/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Nodeprogram
Fra : bentbof
Vist : 2559 gange
140 point
Dato : 07-10-10 10:54

Mon der findes et gratis nodeprogram hvor man kan putte lyden fra en cd ind i den ene ende, og så kommer der en nogenlunde klavernode ud i den anden ende ?

kh

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 07-10-10 11:06
Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 07-10-10 16:06

det nærmeste er nok dette,
jeg mener at huske, at det kunne lave enkelte
og simple ´´midi´´ filer om til noder
http://www.guitar-pro.com/en/index.php

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 07-10-10 16:33

Kort og godt NEJ det gør der ikke!

Kommentar
Fra : js270630

Dato : 09-10-10 08:48

At der skulle findes et program, som kan trylle indviklede arrangementer og utydelig melodiføring om til en brugbar node er vist for meget forlangt. I Sibelius f.eks. kan man indspille en melodi på et keyboard (med en finger) og så få en node (melodistemme) ud i printeren. Eller man kan skrive tonerne ind manuelt. Og man kan lave f.eks. partiturer og lignende. Og skifte tonearter og den slags. Men det kræver altså, at man har melodien og indspiller den først. Man kan sige, at programmet erstatter den gamle nodepen = pænere noder. Men det er ikke tryllekunst.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-10-10 08:53

Der findes da programmer som "siger" de kan lave midi filer, men der er ingen af dem der virker hvis der er mere end et instrument, og så bliver det endda noget bras alligevel...

Kommentar
Fra : js270630

Dato : 09-10-10 11:46

Enig med Klaudi. Man bliver af og til præsenteret for noder, der tydeligvis er udskrevet ved hjælp af computer. Men ofte helt hul i hovedet, fordi programmet udregner nodeværdierne helt på tværs af, hvordan en rigtig musiker/komponist ville have lavet det som "håndværk". Computerprogrammet udregner det hele "matematisk", og det bevirker, at takterne ofte er helt "skæve" og ulogiske - altså må man skrive det om for at kunne spille det. Desværre er det en udbredt opfattelse, at "hvad fatter/computeren gør, er altid det rigtige". Men musik er desværre efterhånden ofte et maskin-fremstillet industriprodukt.

Kommentar
Fra : bentbof

Dato : 09-10-10 14:41

I er ikke nemme. Men det er jo nok rigtigt; men så prøv at lytte til Östen Warnerbrings melodi til Hafdan Rasmussens tekst, Noget om de store dybder, som synges af Otto Brandenburg og Terese Damsholt, og skriv lige noden ned til mig. Jeg kan ikke finde ud af det. Den findes på pladen CD'en som Otto Brandenburg synger på der hedder Så længe skuden kan gå.

Og nej jeg ved godt at andre også har skrevet melodi til den, men det er noden til Östen Warnerbrings melodi jeg søger. Ikke de de 2 andre

På forhånde tak

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-10-10 14:48

Det er jo egentlig os spild af tid at forsøge at hjælpe, du annullere vel bare spørgsmål alligevel

Kommentar
Fra : bentbof

Dato : 09-10-10 14:52

Nej nej da; men vores 80 år gamle pianist som ikke kan høre kan ikke lige afkode melodien

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 09-10-10 21:13

Citat
kan ikke lige afkode melodien

så er DU sgu da på den....

men du kan få et program der viser tekster på melodien der afspilles
Alá karaoke

Citat
som "siger" de kan lave midi filer

Guitar pro kunne = den udgave jeg havde, engang
og den afspillede hele skidtet = MEN lyden var så til at FØLE PÅ
NB: det skulle så også være LAVET med samme program

men det hele kunne udskrives/ og afspilles

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 09-10-10 21:16

Citat
Desværre er det en udbredt opfattelse, at "hvad fatter/computeren gør, er altid det rigtige".

Øhhh
StOre eLLEr sMå taStEr

Kommentar
Fra : js270630

Dato : 14-10-10 01:10

Har lyttet til Brandenburg/Damsholt. Der er jo ikke nogen "ren melodi" i det, de laver. Meget improviseret, rock-jazz'et - og muligvis tilsat en god solid brandert! Og den slags kan umuligt skrives ned på noder.

Kommentar
Fra : bentbof

Dato : 14-10-10 08:59

Der må da være en i dette smukke selskab der kan afkode melodien ?? Jeg har skrevet til Terese Damholt, hun har den heller ikke. Nogen må da sidde inde med den. Jo tak vi har becifringerne men de passer ikke rigtig til melodien,

Altså hvis nogen kunne afkode noden er jeg en glad mand

Kommentar
Fra : js270630

Dato : 14-10-10 10:25

Det er da umuligt at nedskrive en melodi, som reelt ikke findes i indspilningen. Melodien i sin "rene" form er der ikke. Der synges meget improviseret eller tales, og akkompagnementet spiller heller ikke melodi - kun akkorder i rytmiske figurer. Drop dog lortet!

Kommentar
Fra : bentbof

Dato : 14-10-10 11:12

så så selvfølgelig kan det lade sig gøre

Kommentar
Fra : js270630

Dato : 14-10-10 12:05

Det drejer sig om at finde en musiker, der har så godt gehør, at han kan lære sig melodien ved at lytte til indspilningen og så udfra det skrive den ned på noder. En evne som kun få har. Det har ikke noget med "koder" et gøre - det er rent musikerhåndværk! --- Hvis det var så nemt at aflytte denne, ville de pågældende, som nu vil synge den, vel osse kunne lære den herfra??? Det at becifringerne ikke passer tyder vel osse på, at det er en kringlet sag, som der ikke uden videre er en løsning på. ---
Har I iøvrigt en musikgruppe, som ville kunne levere et passende akkompagnent i lighed med det på pladen? En ret væsentlig ting i denne sammenhæng - og det er da heller ikke så ligetil. Det hele swinger jo ret meget!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-10-10 12:51

Ovenstående med at det ikke kan lade sig gøre, lyder nu rigtigt nok. og jeg er heller ikke sikker på at denne side kan bruges, men du kan da kikke på den

http://www.vejmus.dk/

Klik ovre i venstre side - link med musikressourcer og kik dernæst ovre i højre side - Download lyd, lyt til musik, midi til noder

Kommentar
Fra : js270630

Dato : 14-10-10 14:47

Citat: "nogen må da sidde inde med den" - hvor skulle de have den fra?

Kommentar
Fra : bentbof

Dato : 14-10-10 15:47

Hvis jeg finder den skal jeg nok meddele kandu det

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 14-10-10 20:43

Citat
Det har ikke noget med "koder" et gøre - det er rent musikerhåndværk!

og selv en god/ gehør spiller kan ikke sætte det på noder
han kan JO IKKE NODER
Citat: "nogen må da sidde inde med den" - hvor skulle de have den fra?
netop GEHØR/ ikke noder
----
programmer findes OG kan finde noder til HØJEST
lille peter edderkop, og allerede DER går der noget tabt
da det hele kommer ud i en stor smøre, uden mening og andet
jeg kan spille samme melodi etfer noder
men det LYDER betydeligt bedre alá gehør + en brandert
og ellers frem med ørepropperne.....

Citat
I er ikke nemme. Men det er jo nok rigtigt; men så prøv at lytte til Östen Warnerbrings melodi til Hafdan Rasmussens tekst,

og det vil du have et program til at oversætte = til UNODER

men NÅR du finder det, smid lige et link

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 14-10-10 20:48

Citat
I Sibelius f.eks. kan man indspille en melodi på et keyboard (med en finger) og så få en node (melodistemme) ud i printeren.

noget af det samme, jeg tænkte på med Guitar Pro
mener dog STADIG det kunne oversætte_ MEN_ MEN o.s.v
ikke til noget brugbart

Kommentar
Fra : js270630

Dato : 14-10-10 22:16

Til spam-free! Fordi man har gehør, forhindrer det vel ikke, at man osse kan læse og skrive noder. Sådan har jeg det da. Heldigvis - ellers havde jeg da aldrig klaret mig som musiker!

Kommentar
Fra : js270630

Dato : 17-10-10 14:19

Meget tyder på, at interessen for dette problem er gået i stå. Måske fordi ingen har løsningen??

Kommentar
Fra : bentbof

Dato : 17-10-10 14:42

Jeg ville da være overmådelig glad hvis nogen var i stand til at give mig en node der bare passer nogenlunde, enten ved at bruge mange af de sikkert udmærkede programmer der findes eller lytte sig frem til melodien og sende den til mig. Så vil jeg være glad. Den er fesen ind, at man ikke bare kan tage melodien og putte den igennem, et af de nævnte programmer, men skal indspille den på et keyboard og så putte den igennem et af programmerne.

Men som sagt jeg kan det ikke kandu.

kh

bent bof

Kommentar
Fra : js270630

Dato : 17-10-10 15:52

Ja, eller skrive noden ud med pen og blæk som i gamle dage!

Kommentar
Fra : bentbof

Dato : 17-10-10 16:56

netop