/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Stole går op i limningen
Fra : gulerod10
Vist : 4396 gange
40 point
Dato : 15-10-10 12:40

Jeg har 5 spisestole/armstole i bøg, som rokker og knager og er ved at falde fra hianden.
De er fem år gamle.
Hvordan limer jeg dem sammen?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 15-10-10 12:57
Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 15-10-10 13:26

det er ikke helt så enkelt. stolene skal skilles ad så du kan fjerne limrester der hvor de har været limet. og så skal der limes igen og samlingerne skal holdes i spænd til limen er tør. problemet er nok mest, at når du fjerner gammel lim bliver tapperne lidt mindre. så kommer der slup i samlingen og dermed kan du ikke få limningen til at holde. n stærk limning skal passe meget stramt for at den kan holde.
så hvis det er billige stole, kan det ikke svare sig at forsøge.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-10-10 15:40

Citat
problemet er nok mest, at når du fjerner gammel lim bliver tapperne lidt mindre

Man behøver ikke at fjerne gammel lim.

Der skal bruges en expanderende trælim, den reagerer med vand........forklaring følger.

Bank stolene forsigtigt fra hinanden med en gummihammer, ikke noget med at begynde at brække.
Fugt limfladerne med vand, smør lim på og saml delene, efter ca 20 minutter begynder limen at trække ud af samlingerne, det er ekspansionen der begynder, under denne skal man tørre limen af da den stadig er flydende.
Belast ikke stolene før efter 12 timer, og brug gummihandsker da Du kan få en allergisk reaktion hvis limen kommer ind i et sår der ikke er lægt.

Jeg har med held brugt ovenstående på såkaldte pindestole der kan være noget djævelskab når først ryggen sidder løs, taphullerne bliver større ved hver belastning.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-10-10 17:47

Den ekspanderende trælim er en PU-lim, polyuretan. Gå efter det, og tænk på, at den ekspanderer = udvider sig, når der kommer fugt til, så sørg for at have indøvet en sammenspændingsprocedure, der holder tingene sammen og på rette plads INDEN du begynder - ellers får du to - tre meget "interessante" timer. Altså enten skruetvinger i model stor eller remme eller noget ala savsnor ligesom i skolens sløjdlokale samt noget tungt på sæderne. Tungt er noget i 30-70 kilosklassen, ellers ender du med vindskæve stole.
v.h.
pbp

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 15-10-10 22:13

Citat
bliver tapperne lidt mindre. så kommer der slup i samlingen og dermed kan du ikke få limningen til at holde

jeg plejer at lave en omvendt KILE, der udvider den tap
der skal bankes ind i den hule del
delene bliver banket ind/ sammen + kilen udvider tappen
så plejer det at blive siddende

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 15-10-10 22:14

og selvfølgelig trælim

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-10-10 22:51

Citat
jeg plejer at lave en omvendt KILE

God ide, men den må absolut ikke være for stor da det så kan blive umuligt at banke stykkerne sammen.
Når man bruger en trækile i en økse kan man bare save det overskydende af, det er ikke muligt i et lukket hul.

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 15-10-10 23:40

Citat
God ide, men den må absolut ikke være for stor da det så kan blive umuligt at banke stykkerne sammen.

eller hullet udvider sig og flækker..
man kan bare bruge et par høvlspåner eller 10_
som du ligger som et brev du putter i en konvolut
du kan også omvikle tappen med garn fugtet med lim
Citat
Når man bruger en trækile i en økse kan man bare save det overskydende af, det er ikke muligt i et lukket hul.

nope, den skal selvfølgelig ikke være ret stor
halvdelen af tappen er vel rigelig
bare den ligger så den udvider den yderste del af tappen
inde i hullet...
det finder man ud af _ henaf vejen

men væk med det gamle lim
det har udtjent sit arbejde

endelig kan du også bruge en dyvel
der går gennem benet og tappen,
så falder den ihvert tilfælde ikke ud igen.

den med kilen kan du også bruge på
bagsiden af benet, ved at bore et hul
og lave en lille kile, husk der skal være
lavet en revne i tappen så den kan udvides.

Kommentar
Fra : gulerod10

Dato : 16-10-10 00:10

Nu tror jeg,jeg har fået fyldestgørende svar på mit spørgsmål, så tak til jer derude.
KH gulerod10