/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Brændeovn/Fedtsen
Fra : taliskoko
Vist : 1468 gange
100 point
Dato : 08-10-10 20:53

Jeg går med tanker om at erstatte den nuværende stål-brændeovn med en der har fedtsten for at få bedre varmeudnyttelse, men spørgsmålet er hvor megen betydning tykkelsen på fedtstenen har ??

Jeg kigger på en der er omgivet af 100kg fedtsten, men hvor meget giver det ? Er der et klogere hoved der kan hjælpe !?

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 08-10-10 22:08

Det er jo sådan at jo tungere ovnen er jo mere varme kan den lagre.

Du ser det tydeligst ved en egentlig masseovn kontra en ovn der er beregnet på stråle varme.

Fedtsten, mursten, granit eller skifer det der betyder noget er den samlede vægt og evnen til at opbevare varme.

Jeg har selv en ovn med en samlet vægt på næsten 400 kg hvoraf sten er ca 250 og det gør at den ikke er færdig med at afgive varme når jeg står op om morgen.

Så det betyder altså meget hvad den samlede vægt er.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-10-10 23:59

Din varme bliver mere jævn med fedtsten, hvis du fyrer meget ujævnt, men du kan ikke lave om på energigrundlovene! Til gengæld kommer du nemt af med nogen tusind kroner.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 09-10-10 11:51

Thomas.Haugaard:
Nu skal den står i et sommerhus pr. ca. 65 kvm2, så en 400 kilos ovn vil nok være overkill.

Og planen er jo netop at opnå eftervarmen fra fedtstenen, sådan man (formodentligt) kunne undvære at brænde over, og på den konto spare brænde, men samtidigt have varme.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-10-10 12:50

I øvrigt: Fedtsten, granit, sandsten - det er ét fedt. det er bare et spørgsmål om kosmetik og hvad der er for hånden og til at bearbejde. Materialerne har stort set samme varmekapacitet. ildfaste sten/mursten afhængigt af afstanden til varmen kan også gøre det.