/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Nyt styresystem - installere på en anden
Fra : o.v.n.
Vist : 809 gange
200 point
Dato : 12-10-10 22:43

Min gamle computer skulle have fornyet sit styresystem, det plejer der ikke at være noget besvær med men denne gang kan jeg ikke, det forsøgt mindst 10 gange og computeren fryser fast midt i installationen hver gang, den når til 30-40% af installationen og går i stå
jeg har en mistanke til at det er computerens alder som spiller ind, 10 år er ikke helt ny inden for computer verdenen, men jeg ved at den kan køre Linux Ubuntu og Linux Mint, begge har nemlig været installeret før, og de nyeste distroer af disse 2 kører uden problemer live.

Spørgsmålet er om jeg kan tage harddisken ud og sætte til en anden computer og så installere min Linux Mint Debian?
Jeg skal selvfølgelig være opmærksom på at Grub bliver installeret på den rigtige harddisk, men hvad bagefter?
Kan jeg forvente at Linux Mint Debian kan finde bundkort, grafikkort, netkort og alt det andet hardware når den bliver sat tilbage i den gamle computer?
Bundkort er QDI KinetiZ 7T og grafikkortet er en Geforce 5800, jeg bliver tilbudt at installere en driver til grafikkortet ved jeg fra tidligere, men kan jeg i det hele taget komme så langt?

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 12-10-10 23:05

Et 10 år gammelt CD-drev er ikke på toppen længere, problemet kan meget vel være at maskinen ikke kan læse disken. Du kan prøve at låne et nyere drev at installere fra.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-10-10 09:29

Jeg sidder netop og fifler med en SATA harddisk som er sat i en ICY box med USB3
Den skal bruges på flere platforme. ubuntu kørsel / FAT 32 / NTFS
Nyeste ubuntu 10.10 kører ad H til på mine bærbare, dog kan 10.10 Netbook godt køre.
Så når ubuntu nu åbenbart fremover laves til nyere maskiner må jeg så bare blive på stade 10.4

Jeg kan kun anbefale at du piller harddisken ud af den maskine.
Man kan godt skrive en ordre så der ikke lægges noget på den "indbyggede" HD men det andet er meget nemmere, og helt sikkert.
Når du har installeret systemet, kan du bare flytte harddisken over på den anden comp.
Det har jeg prøvet et par gange med Dabuntu som jo skal ligge på en DVD og maskinen som skal bruge Dabuntu ikke har DVD drev.

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 200 point
Dato : 13-10-10 10:16

Nu er det sådan at, Linux styresystemer ikke indlæser drivere mv. til div enheder under opstart
men derimod henter info direkte fra bios (det sker som regel så hurtigt at du ikke når at
se det) det er alt det vulapuk du ser lige i start op fasen.

Så du kan roligt installere fra en anden pc som har samme chipsæt / cpu altså enten AMD /INTEL

kører du fra/til amd/intel skal du som regel bare kører en upgrade.

du skal bare være opmærksom på at Nvidea chipsæt kan drille lidt.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-10-10 22:48

Foreløbig tak for indlæg, jeg bakser stadig men har endnu ikke forsøgt at sætte harddisken ind i en anden computer, jeg har forsøgt med et usb kabelsæt og harddisken liggende løst, det kunne ikke lade sig gøre, engang i løbet af weekenden bliver harddisken sat ind i en anden computer i stedet for den eksisterende disk, så må vi se hvad der sker, tråden står åben indtil jeg har fået et styresystem på computeren

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-10-10 12:17

Tak for svaret dk. det lykkedes godt nok efter mange genvordigheder men så er jeg klogere næste gang hvis det skulle ske igen at jeg ikke kan installere på den computer som skal bruge styresystemet, jeg vidste ikke at Linux ikke indlæste drivere under starten så det er godt at blive lidt klogere

Kommentar
Fra : dk

Dato : 17-10-10 12:22

Godt det lykkedes.