/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Rettigheder når man er flyttet
Fra : Monac
Vist : 765 gange
45 point
Dato : 09-10-10 00:55

Vi har haft udlejet en pavillon på 100 m2 fra marts 2010 til en god veninde trode vi, hun og hendes kæreste fik lov at bo gratis de første 3 måneder mod at de sat køkken og badeværelses elementer op, og herefter skulle de betale kr. 5000,-- om måneden + forbrug.
De betalte de første 2 måneder så smed veninden kæresten ud og satte huslejen ned til kr. 2000,-- pr. månet og i hele perioden har hun kun betalt kr. 500,-- til el, der er blevet brugt elvarme der ovre fra marts til ca. juni selvom vi har sat en brændovn op, på grund af elvarmen er de brugt godt kr. 13.000,-- i el.

Nu har hun endelig fundet sig noget andet at bo i og har flyttet sin adresse, men ikke alle sine ting, hendes x-kæreste var her i tirsdags og ville hente sine ting, han fik kun hentet halvdelen så kom hendes broder og en af hans venner, og x-kærsten fik peberspray i øjnene og et på på hovedet. så vi måtte ringe til politiet.

Så her til aften kom hun igen, vi trode hun var ved at hente resten af sine ting, men nej hun er begyndt at tage køkkenet ned, jeg regner med at hun vil komme og tage resten ned i morgen.

Så spørger jeg, må vi straks i morgen skifte låsene ud, så hun ikke kan komme ind, hun er jo fraflyttet adressen, så mener jeg ikke hun har noget her at gøre, eller skal jeg hellerer melde hende til politiet i morgen for tyveri og vil de tage sig af den slags ting, er der nogen der ude der ved noget om den

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 09-10-10 08:24

du skal bare se at få skiftet låsen. og så synes jeg du skal snakke med din sagfører. hun er ude i noget kriminelt. du har forhåbentlig noget på skrift om aftalen med hende. ellers står du nok ikke så stærkt .

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-10-10 08:30

Hvordan var jeres aftale... hvor længe skulle hun bo der, hvis det kun var til hun fandt noget
andet, så kan du ikke bare skifte låsen

Hvis hun har meldt flytning hos kommunen, så kan du godt skifte låsen, for så er hun fraflyttet, og kan ikke have to bopæle.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 09-10-10 09:03

HVIS HUN ER VED AT PILLE KØKKEN NED, SOM VAR EN DEL AF LEJEN,
DEN FØRSTE TID HUN BOEDE DER, ER DET TYVERI HVIS HUN PILLER DET NED IGEN.

JEG TROR JEG VILLE SKIFTE LÅSEN OG RINGE TIL POLITIET,
OG FORTÆLLE HVORDAN DET HÆNGER SAMMEN.

SAMTIDIG KAN DU HENVENDE DIG TIL DIN GRUNDEJERFORENING, HVIS I HAR EN SÅDAN,
OG SPØRGE OM DE HAR EN ADVOKAT TILKNYTTET,
DER KAN HJÆLPE DIG, MED AT FØLGE REGLERNE.

JEG HÅBER HUN HAR BETALT DIG ET DEPOSITUM, SÅ DU HAR NOGET AT TRÆKKE I,
NÅR BOLIGEN SKAL GØRES I STAND.

MVH AG112

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 09-10-10 09:06

lyder som om du er for langsom til at reagere. Pas på med at skaffe dig adgang til det lejede. Det kan koste dig en en politisag.
Hvis du ikke har sendt hende rykker breve. Så få lavet dem i en fart.
Ring til fogedretten mandag og hør om dine muligheder. Det kommer helt an på hvor godt dit papir materiale er.
Undskyld jeg siger det her.. men det er simpelthen for dumt hvis du ikke har lavet en lejekontrakt i forbindelse med udlejningen.
Send hende evt. et brev hvori du straks hæver lejemålet grundet manglende betaling af leje.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 09-10-10 09:07

Det er fuldstændigt umuligt at sige noget om så længe man ikke har set jeres aftale.

Men da i åbenbart har ladet hende betale hvad der passede hende uden at skride ind så står i nok med en svag sag.
.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 09-10-10 09:08

et køkken er fast inventar og må ikke fjernes. Der kan diskuteres hvordan og hvorledes det skal afregnes. Men det må ikke fjernes så ring til politiet om det. MEN IGEN, GÅ IKKE IND I DET LEJEDE DU RISIKERER AT BLIVE DØMT FOR DET!

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 09-10-10 09:11

Der er vist flere problemer i dette...

- Hvad har i aftalt og nedskrevet i lejekontrakten ?

- Hvis du har levret køkken, er tyveri hvis de fjerne det, det er ganske korrekt. men hvis de selv har købt det og selv har kviteringerne på dette, er det deres...

- Du kan få svært ved at dokumentere, elforbruget, hvis der ikke er seperart EL-måer (Bi-måler).

- Det er ulovligt at pant i lejeres ejendele, så du må gerne skifte låsen, men du må ikke beholde ejendele der ikke er dine.

Det ser ud til at du skal til at bruge lidt penge på en advokat.

Lejeloven kan findes på http://retsinfo.dk

vh Ben

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-10-10 09:16

I dit annullerede spørgsmål

http://www.kandu.dk/Spg149861.aspx

skriver du

Citat
at den kunne blive beboelig fik vi lavet el og købte badeværelses anccement m,m til den, hvor de satte tingene op mod de bordede 3½ måned uden at betale husleje, huslejen udgør kr. 5000,-- + forbrug pr. måned. Hun betalte de 5000,-- kr. ind på min konto for juni og juli

var pavillonen, af kommunen, godkendt til beboelse?

Citat
alene el regningen er løbet op på 13.410,05 fra 15. marts til 1. august.

er der separat elmåler på, så forbruget kun vedrører pavillonen?

her skriver du

Citat
og x-kærsten fik peberspray i øjnene og et på på hovedet. så vi måtte ringe til politiet.

Hvad sagde politiet så?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-10-10 09:19

Der er ingen kontrakt.
Fra det annullerede spørgsmål

Citat
Da der ingen lejekontrakt er på den lejede Pavillon. Det var jo en veninde som stod og manglede et sted at bo idet hun var opsagt fra sin fremlejede lejlighed.

Kommentar
Fra : Monac

Dato : 09-10-10 09:21

Vi har snakket med politiet, og når hun har flyttet sin adresse har hun ikke noget at gøre her.
og kommer hun og begynder at lave dindbrud skal jeg bare ringe.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 09-10-10 09:27

Uden kontrakt har du en særdeles dårlig sag...

Hvis hun ikke har kontrakt har hun ligeledes ikke - krav på adgang til ejendommen.

Så kan du skifte låse som du lyster...

Men dine penge kan du formentlig vinke pænt farvel til...

vh Ben

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-10-10 09:41

Netop

Citat
Hvis hun har meldt flytning hos kommunen, så kan du godt skifte låsen, for så er hun fraflyttet, og kan ikke have to bopæle.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 09-10-10 09:50

Hvem der har ret til adgang til lejemålet afgøres alene af kontrakten og ikke af folkeregistret.

Ellers kunnne hun jo bare lade sin adresse stå der i al evighed !

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-10-10 10:19

Citat
Ellers kunnne hun jo bare lade sin adresse stå der i al evighed

Nej for man kan kun have en bopæl

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-10-10 10:28

Er pavillonen godkendt til beboelse?

Var veninden tilmeldt i folkeregistret på "pavillonadressen" ?

Det har Monac ikke svaret på.

Det er korrekt, at man kun må have en tilmeldt adresse i folkeregistret.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 09-10-10 10:28

Nu er det sådan at jeg har to matrikler og begge har jeg adgang til da jeg har kontrakt på disse...

Min adgang til mine lokaler er reguleret af min kontrakt...

Så i mit tilfælder, har adgangen til lejemål mere med kontrakt, end bopæl at gøre...

Man kan også have kontrakt på flere lejemål og havde legal adgang til disse.

Dette har intet at gøre med ordet bopæl...

vh Ben

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 09-10-10 11:26

HAR HUN AFLEVERET NØGLEN, KAN DU FRIT DISPONERE OVER BOLIGEN.

FLYTTEDATO ER IFLG. REGLERNE NORMALT DEN DAG NØGLERNE ER AFLEVERET.

MVH AG112

Kommentar
Fra : Monac

Dato : 09-10-10 11:50

Nej der er ingen kontrakt og pavillonen er ikke godkendt til beboelse, det var jo en veninde vi hjalp med tag overhovedet.
Hendes adresse har stået her siden marts og hun har flyttet den her til den 1. oktober, hun har ikke betalt fuld husleje i august og september og slet ikke betalt noget for oktober.

Politiet sagde at hun ikke havde noget at gøre her

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-10-10 11:56

OK

Citat
og hun har flyttet den her til den 1. oktober

Så kan du uden problemer skifte nøglen

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 09-10-10 12:00

Husk at gå til en advokat så i kan få stævnet hende for manglene husleje, lad være med selv at begynde på det kør det gemmen advokat så i slipper for alt besværet.

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 09-10-10 12:08

Ups, ikke godkendt, hvad fanden tror folk vi er - Du har lavet noget ulovligt og der er ingen hjælp at hente ved det offenlige med at få nogen penge ind, det kan vi jo ikke ændre på ligemeget hvor mange gode råd vi kommer med, det Du ligger som du har redt.

Forresten ville det ikke være så vigtig om der var en kontakt da hun før har indbetalt 5000,- ville det være bevis nok for at det var lejen, og det ville også virke som en kontrakt (Hvilken man ikke fysisk behøves at underskrive da en mundlig aftale er lige så god) Her er handlet som om der var en kontrakt og det vil enhver dommer se det som.

Jeg går stærkt ud fra at de politifolk der var ude indberetter at der er beboelse i den bygning det er hvad jeg betaler min skat til, at de hjælper folk med at overholde loven.

Mit råd, få det som du har bygget ulovlig revet ned, ansøg om tilladelse og hvis du så får det så byg det igen. Ja det er dyrt, men sådan er det at være en svinler, det skulle helst ikke kunne betale sig.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-10-10 12:33

Jeg anser nu ikke Monac som ulydig borger, men en sand veninde.

Nej man må ikke bebo noget der ikke er lovligt, men det var en nødsituation, og ingen vidste om veninden skulle bo der i en uge eller flere mdr.

Jeg ville ikke rive pavillonen ned... jeg ville skifte cylinder i døren... og droppe et sagsanlæg, du får sikkert ikke noget ud af det alligevel.. Der er også stor sandsynlighed for at det er lovligt for ejeren at bebo pavillonen, men ikke som udlejning

Citat
Jeg går stærkt ud fra at de politifolk der var ude indberetter at der er beboelse i den bygning det er hvad jeg betaler min skat til, at de hjælper folk med at overholde loven.

Det skal du så ikke regne med Luke, politiet har andet at lave, end forespørge om beboelsen er lovlig eller ej.. dette går under bagatelgrænsen, i forhold til kriminalitet

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-10-10 12:42

Citat
Nu har hun endelig fundet sig noget andet at bo i og har flyttet sin adresse, men ikke alle sine ting, hendes x-kæreste var her i tirsdags og ville hente sine ting, han fik kun hentet halvdelen så kom hendes broder og en af hans venner, og x-kærsten fik peberspray i øjnene og et på på hovedet. så vi måtte ringe til politiet.

Citat
Vi har snakket med politiet, og når hun har flyttet sin adresse har hun ikke noget at gøre her.
og kommer hun og begynder at lave dindbrud skal jeg bare ringe.

Ringede du så ikke til politiet, da hun begyndte at rive køkkenet ned ????? .... det skete jo efter at hendes kæreste fik peberspray.

Du skriver selv

Citat
Nu har hun endelig fundet sig noget andet at bo i og har flyttet sin adresse, men ikke alle sine ting, hendes x-kæreste var her i tirsdags og ville hente sine ting, han fik kun hentet halvdelen så kom hendes broder og en af hans venner, og x-kærsten fik peberspray i øjnene og et på på hovedet. så vi måtte ringe til politiet.

Så her til aften kom hun igen, vi trode hun var ved at hente resten af sine ting, men nej hun er begyndt at tage køkkenet ned, jeg regner med at hun vil komme og tage resten ned i morgen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-10-10 12:53

Citat
Der er også stor sandsynlighed for at det er lovligt for ejeren at bebo pavillonen, men ikke som udlejning

Hvad mener du så med "bebo" ?

Hvis pavillonen ikke er godkendt til beboelse, så er det ikke lovligt for ejeren eller "lejere" at overnatte der.

Desuden skal man have godkendelse til at opsætte et ekstra køkken, da ejendommen så kan godkendes som selvstændig bolig.

Hvad der vil ske på ejendommen i dag (eller fremover), det er jo ikke til at vide.

Men veninden har jo vist, at broderen og dennes ven ikke finder sig i alt.

Kommentar
Fra : Monac

Dato : 09-10-10 14:57

Nu står pavillonen på en landejendom, så det er lidt noget andet end hvis det havde været en parcelhusgrund, vi har en mundtlig tilladelse fra kommunen til at have den stående.

Politiet har været her, og taget billeder af køkkenet, så tillige lejer har fået lov at tage sine ejendele, og lade Køkkenet og de hårde hvidvare blive stående.

Vil hun prøve at få køkkenet udleveret skal hun køre en sag, og nagelfaste ting må ikke fjernes.