/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Fremlejers forpligtigelser
Fra : lham
Vist : 660 gange
100 point
Dato : 26-09-10 06:36

Har haft min lejelejlighed lovligt fremlejet 3 mdr for et års tid siden. Ved min fraflyning nu kræver udlejer mig for 2000 til omkodning af en lås da fremlejer "mistede" sin nøgle. Er det ikke fremlejer der skal opkræves af udlejer?
Gerne henvisning til lovtekst/ domme

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 26-09-10 07:49

Et fremlejeforhold er et forhold mellem dig og den person du udlejer til, derfpr er et også op til dig, at indkræve pengene.

Kontrakten blev jo i sin tid ikke indgået mellem ejendommen og fremlejer, men mellem jer to

Accepteret svar
Fra : AG112

Modtaget 50 point
Dato : 26-09-10 09:17

SELVFØLGELIG ER DET DIG DER SKAL BETALE, DA DET HAR VÆRET DIN "LEJER" DER HAR MISTET
NØGLEN.
DU SKULLE HAVE KRÆVET HAM DA HAN FLYTTEDE, EVNT. TRUKKET I HANS DEPOSITUM.

MEN, HVIS IKKE DET ER EN SYSTEMNØGLE, BEHØVER DET IKKE KOSTE 2000,- KR.

DU KAN SELV TAGE CYLINDEREN UD OG FÅ OMKODET LÅSEN SAMT NYE NØGLER,
ELLER DU KAN KØBE EN NY CYLINDER, HVIS DET ER EN RUKO KAN DET GØRES FOR UNDER 500,- KR,
HVIS DU SELV FÅR OMKODET ELLER KØBER NY CYLINDER.

MAN SKAL DU, ELLER UDLEJER HAVE HÅPNDVÆRKERE TIL DET, KOSTER DET TIMELØN.

DET FÅR DU JO OGSÅ SELV NÅR DU ARBEJDER, UDLEJER KAN JO HELLER IKKE HAVE GRATIS HÅNDVÆRKERE GÅENDE.

MVH AG112

Kommentar
Fra : lham

Dato : 27-09-10 06:31

Det var også min fornemmelse man selv "hænger" på fremlejers opførsel, på den anden side skal min udlejer jo godkende fremlejemålet-man kan siges op med øjeblikkelig virkning hvis man bare selv fremlejer-derfor villejeg gerne se noget lovtekst/domstolsafgørelser

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 27-09-10 08:21

UDLEJER VED JO IKKE DER MANGLER EN NØGLE FØR DU SELV FLYTTER.

DET ER STADIGVÆK DIT ANSVAR.

MVH AG112

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 28-09-10 06:16

Tak for svaret AG112.
Desværre er udlejer hverken til at hugge eller stikke i . Det skal være professionelle der laver omkodningen af de fire systemlåse.Fremlejer har indrømmet-desværre ikke skriftligt- det var ham der forliste en nøgle, så er du kun at håbe på han er hæderlig og ryster op med gysserne.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 28-09-10 09:39

SELV TAK IHAM, HÅBER DU FÅR DINE PENGE HJEM.

HELD OG LYKKE MED DET.
MVH AG112