/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Samliv / Spørgsmål
10  Trille7 350
Hvordan redder jeg vores forhold?
Fra : Strawberry
Vist : 1983 gange
20 point
Dato : 06-10-10 18:39

Hej brugere af Kandu, jeg har et spørgsmål som jeg håber at nogle af jer herinde vil kunne hjælpe mig med at besvare.

Jeg har snart været sammen med min kæreste 1 år, vi har været meget igennem sammen, og han har i perioder haft en frygtelig og kontrollerende adfær. Vi har fået rådgivning sammen og han har virkeligt gjort super meget for at forandre sig. Jeg elsker ham utroligt meget og jeg ved at han elsker mig mere end noget andet og kun ønsker at det skal gå godt mellem os. Vi har det rart og hyggeligt sammen når vi er sammen, men vi bor ikke sammen og størstedelen af vores kommunikation er over sms, i det vi kun ses i weekenderne fordi vi begge har meget travlt. Men når vi skriver over sms er det bare ikke det samme og 40% af tiden skændes vi eller er kede af det, sure eller bitre, og det er meget ubehageligt. Udover det har han meget svært ved at acceptere at jeg ikke bare kan give alt op for hans skyld når det har noget med min uddannelse at gøre. Han syntes at mange af de ting jeg foretager mig, bla. i sammenhæng med uddannelse går imod ham og at det ikke er rigtigt at gøre. Han forlanger derfor af mig at jeg skal mælde mig syg eller "pjække" fra undervisning, aktiviteter og droppe sociale arrangementer. Vi skændes meget om det, hvilket selvfølgeligt ikke er særligt godt for vores forhold. Jeg føler at vi er ved at glide fra hinanden og Jeg kan ikke få ham til at forstå at jeg ikke kan gøre som han vil have det, og bruger så argumenter at han nu har gjort så meget for mig, ved at ændre sin adfær. Jeg ved at han har gjort rigtigt meget og jeg er meget taknemlig, men jeg føler mig fanget fordi jeg lige meget hvad jeg vælger at gøre, vil komme på tværs og gøre det forkerte. Hvis jeg gør de ting han vil have, ødelægger jeg mange muligheder for mig selv og muligvis også fremtidsmuligheder. Men hvis jeg ikke gør det bliver han stik tosset på mig og er bitter og sur i flere dage og bebrejder mig det. Jeg ønsker virkeligt ikke at skulle gå fra ham, for jeg elsker ham meget højt og udover de ting har vi det godt sammen, men ved samtidig ikke hvad jeg ellers skal gøre, for har prøvet alt jeg kan, og gør alt i alt mit bedst for at alle omkring mig skal ha det godt, og at alting bliver løst på bedst mulig måde. hvad syntes i jeg skulle gøre?

på forhånd tak.
-Strawberry.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-10-10 18:45

Citat
Han forlanger derfor af mig at jeg skal mælde mig syg eller "pjække" fra undervisning, aktiviteter og droppe sociale arrangementer

Undskyld udtrykket.... men det er da en utroligt snævertsynet egoistisk barnerøv, du der har fundet dig.

Hvis han ikke forstå at du bliver nød til at passe din skole for at få en uddannelse, så har han godt nok ikke mange brikker at flytte rundt med

Hva' laver han selv??

Jeg ville ikke bruge flere kræfter på det forhold---ud til højre med ham, pas din skole og hyg dig med vennerne, du kan sagtens finde en ny og fornuftig kæreste

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 06-10-10 19:07

Du skal for alt i verden passe din uddannelse, venner og familie. Alt det sociale og være den du altid har været. Kan han ikke tolere/acceptere dette har han et kæmpe problem. Du må ikke smide dine normer og værdiregler væk, stol på at din opdragelse har været rigtig, at dine forældre har gjort det godt. Brug ikke din dyrebare tid, til at diskutere over sms. Du behøver jo ikke forklare og gøre ved, da i jo ikke til dagligt bor sammen. Kom ikke ind på et skråplan med at begynde at pjekke osv. for at glæde ham.
Hav ikke dårlig samvittighed, for han må lære at han ikke ejer dig. Fortæl ham en gang for alle, at du er igang med en uddannelse, og du deltager i undervisning og alt det sociale og hvad der hører med. Så er der ikke mere diskuteren om det, for du skal ikke diskutere, hvad han synes er rimeligt. Det er dit liv.
Og jeg kan sagtens følge dig i, at det kan blive møj svært, men det er nu du skal finde ud af, om han er den rette for dig på længere sigt, og det finder du ikke ud af ved, at det er på hans premisser (som du jo heller ikke ønsker).

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 06-10-10 19:13

Jeg er helt enig med de andre 2. Han ejer dig ikke og helt ærligt, hvis jeg var dig ville jeg løbe skrigende væk. Den kontrollerende adfærd kan han ikke bare slippe af med. Den vil følge ham hele livet. Så se at komme væk fra ham.

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 30 point
Dato : 06-10-10 19:29

Umiddelbart syntes jeg i er 2 der vil bestemme - men du har kun fået øje på at han er for kontrolerende....

Der skal 2 til at skændes, så i må begge have emner i mener er vigtige...

Hvis man SKAL bestemme over andre - eller på tvinge andre sin måde at være kærlig på er der noget helt galt...

Jeg tror du - uanset hvad han mener og hvad du mener om ham... , skal du finde finde ud af hvorfor det er vigtigt at være samme med ham....

Hvis du ikke finder en stak gode grunde til at blive sammen med ham - tro jeg i er bedst tjent med at være foruden hinanden...

vh Ben

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-10-10 19:39

Citat
Han syntes at mange af de ting jeg foretager mig, bla. i sammenhæng med uddannelse går imod ham og at det ikke er rigtigt at gøre.

Dette har ikke noget med forelskelse eller kærlighed at gøre - men ren besider trang.
Drop det forhold og vent til du møder en du holder af. Og så er der slet ikke de problemer, for så vil i begge gøre alt for hinanden. Et parforhold er jo ikke en spændetrøje.
Held og lykke med den nye partner.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 06-10-10 19:45

Jeg tror at det enest der kan redde jeres gode samværd er:

Du skal lære at lade dig manipulere, du skal være lydig og trofast. Hvis du mener du har ret i noget, skal du straks undertrykke det. Vid at du kun er kvinde og bør underkaste dig hans ønsker.

Du kan være sikker på at følger du dette råd, så bliver han mere magt syg og bestemmende, den udvikling skal du følge, lade dit liv forsvinde ind i hans ordre. Eneste sandhed er hans, og eneste vej er hans. Følg hans vink, følg hans beføjelser og ikke mindst følg hans påbud og krav.

Hvis du følger disse retningslinjer, så skal i nok blive sammen.

Du kan selvfølgelig også vælge at få en måned med tudeture og savn, hvor du vil tilbage til ham. Når den måned så er gået, så vil du vide at det bedste du har gjort i den tid i har været sammen, var at gå fra ham. Dit liv vil vende tilbage med glæde, smil og solen vil skinne igen.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 07-10-10 08:26

Hvorfor synes du at jeres forhold skal reddes når det mere eller mindre aldrig har fungeret ?

En gang i mellem skal man man være ærlig så man ikke ødelægger sig selv og en man holder af ved at holde fast i et projekt der er dømt til at mislykkes.

Hvis i skændes for meget når i ikke bor sammen hvordan tror du så det vil være hvis i bor sammen ?

Tro mig been there done that

Kommentar
Fra : HomeAlone

Dato : 07-10-10 13:31

Jeg vil anbefale følgende bog: http://www.amazon.co.uk/Habits-Highly-Effective-People/dp/0684858398

Jeg kan kun anbefale at du anskaffer denne og giver til ham. Jeg synes også du selv skal læse den. Den findes også på dansk og kan sikkert lånes på biblioteket.

Godkendelse af svar
Fra : Strawberry

Dato : 11-10-10 12:33

Tak for svaret Benjamin.Hansen. Jeg syntes det lyder som en god idé at få tænkt over hvorfor jeg vil det, mange tak:)

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 22-10-11 10:05

Det lyder ikke som om han har ændret sig ret meget, din beskrivelse af hans krav er jo kontrolforanstaltninger.

Der skal 2 til at skændes og diskutere. Hvad med at du sætter grænsen en gang for alle og lader være med at gå ind i diskurser omkring din uddannelse og livet der. Jo så må han vælge om han kan klare det. Ved at gå ind i diskussionen og skænderierne, fortæller du ham indirekte at han har en indflydelse på dit valg. Men det har han jo ikke. Det er at gå ind i et spil, hvad dette spil i sidste ende indeholder, kan jeg ikke se ud af det skrevne. Men du ved selv, i dit inderste, hvad du vil opnå med det.

Jeg mener ikke umiddelbart at I skal gå fra hinanden, for der er jo grund til at tro I begge gerne vil finde løsninger og ændre adfærd så I kan slippe ud af jeres kontrolspil.