/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Hvilke fisk?
Fra : sigmatau
Vist : 5713 gange
100 point
Dato : 02-10-10 13:02

Hvilke fisk kan bruges i mit 25 l akvarie uden varme? Jeg regner med at andet vil holde en 21-22 grader.
Dyrehandlen siger at det kun er slørhaler, som kan det, og akvariesiderne siger at slørhaler kun kan gå i damme....
Så hvem er forvirret nu??

Kommentar
Fra : sigmatau

Dato : 02-10-10 13:03

Det skulle altså stå 'vandet' og ikke 'andet'...

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 02-10-10 14:02

Generelt er et 25 liters akvarium ikke egnet til fisk!
Og uden varme, er det koldvands fisk du skal bruge - f.eks. slørhaler, guldfisk m.m. - men de vokser hurtigt, sviner meget - så minimum har du behov for et bundfilter m.m.

Kommentar
Fra : sigmatau

Dato : 02-10-10 14:11

Der er selvfølgelig filter i

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-10-10 15:34

karudser, aborrer,skaller og lignende danske ferkvandsfisk kan leve i uopvarmet akvarium. Men de er alt for store til sådan et lille et.
Guldfisken og slørhalen er kinesiske forædlede ( eller degenererede ) karudser.

Kommentar
Fra : Sindt01

Dato : 02-10-10 16:56

Slørhaler skal helst have min. 250 liters akvarie. Men ellers en kampfisk eller rejer

Kommentar
Fra : sigmatau

Dato : 02-10-10 17:58

Har lige fået at vide at det ikke kan kaldes 'koldtvands' akvarie, når det har stuetemperatur.
Men I er da langtfra andre forslag jeg har fået

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-10-10 18:22

De akvariefisk som er langt de almindeligste hører hjemme i troperne. Minimumstemperaturen de kan leve i er ca. 23° C . Nogle arter skal helst have noget højere temperatur.

Alt andet er koldtvandsfisk.

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 02-10-10 22:37
Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 02-10-10 22:44

du kan holde de fisk du ønsker
bare temperaturen ikke ændrer sig for meget
og det kan hurtigt ske ved så lille en tank

i mine unge dage, havde jeg ungefødende,
karper og chiklider alle i et 50 liters
de ynglede og var sygdoms frie

Accepteret svar
Fra : Troldepige

Modtaget 100 point
Dato : 02-10-10 22:55

Jeg havde engang et lillebitte akvarie, kun 2 l vand.
Jeg fik fat i 2 bittesmå slørhaler, som levede i det i et års tid, hvorefter de blev flyttet til min mors akvarie på 250 l.
Mens de levede i det lille var forblev de ganske små, men voksede sig større da de var blevet flyttet.
Så den med, at fiskenes vækst går i stå hvis de lever i et lille akvarie, det passer.

Slørhaler kan sagtens leve i et akvarie.
Mange fisk kan leve i et akvarie uden varme.
Det er mange år siden, at min mor droppede varmelegemet i sit akvarie (250 l), tidligere har hun haft problemer med sort molly og neonfisk, men nu har hun i flere år haft sort molly uden problemer, og en eller anden slags neonfisk har hun også.

Akvariet står i stuen og har lys på om dagen.

Da jeg var barn havde vi 2 akvarier på hver ca. 30 l, med pumpe og filter, men ingen varmelegeme, og vi havde ikke de store problemer med fisk.
Jeg kan huske at vi har haft scalare, sværddrager, sugemalle, plecostomus, zebrafisk, pragtbarbe, dværggurami og sikkert flere andre.

Så sigmatau, kast dig ud i det, gør akvariet rent, kom sten, planter og vand i, lad det stå nogle dage, og kom så nogle fisk i.
Sørg for en god lampe, som kan afgive noget varme.
Selvfølgelig skal du ikke starte med nogle dyre sarte nogen, prøv f.eks. med sværddrager, platty og guppy.
Køb også noget Faunamor, så du kan tage forkølelsespletter i opløbet.

Jeg er ikke akvarie-ekspert, men jeg har arbejdet i dyrehandel for mange år siden.

Kommentar
Fra : sigmatau

Dato : 02-10-10 23:25

Tak for positive svar både fra spam-free og Troldepige. Mit akvarium er startet op og nu skal der købes fisk i næste uge, har fået idéer til hvad det kunne være.

Godkendelse af svar
Fra : sigmatau

Dato : 02-10-10 23:26

Tak for svaret Troldepige.