/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Metro combivandvarmer 110 ltr. - Død?
Fra : bigfool
Vist : 6057 gange
100 point
Dato : 13-10-10 13:01

Uden for fyringssæsonen kører den på 230v og om vinteren via centralvarme. Vi har endnu ikke startet fyret op men pludselig laver den ikke varmt vand mere
Den får 230v, glimlampen lyser men den producerer som sagt ikke. Når man skruer helt ned for termostaten og op igen, kan man høre at den klikker, så det er nok ikke den. Jeg har læst noget om en overkogssikring inde i styreboksen (forrest i bunden, hvor også termostaten sidder), men det har jeg ingen forstand på.

Spørgsmålet er så, om det er mest sandsynligt at varmelegemet er stået af, eller kan der være andre muligheder?

På forhånd tak - Bgfool

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 13-10-10 13:06

det kan godt være varmelegemet, men prøv lige overkogningssikringeen først. det er en lille knap der skal trykkes ind. hvis ikke det hjælper, er det varmelegemet.

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 13-10-10 13:16

Jeg har lige "hurtigt" haft lidt af styreboksen ude, men kan umiddelbart kun se diverse ledningstilslutninger. Hvor sidder den lille knap helt præcist? (vandvarmeren er en årgang 2000).

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-10-10 14:33

Varmelegemet er foreslået, og det tilslutter jeg mig.
v.h.
pbp

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 13-10-10 16:02

I de gamele modeler sidder der en sort knap i bundeb med et lille hul i som man stikker en tynd genstand ind i og man kan høre et svagt klik , eller hvis der er en box i fronten med termostaten, så er der to små skruer på hverside at termostat knappen , den øverste skrue skrues ud og man stikke en tynd genstand ind og aktiver overkogstermostagen igen....
Ellers kan der jo agså være knappen til at slå fra central varme og over på el der er syg....
men som skrevet står er der jo også varmelegmet tilbage....:)

Mvh Bassebo.....

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 13-10-10 16:58

@bassebo

På fronten i bunden, hvor termostatknappen sidder, er der en lille skrue ovenover (kl. 12) og en ditto i bunden (kl. 6). Sidstnævnte har jeg haft løsnet hvorefter man kan hive hele styreboksen ud. Når jeg løsner den øverste drejer den bare rundt, som om den ikke har nogen funktion: Er det dén du mener jeg skal trække ud, og så stikke noget tyndt igennem hullet bagefter?

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 13-10-10 17:55

ja nemlig prøv det...

Bassebo...

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 13-10-10 18:08

Har jeg så prøvet nu, med et mindre søm og ca. 4 cm. ind, hvor det mødte modstand, men ikke noget klik eller andet der gav en fornemmelse af, at "nu sker der noget". Vandvarmeren er fortsat død

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 13-10-10 19:09

Så kan du jo prøve at måle direkte på varmelegmet i bunden om der kommer strøm der til når termostaten står til at skulle varme, har du strøm på er det varmelegmet der er defekt og et nyt monteres..... hvis du selv tør og har noget at måle med........ ellers er det elektrikren du skal have fat i........

Bassebo...

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 13-10-10 19:29

Mener du Bassebo, at når styreboksen er ude, burde jeg kunne se bunden af varmelegemet gennem hullet samt dets el-tilslutninger og så måle på disse, hhv. når termostaten er slået til og fra?

(Sorry, er hverken vvs'er eller "trikker")

Bigfool

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 13-10-10 20:53

ja det er jo nemt når man selv er trikker at fortælle hvordan man gør,,,,,,:) det kan godt ske at du er bedre stillet med at ringe sfter en fagmand så du ikke gør din kone/børn faderløs, det kræver noget at kunne måle med og kan se hvor man skal måle......:) men hvis nu jeg får en opgave med at fejlfinde på en vandvarmer imorgen kan det jo godt ske jeg spørger om det her på kandu....:)

Mvh Bassebo.....

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 13-10-10 21:32

@Bassebo: Har sendt dig et privat indlæg

Bigfool

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 14-10-10 16:48

Kom forresten lige i tanke om, at forleden aften knaldede HFI-relæet pludseligt, og først ved 3. eller 4. forsøg lod det sig tænde igen. Umiddelbart derefter lagde jeg mærke til at el-måleren snorrede ualmindelig hurtigt rundt, hvilket dog kom ned på normalt niveau et minuts tid senere.

Kunne det evt. være ved den lejlighed, at varmelegement måske er brændt sammen?

Bigfool

Accepteret svar
Fra : Bassebo

Modtaget 50 point
Dato : 15-10-10 15:28

Ja det kunne det godt , men det kan fagmanden nu nok måle sig til ......

Mvh Bassebo...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-10-10 17:39

En kortslutning til den jordforbundne vandvarmerkappe trækker HFI-relæet og får måleren til at gå bananas, så hvis du er ekstremt heldig, er varmelegemet en patron, som efter behørig aflukning og tømning af vand er lige til at skifte. Jeg vil dog indrømme, at sidste gang, det skete for mig, var varmelegeme nr. tre ud af tre mulige brændt af, og så købte jeg en ny varmer. Det var i et feriehus, hvor vandet bliver tappet af om vinteren, og ikke alle brugere har lige meget check på hvad der skal ske og i hvilken rækkefølge, når man ankommer. Den ny, jeg købte, havde overtemperaturføler på varmelegemet, så det BURDE ikke kunne ske igen. Håber, du har anderledes styr på din husstand, og at der kan skaffes ny varmepatron.
v.h.
pbp

Godkendelse af svar
Fra : bigfool

Dato : 19-11-10 03:35

Tak for svaret Bassebo. Jeg er ikke kommet videre, da jeg nu overvejer at udskifte hele centralvarmeanlægget inkl. ny varmvandsbeholder til foråret. Så længe fyret kører får jeg også varmt brugsvand, men det er nok selve varmelegemet/elpatronen der er stået af.

Synd vi bor så langt fra hinanden, ellers havde jeg nok bestilt dig til en gennemmåling

Mvh Bigfool