/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Prof. alu. ovn grim hvid "irring"
Fra : Danielwj3
Vist : 327 gange
20 point
Dato : 05-10-10 11:10

Jeg er for ny startet i et nyt køkken hvor jeg til min skræk kan se hvordan adskellige års efterladte sæberester har sat sit præg på bla. ovnen og ydersiden af gas grillen. Jeg er ikke et sekund i tvivl om det skyldes der er blevet sprøjtet grovrens og turborens på ovnens og grillens aluminiumsider mens denne endnu har været varm.

Så det vil jeg gerne til bunds i, og få tingene til at fremstå som nye igen.

Det kan bedst beskrives som en slags hvid hinde der har lagt sig over ovnen flere steder, blandt andet også på glaspladen. Her kan jeg dog med en del vold skrabe det af med en glasskraber, men på aluminiumsiderne virker det som det er kun ind i metallet.

Jeg er sikker på det er spørgsmål om de rette kemikalier, eller til absolutte nød en ordentlig omgang med vådslibe sandpapir. I første omgang sætter jeg dog min lid til de kære væsker hvilke?
Det skal siges at jeg på forhånd har prøvet alverdens former for metals rens, metal glans, shine osv osv. Og ovnen bliver også utrolig pæn i de 40 sekunder det tager for midlet at tørre, derefter det tilbage ved det samme.

På forhånd mange tak.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 05-10-10 13:29

Wienerkalk bruges som slibe- og poleremiddel til glas, tin og aluminium. Det kan eventuelt røres op med Denatureret Sprit til en jævn grød.

http://www.decorate.dk/artikler/Boligbog/Vedligeholdelse/Materialer/Metal/e_103_2688.page

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-10-10 17:44

Hvem F*** kan finde på at lave sådanne overflader i alu ????

Alu er en god varmeleder, men af "grimme" grunde laver man ikke rene alugryder mere, det bruges stadig til kogegrej, men her er det indespærret i en sandwich med rustfrit stål.......som bund i de billige gryder og over det hele i dyrt kogegrej.

Jeg er bange for at overfladen som en gang er blevet behandlet fra fabrik vha specielle processer er blevet uopretteligt ødelagt da der er "pudset" ned til det rå metal, dette bliver så hurtigt hvidt da der foregår en naturlig eloxering, men det gnaver sig til gengæld heller ikke længere ned i metallet som hvis det var rust på jern.

Prøv at sende en mail til nedenstående som jo arbejder med overfladebehandling af alu, jeg vil tro at de giver mig ret.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-10-10 17:46
Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-10-10 18:11

Eloxering skal være ret tyk for at være synlig. Du kan få aluminium blank med vand og Rens-Let (ståluld med sæbe i. Det giver en overflade, der til gengæld er pivåben for alle kemiske påvirkninger. Muligvis kan nogle metalpudsecremer give en kombination af blankhed og beskyttende hinde (oxid, som er usynlig i tynde lag). det, at du får hvide belægninger kan tyde på, du har en vedvarende alkalisk påvirkning ELLER fugt kombineret med et andet og ædlere metal i kontakt med Al.
Næsten lige så blank men mindre sart får du aluminium ved at gnide med grøn skuresvamp. Det fik vi udleveret til svendestykket for 44 år side, fordi Rensletten svinede alle skolens håndvaske til.
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-10-10 18:13

du kan evt starte med at neutralisere nogen af de skrappe ting ved at vaske af med fortyndet eddike. det vil tæmme de skrappe alkalier og sæber, der er i alle "kagerne".