/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Opvaskemaskine vil ikke tage vand ind.
Fra : GlenTrust
Vist : 5825 gange
50 point
Dato : 21-10-10 11:02

Hej med jer.

Jeg har et problem med min opvaskemaskine, det er en gammel sag fra Miele.

Når jeg starter den på normal vis, så tømmer den vand der skulle ligge tilbage i den ud fint nok, men den tager så ikke noget nyt ind. Selvom den går videre i dens program og skal i gang med selve opvasken, tager den ikke nyt vand ind så propellerne begynder aldrig at køre rundt. Jeg kan høre hvis jeg åbner klappen at der er en pumpe der står og køre, men så langsomt stopper af efter jeg har åbnet klappen. Jeg har så prøvet at fylde maskinen manuelt med vand fra en spand, så er det underlige så, at propellerne begynder at køre, men samtidig tømmer den alt vandet ud igen og propellerne stopper så efter få sekunder da der ikke er mere vand i maskinen.
Det er lige meget hvor og på hvilket program jeg stiler maskinen så tømmer den bare alt vandet ud med det samme.. Selvom jeg skruger den over på "opvask" hvor den egentlig bare skulle pumpe vand op til propellerne og vaske op, så tømmer den bare alt vandet ud, det er faktisk det eneste jeg kan få den til.. :(

Nogen der har en ide til hvad det kan være?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-10-10 11:35

Er du sikker på din vandforsyning er i orden?

Hvis Ja, lyder set som en program fejl??

Kommentar
Fra : GlenTrust

Dato : 21-10-10 11:53

Hmm, jeg er nogenlunde sikker på vandforsyningen er iorden.. Den er sluttet til direkte under håndvasken, men såden en aqua stop tror jeg den hedder.. men den er vel bare så vandet ikke kan løbe tilbage igen. eller hvad? Det der er underlige er at lige meget hvor meget vand jeg fylder i maskinen manuelt via en spand med vand, så tømmer den bare det hele ud.. som om den mekanisme der skal tømme vand ud har "sat" sig og den tror den skal tømme ud hele tiden..

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 21-10-10 12:34

Citat
men den er vel bare så vandet ikke kan løbe tilbage igen. eller hvad?

Citat
Aquastop, som leveres med mange opvaskemaskiner, er en magnetventil, der monteres direkte på vandhanen, således at vandslangen til opvaskemaskinen ikke står under tryk når der ikke skal bruges vand. Vandslangen er indkapslet i en tykkere slange på hele strækningen til opvaskemaskinen. Skulle vandslangen blive utæt, vil vandet blive ledt til opvaskemaskinen i den yderste slange og opsamlet i en beholder. En føler på denne beholder vil afbryde magnetventilen, så snart den detekterer lidt vand i beholderen. Det skulle derfor ikke være muligt, at et slangebrud fører til andet og mere, end at der i denne beholder vil kunne opsamles lidt vand.

Kommentar
Fra : GlenTrust

Dato : 21-10-10 12:41

Ahh, det giver måske lidt mening.. Ide jeg faktisk har fundet noget vand under maskinen og som kom ud af en beholder bag på maskinen.. Den må jeg se om jeg kan få tømt og så se om den ikke vil køre igen.. Og jo selvfølgelig se om der er en utæthed på tilførelses slangen et sted..

Jeg vender lige tilbage.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 21-10-10 12:44

Citat
jeg er nogenlunde sikker på vandforsyningen er iorden

Filtret i tilløbsslangen kan være tilstoppet

Men hvis det er fordi dit Aguastop, rent faktisk "fungerer"- ville jeg få en håndværker til at kigge på problemet

Kommentar
Fra : GlenTrust

Dato : 21-10-10 13:40

Så nu har jeg fået tømt den beholder, der var lidt vand i men ikke meget. Men det hjalp nu ikke på problemet.. den står bare og køre vand ud hele tiden, lige meget hvor meget jeg fylder i.. Jeg er efterhånden så træt af det gamle lort at jeg tror den ryger ud..

Den er 10 år gammel, så den har nok kørt sine dage.. selvom den har kørt uden problemer altid.. Men hva.. ting skal jo gå i stykker på et tidspunkt.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 21-10-10 13:47

Citat
Så nu har jeg fået tømt den beholder,

Men hvis der overhovedet kommer vand der- (heldigt at det ikke er meget), så er det vel fordi at der er en utæthed eller en blokering i filtret

Kommentar
Fra : GlenTrust

Dato : 21-10-10 13:50

Ja måske, men hvorfor står maskinen så og tømmer vand ud hele tiden? Jeg tror nærmere det er der fejlen ligger. For den er ikke langsomt blevet dårligere.. det kom bare fra det ene øjeblik til det andet.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 21-10-10 14:00

Citat
men hvorfor står maskinen så og tømmer vand ud hele tiden?

gør maskiner ikke altid det- indtil den slår over til at starte- og der kommer nyt vand ind ?

Kommentar
Fra : GlenTrust

Dato : 21-10-10 14:05

Nej jeg vil ikke mene den tømmer vand ud hele tiden, når den står på program "opvask" så bruger den vel det vand den har i sig til at vaske op med, ellers ville der ikke være meget ide i at komme sæbe i maskinen hvis det bare bleve skyllet ud med det samme. Så nej jeg tror den skal tømme ud en gang i mellem for at komme af med det beskidte vand, og få rent i til at skylle med. Men min maskine tømmer vand ud konstant.. lige meget hvor jeg drejer program vælgeren hen. på nær når jeg drejer den over på tørring.

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 50 point
Dato : 21-10-10 14:08

sidste forsøg :

kig her

http://www.hvidevareprofessoren.dk/da-DK/Fejlsoegning/Opvaskemaskine/Tager-ikke-vand-ind.aspx

Jeg ville stadig vælge at få den repareret- en Miele er nu en maskine som holder i mange år og de koster kassen fra nye.

Kommentar
Fra : GlenTrust

Dato : 21-10-10 15:49

Sådan!! Jamen det er jo bare helt fantastisk... Nu køre den sgu igen :) For ikke så længe side var jeg klar til at brænde lortet, nu er den min bedste ven.. ;) jeg kan ikke li at vaske op nej.

Det var simpelthen fordi der af en eller anden grund var kommet noget vand et forkert sted hen, så jeg tippede den næsten helt om og ligge på ryggen, så løb der en hulens masse vand ud på gulvet, og derefter virkede den bare som den plejer..

Jeg takker mange gange for hjælpen, og tak fordi du hjalp mig til at spare 900kr på service :)

Tak for det Smuller54.

Godkendelse af svar
Fra : GlenTrust

Dato : 21-10-10 15:49

Tak for svaret smuller54.

Kommentar
Fra : smuller54