/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vaskemaskine centrifugerer ikke korrekt
Fra : cmat
Vist : 362 gange
20 point
Dato : 04-10-10 20:34

Bosch vaskemaskine centrifugerer ikke hurtigt efter skift af kul.
Efter af have fået skiftet kul, vil vores vaskemaskine (Bosch WFO2850 fra 2002) ikke centrifugere optimalt.
Jeg troede ellers lige, at maskinen var som ny efter at have fået nye kul, men den kommer ikke højere op i hastighed end ca. 800 omdr/min. Så slår den pludselig fra og begynder efter et par langsomme omgange igen at køre op i fart - desværre med samme resultat Dette gentager sig 7-8 gange før den stopper endeligt.
Hvis maskinen kun er meget let fyldt op, centrifugerer den ok. Derfor har jeg overvejet, om det er en 'balancefunktion', der er defekt. Eller kan jeg have samlet noget forkert, da jeg skiftede kul?
Har I nogen forslag?
På forhånd mange tak!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-10-10 21:31

Citat
Eller kan jeg have samlet noget forkert, da jeg skiftede kul?

Det er ikke let at vide hvordan du roder i det.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-10-10 22:19

Du kan have sat kullene forkert eller byttet ledningerne.

Det er jo en jævnstrømsmotor, som vil køre den forkerte vej,hvis du bytter ledningerne. Det betyder så måske svigtende fartregulering.
En anden mulighed er at du ikke har strammet remmen nok, da du satte motoren på.

På motoren er der formentlig også er tacometer, som du måske har pillet ved eller ikke tilsluttet igen.

Det er kun nogle gæt på sandsynlige tumbe-fejl. Hvad du har gjort galt er ikke til at vide med bestemthed ud fra hvad du oplyser.

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 06-10-10 07:46

>du giver jo selv svaret.<
på min maskine kan du tydeligt høre et KLIK
når den holder pause/
og en meget kraftig rysten når der er ubalance, hvor efter den stopper
for lige at køre et par enkelte omgange for så at prøve igen.
Citat
Hvis maskinen kun er meget let fyldt op, centrifugerer den ok.

Citat
Derfor har jeg overvejet, om det er en 'balancefunktion', der er defekt.