/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Ukrudtsdamper der virker.
Fra : klemme2006
Vist : 6766 gange
100 point
Dato : 08-10-10 22:59

Det er mange år siden, jeg smed mine Fiskars Steam 1 af H til. Men er der ingen, der har taget tråden op og lavet en, der virker? 800m2 pigsten, mørt bindingsværk og stråtag går dårligt sammen med gasbrænder. OG jeg sprøjter IKKE.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-10-10 23:07

Min røg også ud og blev erstattet af eddike eller saltvand alt efter humør....og virker

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 08-10-10 23:09

Salt opløsningen kan anbefales

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-10-10 23:57

½ eddikesyre og ½ vand i en kande med spredebom virker

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-10-10 00:54

Haveredskaber virker fint.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-10-10 05:59

Jeg har gode erfaringer med kogende vand, hælder kogevand fra kartofler, æg mv ud på terrassen med fliser.

Men til 800 m2 kræver det vist et stort forbrug af kartofler mv.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 09-10-10 06:16

Har før været med til et gøre pigsten rene ved en med ligende forhold, en gang om året blev de fejet med en minilæsser med kost, virkeligt i bund så var de helt rene, han gjorde de så op mod en af husene som så lige blev vasket efterfølgende, men det virkede...

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 09-10-10 08:29

du har nok ikke så mange muligheder hvis ikke du vil sprøjte. så er der nok kun knofedt tilbage. ellers må du selv forsøge dig som opfinder. man siger jo at det er de mest dovne mennesker der har lavet de største opfindelser.

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 09-10-10 12:46

Hejsa,
Min Fiskars står dog stadig i skuret - men sikke noget møg!!
Har brugt den een gang men faldt for reklamen - Ja Fjols !

Bluesky

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 09-10-10 12:48

Men højtryksrenser anvendes 2-3 gange om året på fliser og det virker super

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-10-10 12:56

Men højtryksrenser på runde sten er nok ret farligt for belægningens indre sammenhæng.

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 09-10-10 13:04

Hejsa,

Øøø ....- hvorfor ??
Jeg har gennem de sidste 5-6 år også brugt højtryksrenser på de sø-sten som jeg har placeret langs ydermur til indkørsel uden problemer.

Kan du oplyse nærmere hvori problemet kan opstå ?

Bluesky

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-10-10 13:08

Her er lidt bud på alternativer med elvarme

http://www.dba.dk/asp/sektion/artikler/detail.asp?ArtikelId=22207

eller at "så" mos så det bliver sten med moskant

http://www.fri.dk/bolig/mos-og-andet-groent-til-traede-paa

Så er der elektriske fliserensere, den eneste jeg har prøvet var stort set ligeså langsom som håndkraft, eller den lidt større model her, de 195 kr er uden havefræseren

http://www.texas.dk/texas/ukrudtsfjerner/?partno=91020800100

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-10-10 13:13

Man bør ikke anvende højttryksrenser på fliser idet overfladen bliver ødelagt, derfor er der kommet tilbehør til samme der renser fliser for alger.

Apropos kunne jeg godt have brugt en jetrenser forleden idet jeg opgav at fjerne ukrudt i nogle flser der lå op af en kampestensvold.

Der var en hvepse-ghetto i volden, og de blev sure

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 09-10-10 13:45

Hejsa,

LuffeA - har godt hørt at det skulle give problemer, men jeg fik lagt ca. 120 m2 SF-sten (farvet beton) i et meget specielt mønster på terasse og ca. 600 m2 såkaldte Holmegård Granitsten ditto i forskellige størrelser i indkørsel og trappeparti og har ingen farveændringer eller problemer med at have opfrisket dem med højtryksrenseren et par gange om året siden 2001. Selvfølgelig skal der fyldes op med flisesand men det er også alt !

Bluesky

Kommentar
Fra : lham

Dato : 09-10-10 15:58

Efter en af Søren Ryges udsendelser hvor ukrudt og bla mos var oppe at vende fik han en forespørgsel fra en seer om " hvor køber jeg mos " måske var det en løsning. Skulle du have et par Fiskars "damprensere " tilbage så brug dem til tapetfjernelse eller hæld 30% eddike på dem og så ud på pigstenene eller hvor vorherres gevækster nu gener dig. Det virker men maskinens levetid bliver stærkt forkortet.

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 09-10-10 19:28

hvad sker det med vores grundvand??? Vi kan være ligeglade for vi er døde når det når derned Men hvad med vores børn

Kommentar
Fra : prio

Dato : 09-10-10 21:06

Jeg synes, man skal holde sig fra brug af salt og eddike (og eddikesyre) til ukrudtsbekæmpelse.

Det er skadeligt for miljøet, siger de, der har forstand.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 10-10-10 07:43

Salt er skadeligt i den forstand at vi ikke er beregnet til at drikke saltvand-heller ikke eddikesyre, men eddikesyre vil jeg mene bindes til kalkopløsning ( der er langt de fleste steder i DK en del kalk i "jordlagene" inden 30 mtr nås ) langt før det når grundvandsreservoirerne-altså skulle det i værste tilfælde medvirke til at give blødere vand hvilket vel er ønskeligt for tøjvask ikke- tilkalkning af vandrør -vinduespudsning og langt der fleste af vands anvendelsesområder.

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 10-10-10 08:56

Jeg har lige fået en ny gruekedel, og efter jeg var færdig med at slagte ænder i går, gik jeg en runde på fliserne med resten af skoldevandet.

Det er en nem måde at få varmet store mængder vand på...

Problemet med en gruekeddel er at den også kan bruges til ølbrygning...

Kommentar
Fra : lham

Dato : 10-10-10 09:06

sybil3
kogende ølurt fra grukedlen er en dyr ukrudsfjerner men en god dræbersnegltiltrækker-nej bruges efter passende viderebehandling kun til indvortes brug !

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-10-10 09:26

sybil3, du får lige denne gamle autentiske opskrift på en Cock Ale, altså en øl med en rigtig hane i, jo ældre jo bedre.

http://www.brewery.org/cm3/recs/13_23.html

Du kan sikkert erstatte hanen med en gammel sej and, og få ekstra glæde af gruekedlen

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 10-10-10 19:47

Det lyder lidt alternativt på en lidt spænende måde.

Gadvide om den er så spænende at man glemmer sit ukrudt...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-10-10 20:02

Kommer nok and på, hvor meget andeøl der ryger ned

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 10-10-10 20:47

Ølhane?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-10-10 22:04

Øland!

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 10-10-10 23:00

Det er sku nok den nemmeste og sjoveste måde at komme af med sit ukrudt på.

Tænker nok også at naboerne vil hjælpe, men jeg ved ikke om det også hjælper på konen.

Skål i skuret.