/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
voss komfur model ELk 8110-rf
Fra : pukperle
Vist : 1925 gange
40 point
Dato : 11-10-10 12:39

Jeg har et voss komfur der slår HFI relæet fra når man starter ovnen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-10-10 16:07

Så ringer du til elektrikkeren

Velkommen på Kandu

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 11-10-10 16:26

Der er som regel en årsag til at relæet slår fra, altid klogt at kontante en elektrikker.

Vores komfur (Voss) er begyndt at slå sikringerne (10 amp.) når vi køre med fuld drøn.
Efter et par sikringer fandt vi ud af, at årsagen var at vi startede opvaskemaskinen samtiddigt.

Elektrikkeren godkendte at vi satte 13 amp. i, men ak den gik ikke.
Det kommer sig af, at da elektrikkeren instalerede opvaskemaskinen koblede han den på samme gruppe som komfuret.

Kan det være en hjælp?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 12-10-10 01:44

det er med stor sansynlighed dit varmelegme det er defekt.

alt efter hvilken model det kan der være flere varmelegmer
så et er hvor gammel er komfuret?
så er der to er det for gammelt til at betale i mellem 1000 -1500 kr for at få det skiftet (og hvornår går det næste?)

Kommentar
Fra : pukperle

Dato : 12-10-10 17:08

Jeg har selv fundet fejlen. Min viv har sat en varm ret ind i en kold ovn for at få bordplads. Derfor dannes der kondens i ovnen. Det har påvirket vores relæ som er fra årgang 74, som er meget følsom. så der blev sat en varmeblæser på ind i ovnen i et par timer. Så var der kontakt igen.
Jeg har talt med en elektrikker han siger at de gamle relæer er meget følsomme, derfor bør jeg udskifte mit relæ til et nyt HPFI relæ som ikke er så følsom.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-10-10 01:58

Jeg tror ikke på at der er nogen forskel i følsomhed på HFI og HPFI, hvad angår fejlstrøm på grund af fugt i en ovn.

Forskellen er af HPFI bedre modstår pulsstrømme fra tordenvejl og diverse elektroniske apparater.