/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Bærbar lukker ned
Fra : kj
Vist : 535 gange
200 point
Dato : 03-10-10 13:59

Jeg sidder med ern bærbat Toschiba, tilsynedladende kører den fint, men hvis jeg stikker en USB stick i, får jeg blå skærm med følgende meddelelse:
"Hardware Malfunction"
NMI: Parity Check/memory Parity Error
" The system has halted"

I Everest kan jeg se at der 1013MB DDR2 SD ram
ifølge min gamle RAM regnebog mener jeg der skulle være 1024 ( 16-32-64-128-256-512-1024 o.s.v.)

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 03-10-10 14:24

- er det kun når den kører på batteriet?

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 03-10-10 14:28

Opdater BIOS og opdater chipset driveren.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 03-10-10 14:42

Det kunne os være dårlig RAM

Check the Memory
Remove any extra memory modules that are in the computer, leaving only the least amount that is required for the computer to start and run Windows. Restart the computer to see whether the error messages persist.

If the error does not reappear, the issue is isolated to one or more of the RAM modules that you removed from the computer. Continue to remove and replace the minimum amount of RAM required, using the memory modules that you removed. When the error returns, you have isolated the individual memory module that is responsible for the problem.

This process may require you to restart your computer several times to pinpoint the specific memory module that is not working correctly.
Solution
Replace the defective RAM module.

Microsoft has released a software memory diagnostic tool, Windows Memory Diagnostic. Windows Memory Diagnostic tests the Random Access Memory (RAM) on your computer for errors. To download this tool, visit the following Microsoft Web site:
http://oca.microsoft.com/en/windiag.asp

Kilde:
http://support.microsoft.com/kb/315223

Kommentar
Fra : kj

Dato : 03-10-10 16:12

Ja, den gør det også medens den er på lysnet.
Jeg vil prøve microsofts test og vender tilbage om et par dage.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 17-10-10 16:07

ramtest, ingen fejl. men alligevel bekymrer det at den kun siger 1013mb ram, når det burde være 1023, drivere til chipset er genindstalleret, bios er opdateret.
Men alligevel, når jeg stikker en USB stik i, kommer
fejlmedelelsen
"Hardware Malfunction"
NMI: Parity Check/memory Parity Error
" The system has halted"

Kommentar
Fra : kj

Dato : 17-10-10 16:27

Det sker ikke hvis der sidder en USB stick under opstart, helle ikk med en USB hub eller kortlæser under opstart, de bliver bare ikke registreret, dvs. jeg kanne ikke se dem i stifinder

Der sker ikke noget når jeg sætter en USB mus i.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 28-10-10 09:11

Ram er taget ud enkeltvis( der sidder 2x512MB), den lukker ned alligevel.
Der er kørt total genetablering med de originale CD'er, d.v.s HD'en er formateret, alt er genindlæst,

men fejlen kommer alligevel.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 28-10-10 10:12

Så kunne det godt tyde på du skal have et nyt bundkort.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 28-10-10 16:17

Har du prøvet at "Load Defaults" i BIOS, det lyder os godt nok mærkeligt det der med 1013mb ram,
det burde være 1024, evt noget mindre hvis grafikken bruger noget af den.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 29-10-10 10:12

"Load defaults" er også prøvet.