/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Irish soda bread
Fra : LuffeA
Vist : 1205 gange
100 point
Dato : 17-10-10 15:14

Mums.
Udover Guinness er brødet det jeg savner mest når jeg ikke er på ferie i Irland

Hvedemel.
Hvedeklid.
Kærnemælk.
Natron.
Evt. æg og sukker.

Tag ½ kg hvedmel og suppler med hvedeklid, 25-50 %, tilsæt 10-12 tsk natron pr kg færdig melblanding, tilsæt kærnemælk meget forsigtigt til dejen er lidt hårdere end franskbrødsdej og ælt den på bordet til den hænger sammen.
Dejen presses ned i en springform der forinden er smurt med fedtstof og drysset med hvedeklid, skær et kryds og bag i en 165-170 grader forvarmet ovn i 60-70 minutter.
For at undgå at det bliver knastørt på overfladen bager jeg med staniol på formen i 3/4 af tiden.

Man kan bage hvidt brød på samme måde, det skal så blot være uden hvedeklid.
Tilsætter man æg og ½ spsk sukker til dejen bliver brødet ekstra lækkert til kaffen.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 17-10-10 16:42

SKULLE DETTE IKKE HAVE VÆRET ET TIP, I STEDET FOR ET SPØRGSMÅL.

DET BRØD MÅ JEG PRØVE, MEN DET LYDER SOM RIGTIG MEGET NATRON, DU TILSÆTTER,
ER DET RIGTIGT??

MVH AG112

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 17-10-10 17:41

Citat
SKULLE DETTE IKKE HAVE VÆRET ET TIP, I STEDET FOR ET SPØRGSMÅL.

det er VIST kun for super_brugere
der vil TISSES PÅ.....

Citat
Udover Guinness

det kan da købes/ smages _ i den LOKALE

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-10-10 17:42

Jeg er ikke superbruger så jeg kan ikke lægge tip.

Jeg bruger den originale opskrift, derfor natron, men jeg har da også brugt bagepulver en enkelt gang hvor der jo kun skal bruges ca. det halve.

Natron kan jo godt smage lidt igennem, nok derfor det hedder "soda bread".

Kommentar
Fra : amdam

Dato : 17-10-10 21:22

Ma kan da godt komme med tips, selvom man ikke er superbruger!