen er sat på skuffen så den kører frit.
uanset lister på langs eller på tværs så skal de i hvertfald fæstnes på noget af selve skufferammen.
Det nytter jo ikke bare at lime noget på selve masonitpladen.

Listen skal så bare lige have et hak, så den kan støtte bunden men slås fast på rammen.

Og som sagt der er som regel rigelig plads.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 22-10-10 20:26

Og sidste bemærkning, hvis jeg gætter rigtig, så er fronten sat fast til en ramme bestående af 3 sider (venstre, højre og bagside ) og sat fast med lim og nogle trædyvler. Og så er der en rille som passer til masonitpladen.

Altså så er der ikke noget på fronten man kan hæfte en liste fast på- derfor på langs

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 300 point
Dato : 22-10-10 20:33

Hvorfor så besværligt, brug en elektrikerbøjle, ret den ud så den er lige, og sæt den som her
http://peecee.dk/upload/view/271935

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 22-10-10 20:35

god ide Klaudi

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 22-10-10 20:40

Jeg går ud fra, du har en møtrik på bagsiden af skruen i bunden ( masonitpladen) ??

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 22-10-10 20:42

Kommoden ser således ud:

http://www.daells-bolighus.dk/vis_vare.php?id=51279&menu=menu_4

Fronten er lidt større end skuffens bagplade. Der er en rille i alle 4 sider. Problemet er bagerst i skuffen, for bunden sidder fint i både frontplade og i siderne. Den bagerste plade buer efterhånden svagt (omend meget svagt) bagud, så bunden falder ned på midten bagerst i skuffen, og ryger altså ud af den bagerste rille. Hvis jeg på en måde kunne tvinge bagpladen ind, ville det være super.
En liste kan måske gøre det. Selv havde jeg tænkt på noget med patentbånde eller små beslag. Der er plads til en meget smal liste under skuffen, men jeg er i tvivl om det er nok at lime den på?

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 22-10-10 20:44

Klaudi, det er en god idé
Har du sat en møtrik på bagsiden? Pladen er jo så tynd, at der næsten ikke kan skrues i den.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 22-10-10 20:46

Citat
Hvis jeg på en måde kunne tvinge bagpladen ind, ville det være super.

hmm, så skal du skille det hele ad og det vil ikke løse dit problem med at masonitpladen er for bøjelig og tynd.

Klaudis forslag er et godt forslag og eller må du forstærke med en liste, som jeg skriver og du kan ikke nøjes med at lime, du må skrue en bitte skrue i. Søm duer heller ikke.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 22-10-10 21:00

Ja, det er samlet med en 3mm skrue og møtrik i bunden og en alm skrue i bagpladen

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 22-10-10 21:02

Helt lige skal bøjlen selvfølgelig ikke være, et andet billede
http://peecee.dk/upload/view/271941

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 22-10-10 21:07

Tak Klaudi- det bliver den løsning, jeg kaster mig ud i. Jeg har forhøjet points, for jeg er ret sikker på, at dette løser et stort irritationspunkt for både mig og flere i familien

Også tak til jer andre - lister er også en god idé, men dog ikke lige den jeg kaster mig over i denne omgang

Godkendelse af svar
Fra : pifo

Dato : 22-10-10 21:08

Tak for svaret Klaudi.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 22-10-10 21:10

Nå, jeg prøvede lige at skrive direkte til dig, Klaudi, men det kan jeg ikke. Jeg er bare nysgerrig: Er det nøjagtig det samme problem som mit, du har haft? Siden du har billeder af løsningen

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 22-10-10 21:22

Velbekommen, ja det er snart mange år siden at bunden bulede ud på et par af mine skuffer,
så hittede jeg på den med elektrikerbøjlen, lige hvad man havde ved hånden

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 22-10-10 21:24

genialt

Kommentar
Fra : AnnaElise

Dato : 04-12-21 14:26

Den idé med elektrikerbøjlen kan jeg ikke komme ind at se længere. Er der nogen, der vil vise, hvordan det gøres?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 04-12-21 14:32
Kommentar
Fra : AnnaElise

Dato : 04-12-21 14:35

Tusind tak for hurtigt svar Klaudi

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 04-12-21 16:22

var så lidt