/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
tilladte højde af parabol på eget grund.
Fra : Strandkro
Vist : 1622 gange
85 point
Dato : 03-10-10 15:46

Hvem kender reglerne eller dom om tilladte højde af parabol i baghaven på eget grund ?

Min nabo føler sig generet af at jeg fik opsat en parabol på eget grund (3 m højde ca 10 cm fra skællet.)

For nabofreden skyld vil vi gerne flytte stangen med parabolantenne længer væk fra skællet hvis 3 meter højde ikke støder mod reglerne.

(vi kan desværre ikke have parabol på taget på grund af dårlige signal modtager da rettningen derfra støder mod høj bebyggelse)

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 95 point
Dato : 03-10-10 16:01

En parabol er jo heller ikke særlig køn............
http://www.bolius.dk/alt-om/el-teknik-og-belysning/artikel/antenner-og-paraboler/

I lokalplanen eller en eventuel servitut for din grund kan der være regler, der sætter begrænsninger for, hvor stor en parabol du må sætte op, og hvor du må placere den. Hvis du er i tvivl, kan du kontakte den tekniske forvaltning i kommunen.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 03-10-10 16:19

Jeg mener f. eks. at man ikke må bygge et byggeri inde på ens grund, der er mere end 2,5 m mindre end 2,5 m fra skel. En parabol må sammenlignes med en carport. Se bestemmelser: http://www.sbi.dk/br08/2/7/6

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 03-10-10 16:42

Du kan jo sætte den på jorden, bare der er frit udsyn til satelitten, den behøves hænge 3m over jorden...

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 03-10-10 16:46

Skide være med reglerne. Flyt den for nabofredens skyld.. Hvis først i skal til at diskuterer regler, så vare det ikke længe før al samtale går igennem advokaterne.. Ikke ligefrem ønske tænkning...

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 03-10-10 17:02

Jeg ville i hvert fald flytte den et par meter in på egen grund

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 03-10-10 17:11

Hejsa,

Hvorfor spurgte du ikke naboen inden du satte den op ???

Med den afstand til skel ville jeg nok føle at jeg gerne ville have blive spurgt hvis min nabo gjorde samme !

Een ting er regler - men i dette tilfælde ville det være god konduite at spørge naboen.
Du ville have fået NEJ hos mig.

Bluesky

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 03-10-10 19:31

Sænk den,så længe tallerkenen har "frit udsyn" kan den såmænd stå på jorden.

Så er det også nemmere at fjerne sne om vinteren.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 03-10-10 21:38

Tænk på at hvis du havde løftet den til 18 meter - så var du 7 meter tættere på sattelitten

I min ungdom blev min forældres parabol placeret nede på jorden - inde i noget buskads - dog med udsyn til sattelitten. Så kunne min Mor ikke se den. Det virkede fint.

Husk der er ikke er tale om at man skal kunne se hovedsenderen i Hove eller lign. Derfor behøver parabolen ikke sidde højt.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 03-10-10 21:52

Flyt den - for nabofredens skyld

Kommentar
Fra : Strandkro

Dato : 05-10-10 12:53

Som det fremgår af mit spørgsmål - jeg vil udvise nabo hensyn . Derfor er jeg kun interesseret at have viden om de regler som beskriver min rettigheder og min forpligtelse overfor min nabo.

Kommentar
Fra : Strandkro

Dato : 05-10-10 12:59

Jeg kan ikke flytte parabolen længer ind på min grund - da vi kan ikke derfra nedtage signalet på grund af nabohusets højde.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 05-10-10 13:12

- jo længere du flytter den ind på din grund, jo "lavere" bliver nabohuset set fra parabolen...

Uanset hvad, er parabolen at betragte som en fast genstand, og placering af en sådan, i forhold til skel, har kommunen helt klare regler for. Spørg på Teknisk Forvaltning...

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 05-10-10 13:52
Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 05-10-10 15:13

Citat
Som det fremgår af mit spørgsmål - jeg vil udvise nabo hensyn . Derfor er jeg kun interesseret at have viden om de regler som beskriver min rettigheder og min forpligtelse overfor min nabo.
Kontakt teknisk forvaltning der kan svare dig helt præcis.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 15-10-10 14:50

WWW.SBI.DK:
Antenner, hvis øverste punkt ikke er mere end 5,5 m over tagfladen, tagkviste, skorstenspiber, ventilationshætter, gavltrekanter og tagudhæng medregnes ikke ved beregningen af en bygningshøjde, såfremt de er af sædvanligt omfang.

Der er generelt ingen begrænsninger i 'sædvanlige antenner'. Der skal ikke ske anmeldelse (endsige byggetilladelse). Men lige netop paraboler er et hyppigt element i lokalplaner og andre servitutter om 'bebyggelse, benyttelse m.v.', så tjek lige dem først.

Men selvom der er regler i en evt. lokalplan for dit kvarter, så sker der sandsynligvis ikke noget alligevel hvis ikke naboen klager, så først og fremmest skal du blive enig med ham. Det kan godt komme til at koste dyrt - sådan en øl's penge eller to

Naboen er det vigtigste.

Godkendelse af svar
Fra : Strandkro

Dato : 16-10-10 10:18

Tak for svaret katekismus.

Kommentar
Fra : Strandkro

Dato : 18-10-10 16:25

Hej ! Svaret er fra bygningsinspektoratet er : Over 1 meter i diameter der skal søges byggetilladelse. Under 1 meter i diameter der skal ikke søges byggetilladelse.

(min er kun 80 cm i diameter - og naboen og mig vi er enig om løsningen - vi var bare nysgerrig efter reglerne.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 18-10-10 21:25

Dejligt at høre, at du har fået styr på parabolen, og at det løses i fred og fordragelighed.
Selv herude på landet langt til naboen, synes jeg en parabol er grim, så vores er "gemt" under et halvtag på en tagterrasse, hvor vi aldrig opholder os!