/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Andre operativsystemer / Spørgsmål
10  miritdk 585
Linux suse
Fra : marcussen1
Vist : 871 gange
200 point
Dato : 11-10-10 17:07

Jeg søger et link til Linux suse download. Jeg har prøvet ubuntu, den er sikkert rigtig god, men jeg synes den er lidt besværlig. Derfor suse.
Mvh
Niels

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-10-10 17:20

Hvorfor ikke Linux Mint 9 Isadore? Den er bygget på Ubuntu men er meget nemmere at gå til end Ubuntu, den findes også som Linux Mint Debian, den distro er bygget direkte på Debian ligesom Ubuntu er bygget på Debian, Mint Debian er ikke for nybegyndere men det er Mint 9 Isadore den er faktisk nemmere end Windows.
Debian distroer bruger deb pakker og det er nemmere at håndtere deb pakker end rpm pakker som OpenSuse benytter

OpenSuse Linux: http://software.opensuse.org/113/da

Linux Mint 9 Isadore: http://www.linuxmint.com/download.php

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 11-10-10 19:12

o.v.n.
foreløbig tak for din henvisning.
Kan det være rigtigt, at suse er på ca. 4 GB, når mint er på 675 MB?

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 11-10-10 20:08

Den fylder godt, og kræver meget mere indsigt, end bare en almendelig
udgave af en Linux, sidst jeg installerede den OPGAV jeg
denva er ikke visuel, så kræver at du kender det sprog der bruges i Linux
ellers ryger du af sporet efter bare et par forsøg på noget som helst
under installeringen
Jeg ved ikke om de er gået fra den udgave jeg prøvede, men du kan hente den her
Og DEN ER IKKE FOR begyndere skal jeg lige sige..
Men jeg ville afprøve den P.ga af den gode omtale den fik, har.
Og den skal helt sikkert også afprøves igen, men og så videre, orker ikke
at skulle gennem program (installerings) fladen igen.
http://software.opensuse.org/113/da

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 11-10-10 20:12

NB:
du får masse af muligheder under installeringen, tag de mest logiske
og ellers håb på det bedste, hvis det du vil nogenlunde hen til INSTALL SUSE

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 11-10-10 20:26

Jeg kan anbefale Mandrake? Mandriva den er ikke så stor.
Ellers kommer der sikkert mange gode råd og andet.

Den udgave jeg har af Mandrake (#9 eller 10? så vidt jeg lige husker), minder stortset om Windows
og er meget nem at installere 3 cdér, du behøver dog kun en, hvis du ikke vil have ´goderne´ med.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 200 point
Dato : 11-10-10 21:13

Ja det er korrekt at OpenSuse skal bruge en DVD mens Ubuntu eller Mint lige nøjagtig kan presses ind på en CD, OpenSuse har en en hel del programmer og tilføjelser med allerede fra start, programmer som du nemt kan installere bagefter hvis du vælger en af de andre.
Lige på det punkt er Suse bedre, næsten alt er med fra starten, men det der så eventuelt mangler er efter min mening langt vanskeligere at installere på OpenSuse, de som bruger OpenSuse er sikkert af en anden mening

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 13-10-10 16:39

Jeg var vist lidt længe om at vende tilbage.........
Jeg valgte Mint 9 og hentede en iso af den, den blev brændt og derefter installeret på en helt ren HD.
Når jeg så bootede på CD'en, kom der en en sort skærm frem med logoet:
Linux Mint med underteksten "From Freedom Came Elegance".
Så vidt så godt, men det blev stående på skærmen i ca 7-8 minutter, så kom der en grøn spraglet skærm frem uden nogen tekst, og den står på samme måde endnu (½ time). Hvad gør jeg forkert eller hvad?
Niels

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 14-10-10 20:19

Nu ved jeg selvfølgelig ikke om nogen kan hjælpe med mit problem med Linux Mint 9, men noget tyder på, at et eller andet er låst fast.

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 14-10-10 21:10

Citat
Ja det er korrekt at OpenSuse skal bruge en DVD

ikke korrekt, den kan hentes som LIVE
du henter en installations-fil
og der efter vælger du hvad du vil installere
det skal så gøres ONLINE og er der problemer med server
eller andet under install = så er du rimelig på den..

Citat
Lige på det punkt er Suse bedre, næsten alt er med fra starten, men det der så eventuelt mangler er efter min mening langt vanskeligere at installere på OpenSuse, de som bruger OpenSuse er sikkert af en anden mening

derfor den ikke er for begyndere.
og bruger fladen er grafisk, ikke noget med den store hjælp
under indstalleringen.

men du kan jo bruge dette til at lave forsøg med
tippet er totalt ubrugeligt = men programmet virker altså
http://www.kandu.dk/tip21248.aspx

Citat
Nu ved jeg selvfølgelig ikke om nogen kan hjælpe med mit problem med Linux Mint 9, men noget tyder på, at et eller andet er låst fast.

har selv prøvet ubuntu og den ville ikke installeres på min maskine
kender ikke MINT og ærlig talt har jeg nok i en xp pro, der virker
men spørg o.v.n eller e.c
de er storbrugere af LINUX

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 14-10-10 21:14

Citat
frem med logoet:
Linux Mint med underteksten "From Freedom Came Elegance".
Så vidt så godt, men det blev stående på skærmen i

har du prøvet at klikke på ENTER???
det kunne tyde på dine skærm indstillinger måske er forkerte

men kender ikke noget til den udgave du har afprøvet

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-10-10 22:42

Noget kan tyde på problemer med dit grafikort driver, jeg er slet ikke sikker og kan bedst hjælpe med et system som fungerer fra begyndelsen, forsøgte du at køre live med CDen inden du installerede og kunne alle de prøvede funktioner før du installerede?
Lige nu kæmper jeg selv med en Mint som ikke vil installeres men det har vist noget med computerens alder at gøre, CDen kører fint live men når jeg vil installere så fryser computeren fast øv.
I søndags havde jeg OpenSuse på computeren men ville skifte tilbage til et Debian system igen, fordi jeg er mest fortrolig med den slags distubitioner.
Hvis du har mod på Suse så synes jeg du skal lade den få en chance men du kan vist ikke få nogen support på Kandu, men på LinuxIn er der Suse eksperter:
http://www.linuxin.dk/node/9446/
på siden er der link til guiden til både Ubuntu og Suse og du kan oprette dig som bruger i deres forum og stille spørgsmål om OpenSuse der

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-10-10 22:46

Der var jeg for hurtig, linken virker ikke men der er en OpenSuse guide på engelsk her:
http://opensuse-guide.org/

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-10-10 11:05

Test af Mint 9 som jeg havde liggende.
Gammel compaq E500 > 600 Mhz > 392 MB ram
I med skiven
Start comp
Autostart efter nogle sec.
Og så arbejder den - i starten med 4-5 lysnde prikker
Efter få min. kommer den fine mintlyd og det grønne skrivebord med ikoner
Mint fungerer nu (meget trægt) i Live tilstand (ej installeret) og vil ikke kunne køre tilfredsstillende.

Den samme test kan laves uden harddisk.

Hvis din comp. kan boote fra USB (pen/memorystick) kan det også lade sig gøre at teste den vej.

Sig til så får du en opskrift......................................................................
Du skal bruge en comp. med CD drev og USB

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-10-10 10:07

Det er mig som har kørt spørgsmålet ud på et sidespor med mit forslag om Linux Mint
Citat
Jeg søger et link til Linux suse download
du har fået et link og der er flere forskellige at vælge mellem Gnome- KDE og under derivater er der flere, har du opgivet Suse? Den er vist meget god når man lærer den at kende, men her på Kandu kan du ikke få ret megen hjælp til den desværre, vi er flest som bruger Ubuntu og lignende Debian varianter

Godkendelse af svar
Fra : marcussen1

Dato : 20-10-10 16:14

Tak for svaret o.v.n..
Tak for hjælpen, jeg vil foreløbig forsøge med Mint
Niels

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-10-10 21:36

Tak - OK Mint er meget nem at lære, hvis du kender Windows så er Mint lige ud af landevejen