/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hvor meget spiser hundehvalp???
Fra : madmee
Vist : 4683 gange
20 point
Dato : 07-10-10 07:17

Hej. Jeg har lige fået en hundehvalp. Den vejer 7.2 kg og den er en Golden retriever. Jeg ved ikke rigtig hvor meget mad skal den have om dagen. Jeg håber nogle kan give mig svar evt. hvor mange gram skal den have?. :)

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-10-10 08:03

Jeg ville sjusse mig frem til det, lade skålen stå i ½ time og så fjerne skålen. Så ser man hvad der er tilbage.
Ellers står det på posen med foderet hvor meget der skal gives.

http://www.centerdyreklinik.dk/page.asp?page_id=40

http://www.centerdyreklinik.dk/page.asp?page_id=29

Kommentar
Fra : akle

Dato : 07-10-10 10:37

Vi har selv en Golden Retriever. Vi gav den man to gange daglig, og det var hvalpekost med surmælksprodukt i, f.eks ymer eller youghurt iblandet, og aldrig køleskabskoldt, lun det i micro-ovnen.
Hvis du er i tvivl om mængden, så heller mad 3 x daglig, og så får du hurtig fornemmelsen af om hvalpen er blevet mæt eller ej. (Husk luftetur efter spisen og soven, for så er det noget der skal ud i modsatte ende). (Beskrivelsen bagpå hvalpefoderposen er en retningslinje, men ikke noget man kan følge slavisk vedr. potionsmængde og alder).
Vor Vovse er nu knap 2 år og rigtig dejlig, godt i stand UDEN at være tyk!
Held og lykke med det hele.
MVH Akle

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-10-10 11:31

Jeg synes du skal ringe til den kennel hvor du har købt hvalpen

Selvfølgelig kan du læse på posen hvor meget den skal ha',(der er også et målebæger med, hvor der stor angivet dosis) men det er også vigtigt at den ikke
får for stor en omvæltning med alt muligt lige fra starten, så derfor vil det være en god ide, at den fortsætter med det samme foder som den fik der

Jeg tror nu også den race fortsætter med at spise til skålen er tom, uanset om den er mæt eller ej??

Stort tillykke med dit nye familiemedlem

Kommentar
Fra : madmee

Dato : 07-10-10 15:09

Tusind tak :) Ja det er rigtig at den forsætte med at spise til skålen er tom.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 07-10-10 19:32

nu er det jo forskeligt for hvert foder men det stå jo på bagsiden af posen og husk lige at det skal blødes op først da hvalpe har sarte maver og stakkels hvalp du er igang med at ødelægge dens mave ved at give den alt hvad den kan spise

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 08-10-10 02:04

Hundemad og hundefoder
Din hunds diæt er vigtig for hundens helbred og adfærd. Hvilken type hundemad du skal give din hund og hvor meget hundemad hunden skal have, har været genstand for mange undersøgelser og har afstedkommet en hel del debat. Her kigger vi nærmere på gode tips og råd omkring hvad hundeejere skal kigge efter i kommerciel hundemad og hvorvidt hjemmelavet hundefoder er bedre.

http://www.hundeunivers.dk/hundeartikler/hundemad-og-hundefoder/

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-10-10 14:09

Det lyder helt vildt, at du får en lille hvalp med hjem, uden at få mad og instruktioner med til den. Hvis den kun lige er 8 uger, så kan et pludselig foderskift slå den ihjel.

Som Nordsted skriver, så skal du altså ringe til opdrætter og høre hvilken foder den skal have.

Når du først har navn og mærke på foderet, så kan du se på posen hvor meget en hvalp i den størrelse og alder skal have.

Og 8-ugers hvalpe får altså mad flere gange om dagen. Deres mave er ikke ret stor, så de må have maden delt op i flere portioner. Hvor mange er afhængig af hvad hvalpen er vant til hjemmefra.

På denne side er der vækstkurver for hvalpe:

http://www.maxizoo.dk/fileadmin/user_upload/Hvalppass.pdf

Gå ned til side 11, og kik på den mørkeblå kurve. Den gælder for din hvalp. Den skal have så meget mad, så den følger den vækstkurve.

Maden skal sandsynligvis være grundigt opblødt med varmt vand. Jeg tror at det er den vant til hjemmefra.

Nå... Sandsynligvis HAR du allerede ringet til opdrætter og fået nogle råd. Måske har du fået hvalpen i fødselsdagsgave, med en sæk mad? Hvis DET er tilfældet, så tillykke med fødselsdagen, --og med hvalpen... Jeg håber da, at det var, hvad du ønskede dig.

Kommentar
Fra : wamami

Dato : 23-11-10 15:33

Kan slet ikke huske jeg blødte hvalpefoder op?