/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Fiat Punto - kølerproblemer
Fra : Rasmus47
Vist : 5569 gange
20 point
Dato : 21-10-10 19:44

Min Fiat Punto ´96 har problemer med køling af moteren, som jeg mener er en defekt termostat.

Ved en venlig sjæl i forum'et, om man kan fjerne selve termostat-enheden og montere termostatdækslet (uden termostat), så systemet er tæt, for så kan jeg jo se om der er cirkulation i systemet?

Og hvor sidder termostaten - kan det passe, at den sidder under noget elektrisk i øverste højre side af motoren for enden af den øverste kølerslange?

Jeg har først fået bilen for nylig og har desværre endnu ikke fået købt en værkstedshåndbog.
Problemet er akut - så på forhånd mange tak for kommentarer.
Mvh
Rasmus

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 21-10-10 19:51

Bare fjern termostaten. Følg slangen til radiatoren der den går ind på motoren,der er termostathuset
alimak

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-10-10 21:25

Det er faktisk yderst sjældent, at det er termostatfejl der er skyld i manglende køling af en motor.

Langt oftere er det vandpumpen der er defekt.

Eller overophedning skyldes problemer med toppakning eller topstykke.

Bruger bilen kølervæske, kan du se utætheder nogen steder ?

Kommentar
Fra : Rasmus47

Dato : 21-10-10 21:59

Tak for kommentarer og råd.

Vandpumpen lader til at skabe cirkulation, så den fungerer åbenbart og jeg kan ikke se utætheder/lækager nogen steder.

Jeg har mistanke til termostaten, fordi da jeg sidst fyldte kølersystemet med koldt vand (efter et forsøg med en gang kølerrens, som ingen effekt havde) og termometeret på instrumentbrættet viste forøget temperatur, var vandet i køleren næsten ikke varmt, men alligevel var der opbygget et tryk i kølersystemet, der var så højt, at der kom koldt kølevand ovenud af påfyldningsstudsen, som er kølesystemets ekspansionsbeholder. Og det tyder vel på manglende cirkulation i systemet - og mon ikke det er fordi termostaten ikke lukker (nok) op?
Mvh
Rasmus

Kommentar
Fra : ulstrup8860

Dato : 21-10-10 22:27

hej tjek om der er en udluftningsskrue på den ene varmeslange (bag ved motoren),der kan også være en udluftningsskrue i toppen af køleren , det er plastskruer, fyld op med kølemiddel startmotoren løsn luftskruen indtil der kommer kølemiddel ud ,
hilsen ulstrup

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-10-10 22:46

Citat
Og det tyder vel på manglende cirkulation i systemet - og mon ikke det er fordi termostaten ikke lukker (nok) op?

Nej, det lyder faktisk som en defekt toppakning

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 22-10-10 18:34

et ret alm problem , det er ikke så sjældent at en termostat går til
skulle det være toppakningen ville den enten bruge vand eller olie , men det giver sjældent den slags symtomer
kan selvfølgelig også være vandpumpen , men er der cirkulation , er den største chance at det er termostaten , skift den og du er næsten helt sikkert over problemet

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 22-10-10 18:40

hvis du vil prøve at køre uden termostat for at kontrolere det , bliver du nød til at klippe indmaden ud af den og montere ringen igen , ellers kan du ikke få den tæt , men så vil du ikke få motoren op på normal drifttemperatur , det har den ikke godt af i det lange løb , men så kan du komme videre hvis du ikke lige kan få en ny med det samme

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-10-10 00:14

Citat
det er ikke så sjældent at en termostat går til

Det kommer nu an på.

Jeg har kørt sammenlagt i hvert fald omkring et par millioner kilometer i diverse biler, både store og små gennem de seneste 30 år.
Og en eneste gang har jeg oplevet, at en termostat er gået i stykker så den ikke åbnede.

Og to gange sådan at termostaten stod åben hele tiden...men det er jo ligesom det modsatte problem.

Citat
skulle det være toppakningen ville den enten bruge vand eller olie , men det giver sjældent den slags symtomer

Ikke nødvendigvis, men vi har jo fået at vide, at dele af køleanlægget er koldt, at der på instrumentet vises for høj temperatur, at der opbygges tryk i anlægget så væsken presses ovenud af ekspansionen.

De symptomer skyldes i 99 % af tilfældene en defekt toppakning.

Kommentar
Fra : Rasmus47

Dato : 23-10-10 09:46

Kære venner,

Mange tak for jeres råd og kommentarer.
Ja, der opbygges et tryk i kølersystemet og da den bruger både en smule vand og også olie, er jeg enig i at toppakningen nok er defekt. Da motoren samtidig "klikker" en del, som nok er noget med topstykket, har jeg aftalt at få sat en anden motor i i næste uge.

God weekend til alle - og mange tak for hjælp til diagnosen
Mvh
Rasmus