/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet videnskab
#NavnPoint
pbp_et 5005
ans 2713
svendgive.. 2675
molokyle 1558
creamygirl 1508
vagnr 1486
o.v.n. 1071
transor 1020
miritdk 995
10  Nordsted1 917
Tilsyneladende simpelt matematik problem
Fra : Virgil01
Vist : 397 gange
20 point
Dato : 21-10-10 13:01

Jeg har x som en funktion af z(se nedenfor). Jeg skal bruge z som en funktion af x!

x=sqrt(z-1)(4z-1)/sqrt(3z-1)

Kan ikke gennemskue at løse det i hånden, så prøvede med "solve" funktionen på en Ti89-lommeregner. Dette gav mig dog kun volapyk!

Hvis jeg f.eks indsætter 0,3 som z, får jeg x=0,529. burde jeg ikke således kunne finde en funktion for z og indsætte 0,529 som x og få z=0,3?

Håber i forstår. Dette er forresten ikke noget hjemmeopgave spørgsmål, men en del af en beregning på virkningsgrader for minivindmøller.

Tak



 
 
Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 21-10-10 13:17

Prøv at afbilde x som funktion af z
og du ser en sammenhæng der vil føre dig til det ønskede...



Kommentar
Fra : Virgil01


Dato : 21-10-10 13:24

Det er muligvis korrekt. Da jeg skal bruge numeriske værdier af z som funktion af en matrix af værdier for x, er det dog ikke tilstrækkeligt at se eller aflæse dem på en graf. Ellers tak for svaret.

Kommentar
Fra : snaptil


Dato : 21-10-10 13:41

kan z godt være mindre end 1?

Kommentar
Fra : snaptil


Dato : 21-10-10 13:43
Kommentar
Fra : Virgil01


Dato : 21-10-10 13:44

Ja, den ligger formentlig i et interval mellem 0.25 og 0.5.

Kommentar
Fra : Virgil01


Dato : 21-10-10 13:47

Wolfram alpha - Frækt! :) kikker lige nærmere på det! det kunne se ud som der var en løsning. Efterprøver det lige i Mathcad.

Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 21-10-10 16:21

Jeg skal bruge z som en funktion af x...

Der er ikke nogen entydig omvendt funktion til x=sqrt(z-1)(4z-1)/sqrt(3z-1)

Hvad er det du vil vise?
Er z vindhastigheden og x energien??
Noget stemmer ikke, hvor er omdrejnings tallet???





Kommentar
Fra : Virgil01


Dato : 21-10-10 16:56

Nej, z er den axielle interferensfaktor og x er hastighedsforholdet. det er en lille del af en større regneoperation, og giver således ikke umidelbart mening. Hvis du er interesseret kan du læse Risø-m-2153. (basismateriale for beregning af propelvindmøller). :)

Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 21-10-10 17:08

Godt,
når du arbejder på et så højt niveau,

hvorfor så ikke afbilde x som funktion af z som jeg foreslog,
lave den omvendte afbildning, og der efter en curve fit...

Hvor nøjagtig skal det være, usikkerheden på din den axielle interferensfaktor,
er sikkert mange gange større end curve fit afvigelserne?



Du har følgende muligheder
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177414
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407822
Brugere : 218875

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste