/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
50 mm fast objektiv..
Fra : cdvinge
Vist : 850 gange
10 point
Dato : 30-09-10 22:19

Hej..

Jeg er relativ ny i fotofeltet, men skal bruge et bedre objektiv til mig canon 400D. Jeg vil gerne have et godt portræt-objektiv, så tænker på at købe et 50mm prime, da jeg primært ønsker et med god optid og mulighed for lav blænde samt mulighed for at sløre out of focus.

Jeg har lidt kig på nogle forskellige:
http://www.pixmania.com/dk/dk/91656/art/canon/objektiv-ef-50mm-f-1-4-us.html
http://www.pixmania.com/dk/dk/2986/art/canon/objektiv-ef-50mm-f-1-8-ii.html

Jeg kan se at det dyre har USM, men dette betyder faktisk ikke så meget for mig. Mener desuden at 1,8 blænde må være rigeligt til mig brug og nærgrænsen er næsten det samme.
Hvad betyder "optisk konstruktion" - som varierer ved de to?
Er optikken lige god i de to?

For det billige lyder fristende i mine ører, men ved ikke om det er noget plastic gøgl, der ikke er pengene værd.
Skal jeg hellere spare sammen til det dyre og få noget ordentligt fra starten?

Et alternativ kunne være sigmas. Er der nogle erfaringer med dette?
http://www.pixmania.com/dk/dk/114280/art/sigma/objektiv-50mm-f2-8-dg-mac.html

Jeg vil være meget taknemmelig for alt hjælp, forslag til andre objektiver eller evt. et sted jeg kan købe dem billig(ere).

Tusinde tak!

Accepteret svar
Fra : spam-free

Modtaget 20 point
Dato : 30-09-10 22:57

Citat
Jeg er relativ ny i fotofeltet,

få en SØGER/

eller ???????????????????????

http://lmgtfy.com/?q=50+mm+fast+objektiv

Kommentar
Fra : gertfthomsen

Dato : 01-10-10 00:03

Hej
Uanset hvilken optik du vælger vil du få væsentligt skarpere billeder end med en standard zoom-optik, måske med undtagelse af de aller dyreste sammenlignet med Canon 50/1.8'eren

Pris og kvalitet hænger sammen, og 1.8'eren er billig - jvnf dpreview.com på kanten til at være for billig.
Når jeg ser efter ny optik starter jeg på netop denne side, fordi de har mange tests og altid med samme opsætning, hvad der gør sammenligning meget lettere - dog ikke Sigma 2.8 makroen.
Køb en makro hvis du skal bruge en makro - du taber 2 blændetrin til samme pris. Til makrofotografering foretækker jeg iøvrigt lidt længere brændvidde for ikke at skulle for tæt på
Så kunne jeg afse pengene blev det Canon 1.4'eren.

God fornøjelse

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-10-10 06:12

50 mm er ikke det bedste til portrætfoto

Kommentar
Fra : gertfthomsen

Dato : 01-10-10 07:14

50 mm på en DX = 80 mm - ikke helt ved siden af

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-10-10 07:46

Citat
50 mm på en DX = 80 mm - ikke helt ved siden af

Jamen så passer det udmærket.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-10-10 07:47

Går man tæt på med 50 mm får folk en stor næse.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 01-10-10 09:25

I gamle dage regnede man til 24x36 med at 135mm var en passende brændvidde, og med den brændvidde har jeg taget mange portrætter, så med forlængelsesfaktor mm. vil jeg anse ca 100mm som passende til portrætter.
50mm var normalbrændvidden for 24x35, og med et sådan en brændvidde kom man rigelig tæt på personen. Men hvorfor ikke sætt din zoom på, vælge en passende portrætafstand og læ hvor mange mm objektivet står på.

Godkendelse af svar
Fra : cdvinge

Dato : 02-10-10 11:59

Tak for svaret spam-free. Tror jeg køber den billige 50mm linse, den er vist fin nok til mit brug. Tak skal i alle have.