/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
problem med opel vivaro
Fra : janik
Vist : 4652 gange
100 point
Dato : 17-10-10 11:17

Vi har fået et problem med at skifte gear vi vores opel vivaro .
Den er med automatgear eller den har en
alm. gearkasse med elektronisk gearskift .
Men nu har den svært ved at skift gear og fedter rundt i¨
gear .
hvad kan der være galt med den??

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 17-10-10 11:55

Lyder som om det grundlæggende er koblingen der driller.

Elektronisk gearskifte betyder, at en styrecomputer overvåger kørehastighed, motoromdrejninger og motorbelastning.
Ud fra disse informationer træffes beslutning om der skal foretages et gearskifte.
Gearkasse og kobling er i princippet fuldstændigt m age til en normal manuel gearkasse med kobling.

Motorens omdrejninger tilpasses, samtidigt med at koblingen aktiveres, hvorefter gearet skiftes, koblingen frigives og motoren gives gas.
Fuldstændigt som du selv ville gøre det i et perfekt gearskifte.
Fordelen er, at den samme gearkasse og kobling med velkendt teknik, kan anvendes både til manuel og automatisk gearskifte.
Dertil er det uhyre sjældent at der opstår alvorlige fejl på de almindelige gearkasser, modsat de dedikerede automatgearkasser, som er meget følsomme.

Hvis nu en helt almindelig koblingsfejl opstår, bliver der problemer både med at få den ud af gear og at lægge den ind i et andet gear.
Og det kan styringen ikke selv rette på.

Mit gæt er, at værkstedet hurtigt kan udlæse en fejlkode og derefter målrettet gå efter fejlen.
Det kan være koblingen selv, eller aktiverings mekanismen den er gal med.