/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
servo problem
Fra : hynke007
Vist : 1886 gange
200 point
Dato : 05-10-10 17:12

hej.
jeg ejer en audi 100 2.2 cc fra 1984. mit problem er at den skyder servo olien op af toppen på servo beholderen. det er kun noget den gør når man køre i bilen. har prøvet at tjekke bilen i tomgang men der virker alt som det skal... hvad kan det skyldes??? håber at der er en der kan hjælpe mig..

p.s. servo pumpen er en 150 bars

hilsen

kim hynkemejer

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 05-10-10 17:35

For meget olie på ?

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 05-10-10 18:04

Defekt eller for kraftig pumpe. At den ikke gør det i tomgang kan jo skyldes, at pumpen ikke leverer maksimalt tryk før der kommer omdrejninger på. Som Beestone er inde på: Har du overfyldt reservoiret ? Der er garanteret et max. mærke som IKKE bør overskrides.

Kommentar
Fra : hynke007

Dato : 05-10-10 18:08

hej.
har ikke formeget olie på.. var mellem min og max igår aftes.. og nu er den lige ved min mærket.... tror ikke at det er pumpen da jeg har skiftet pumpen og den gør det samme..

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 05-10-10 19:43

Er der andre symptomer ?
Styrer den med normal servo hjælp ?

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 05-10-10 20:48

Virker selve servofunktionen tilfredsstillendem (altså samarbejdet mellem rat og hjul), når du kører? For det lyder som om pumpen smider trykket ud i beholderen og ikke ind i systemet. Det, der ødelægger den teori, er bare, at olien jo må komme et sted fra, og det kan vel næppe være andet end samme beholder.
Hvad sker der, når der "trækkes i rattet", mens den holder stille?

Kommentar
Fra : hynke007

Dato : 05-10-10 21:26

når jeg køre er der ingen problem med at dreje eller bremse. måske styrtøjet går lidt stramt .. servo pumpen trækker rat, bremser og kobling. når jeg holder stille med motoren startet drejer den fint.. når motoren ikke er startet kan man ikke rokke på rattet... og der er kun 1 og samme beholder.. håber at det hjalp lidt...

hilsen

kim hynkemejer

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 05-10-10 23:24

Jeg tror du har en mekanisk fejl i styretøjet, sådan at servoen faktisk er overbelastet.
Det er normalt at styretøjet bliver tungt med stoppet motor uden servohjælp, og det kan opleves som at rattet låser.
Men det skal stadig være muligt at dreje rattet - med besvær.

Få forvognen løftet op og undersøg ophæng og styretøj.
Uden vægt på hjulene, skal styretøjet fungere let og ubesværet også uden servo.

Jeg mistænker forkert styregeometri pga af en fejl i styretøj eller ophæng.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 06-10-10 00:12

Jeg tror du er lidt galt afmarcheret ? Servopumpen har ikke noget med kobling og bremser at gøre. Det er i de fleste tilfælde en vakumforstærker der udelukkende virker til bremserne. Koblingen er normalt en hovedcylinder og en slavecylinder, der ikke kræver yderligere forstærkning af pedaltryk.
Servopumpen er til styretøjet alene, eller er Audi noget specielt på dette område ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-10-10 02:48

Servopumpen er på sædvanlige biler, kun til styretøjet.
Hvis oien smides op kan jeg gætte på følgende fejl.

-Forkert type olie påfyldt. Normalt bruges samme slags, som til automatgearkasser.

-Pumpen suger luft ind.

Mangler en blænde i omløbet. Normalt er et stærkt afblændet omløb, som sikrer en minimumflow gennem pumpen, for at den ikke skal overhedes.

Kommentar
Fra : hynke007

Dato : 06-10-10 04:58

på min audi trækker servo pumpen også bremseren da der ikke er nogen vacumforstærker.. hvad skal jeg se efter når jeg løfter den op?? kan det være tandstang styringen det er galt med? den er ikke utæt.. det er den rigtige olie der er på fyldt er hentet hos hovwdiaudi..

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 06-10-10 12:13

Du skal ikke køre uden låg på servo beholderen,da kan det sprøjte ud olje. Har kun set problemet når det ikke er låg på.
alimak

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 06-10-10 14:27

Du skal kigge efter "alle mulige" fejl i ophæng og styretøj.

Selv den bedst vedligeholdte bil slides hele tiden og ståldele ruster.
På en ´84 vil jeg sige at det er totalt U-forudsigeligt hvad der kan være galt.
Men generelt er alle ledsamlinger der kan bevæge sig kandidater til fejl.

Som transor er inde på, kan det absolut også være så simpel en ting som en blænde = deflektor = dæmper, til returolien fra servoen, der sprøjter tilbage ind i tanken.
Måske er det derfor bare en plade der er knækket/faldet af nede i beholderen.

Har du udskiftet slanger fornylig på servobeholderen ?
I nogle tilfælde er det muligt at bytte rundt på slangestudser, og det kan have enorm betydning for lige præcis et sådant problem du har nu.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 06-10-10 16:47

Jeg går ud fra, at du siger, at den blæser ovenud, fordi du har set beholderen svinet af olien, ellers ville jeg søge tabet i slidte cylindre eller utætte rør/slanger.

Hvis det altså kommer ovenud, og det ikke er gennem et overløb, hvilket jeg nu aldrig har set, så skift låget ud med en tæt prop.

Hvis proppen bliver siddende (og der ikke er et overløb, og der heller ikke er utætte slanger, rør eller cylindre) så er problemet løst jfr. alimaks kommentar vedr. låg.

ellers Midlertidig løsning:
Skyder den proppen af, så bor et hul, der lige passer stramt til den slange, du skal sætte i proppen.
find et sted, hvor du kan fastgøre en beholder/ flaske, der kan opsamle den "overskydende" olie, of sæt slangen der over i. Så kan du i det mindste hælde den på igen i stedet for at købe ny olie.
Kommer den gennem et overløb sætter du bare slangen på overløbet.

Kommentar
Fra : hynke007

Dato : 06-10-10 18:56

tror at løsningen bliver at jeg skifter tandstangen. ingen slanger er utætte. låget er monteret korrekt. olien kommer ikke ud af et overløb men igennem låget hvor der sidder en lille ventil. slangerne kan ikke monteres forkert da de er monteret med banjo bolte i forskellige størrelser.. min mester og arbejds kollegaer som er uddanet mekanikker hos vw for 27 år siden mener at det kun kan være tandstangen..

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 07-10-10 02:10

så kan du jo roligt skifte låget ud med en prop med en slange i, for ventilen er jo lige det overløb jeg frygtede.

Kommentar
Fra : hynke007

Dato : 07-10-10 04:58

problemet er bare at i låget der sidder en føler. så skal jeg da afmontere føleren men det er jo ikke det der er mening med en føler...

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 07-10-10 23:02

så må du hekse lidt, så du på anden måde får samlet overløbet op.