/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Maling af bordplade
Fra : Malene70
Vist : 931 gange
20 point
Dato : 13-10-10 10:21

Jeg har malet vores køkken bordplade med DYRUP Oliemaling. Slebet, grundet med trægrunder olie osv. Påført malingen i tynde lag og ved sidste overmaling (efter at have det ladet tørre i 30 timer) krakelere malingen - hvad gør man?????

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-10-10 10:43

Hvad er pladen af?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-10-10 10:44

Laver Dyrup OLIEmaling? Jeg troede, de excellerede i alkydmaling og akryl-latexmaling.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-10-10 10:45

Der er flere muligheder for fejl.
Din trægrunderolie kan være uforenelig med malingen.
du kan have brugt en forkert fortynder . der kan være kommet for tykt lag på for hurtigt.

Hvis din tæoliegrunder er noget linoliebaseret , kan den kræve ugers hærdetid, før man overmaler.

Kommentar
Fra : Malene70

Dato : 13-10-10 10:48

Min bordplade er eg. Jeg har slebet den, grundet med Dyrup trægrunder til olie og malet med Dyrup Træ og metal olie maling. Den anbefalede tørretid er 24 timer ventede lidt over 30 timer. Og som sagt har kun påført tyndt lag. Men hvrodan kan få det væk ?????

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 13-10-10 10:53

Citat
Men hvrodan kan få det væk ?????

http://lmgtfy.com/?q=lakfjerner

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 13-10-10 10:57

der er kun den hårde vej med sandpapir og slibemaskine. iøvrigt mener jeg ikke det er hensigtsmæssigt at male en køkkenbordsplade. det kan ikke undgåes at der afgives malingrester til de fødevarer der håndteres på pladen, og det er ikke sundt at spise maling

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-10-10 11:29

hvad det sunde angår: det kommer an på malingen. Det jeg bruger herhjemme, kan spises altsammen, men linolie smager ikke godt; det er nok derfor den sælges i helsekostbutikker!
Men Malene: Det lyder mærkeligt, virkelig mærkeligt. Håb på, at én af de allestedsnærværende kandutroldmænd løser problemet.
Selv synes jeg, egetræ er for pænt til at give andet end olie (spiselig!)
vh
pbp