/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Efterisolering-Undertagsmat. ovenpå iso?
Fra : Steen2000
Vist : 610 gange
85 point
Dato : 05-10-10 14:42

Hej
Jeg har lige bestilt 200 m2 Isover 145 mm isolering som skal lægges ovenpå vort nuværende/gamle 150 mm Rockwoll. Det bliver jo godt at få 300 mm deroppe.

Kommentar: Jeg har ikke noget undertag og mange af understrygningerne er væk mellem tagstenene. Der har indimellem være en smule fygesne deroppe. Ikke meget, og det der har været har jeg naturligvis fjernet så der kun har været et tyndt tyndt lag tilbage.

Spørgsmål:
1) Tåler Glasuld lidt (!) sne/vand lige så godt som Rockwoll?
2) Kan man eventuelt lægge noget ovenpå isoleringen? Jeg tænker eventuelt i noget åndbart materiale a'la diffusionsåbent undertag? jeg ved jo godt at man ikke må lægge plastik fordi det skal kunne ånde etc.

Jeg ved jo godt jeg burde have undertag men det har jeg altså ikke i dette gamle hus (1973).

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 05-10-10 16:42

du burde understryge dit tag inden du lægger isolering

Kommentar
Fra : Steen2000

Dato : 05-10-10 16:54

Hvorfor inden?
Hvorfor i det hele taget?

Der er jo ikke problemer med regn. Kun lidt fygesne ca. hvert 3 år indtil videre - og kun i små mængder.

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 42 point
Dato : 05-10-10 20:41

det gør ikke oget at der mangler lidt understrygning. loftrummet bliver bare bedre ventileret så den fugt der måte være der, hurtigere forsvinder igen.
hvis du vil have noget ovenpå, kan du jo bare lave gulv. det tager det værste fygesne og så er det jo også nemmere at fjerne det der måtte komme ind.

Kommentar
Fra : Steen2000

Dato : 05-10-10 20:56

Tak trimare46

Det var egentlig også min opfattelse mht understrygning
Har jo også tænkt i gulv, men 190 m2 gulv bliver jo lidt af en udskrivning så tænkte i et mere økonomisk alternativ

Godkendelse af svar
Fra : Steen2000

Dato : 16-11-10 21:27

Tak for svaret trimare46.