/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
IOH TEMP...83´c
Fra : cobran
Vist : 728 gange
113 point
Dato : 25-09-10 00:06

Dav.

Min computer består af:

Core Extreme i7-980x
-
Asus Rampage III Extreme
-
16GB Corsair RAM osv...

I min Bios står der med "RØDT" ved IOH at den er på 83´c

Cpu´n er fin nok på 37´c ...

Men hvad er IOH og hvordan får jeg den ned i en lavere temp?

Kommentar
Fra : fox_mulder

Dato : 25-09-10 00:12

ioh er tempetraturen på dit northbridge chipset på bundkortet og temperaturen er ikke alamerende
hiilsen fox

Kommentar
Fra : cobran

Dato : 25-09-10 00:13

ok mange tak, så er jeg mere rolig

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 25-09-10 09:09

Hvis det står med rødt er det alarmerende, 83 grader er meget varmt,
den burde være mellem 40 og 70

Kommentar
Fra : cobran

Dato : 25-09-10 18:54

hmm ja det fandt jeg ud af idag!!! Jeg lod computeren køre i 30min og da jeg kom tilbage så var computeren slukket! Da jeg så tændte den igen stod der at den var lukkett ned pga. Overtemperature.

Har i nogen ideer til hvad jeg kan gøre?

Mvh. Cobran

Kommentar
Fra : fox_mulder

Dato : 25-09-10 19:01

du kan altid montere en ekstra blæser enten på north bridgen som sikkert har pasiv køling eller i kabinettet så der bliver lidt mere luft genemgang

Kommentar
Fra : cobran

Dato : 25-09-10 19:18

der føger en lille køler med bundkortet. Der stod bare den var optional så jeg tænkte ikke så meget over at bruge den ... før nu hehe. Jeg prøver lige og så vender jeg tilbage senere.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 25-09-10 19:39

Du må jo se om du kan få sat den køler på, det er jo nok ikke svært at finde ud af hvor den skal sidde, med den varme der udvikles

Kommentar
Fra : cobran

Dato : 25-09-10 19:47

Jeg har så fundet north brigden som sidder imellem CPU og graffik kortet men som du siger er der allerede noget der ligner passiv køling med nogen riller i ... skal jeg fjerne den passive kølling og sætte min lille køler på?

Kommentar
Fra : fox_mulder

Dato : 25-09-10 19:50

vis det er muligt så plaser den bare ovenpå så får du mest ud af det og husk den skal blæse ned på den passive køler ikke væk derfra

Kommentar
Fra : cobran

Dato : 25-09-10 20:06

min lille optional blæser har samme forn som den allerede passive standard køler på kortet så virker ret logisk hvilken vej den skal vende . og hvis jeg montere den den vej så blæser den ind i RAM´ne ... men den kan kun side på den måde... ville det såvære en idé at flytte mine Ram fra A1 A2 ( B1 og B2 ) over til B1, B2 C1 C2? eller giver det problemer med mine RAM?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 25-09-10 20:35

Hvis blæseren sidder på en køleprofil kan du ikke bare sætte den ovenpå,
enten skal du pille blæser af og sætte den på den køleprofil der sidder der i forvejen,
eller os skal du pille køleprofilen af north brigden og sætte det hele på...

Kommentar
Fra : cobran

Dato : 26-09-10 18:04

har fået sat blæseren på men kan ikke komme rigtigt til for mit Radeon graffik kort så nu er den på 100 grader! håber det er fordi jeg ikke har strammet skuerne hårdt nok.

Kan temp.n virkelig falde 50´c på at jeg mangler at skue den det sidste stykke på`?

Nårh men jeg må hellere på det besværlige store graffik af en gang

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-09-10 18:12

Det lyder lidt vovet det du har gang i der, bare det ikke ender med en afbrændt PC

Kommentar
Fra : cobran

Dato : 27-09-10 12:31

hey.

Jeg fik taget graffik kortet af og prøvede at skue blæseren bedre på men det var ikke muligt! så det kunne ikke blive bedre!! øv!

"Klaudi" - Bare rolig blæseren sad ikke løst

Kan man i bios´n sætte northbridgen ned i ydeevne så den ikke er så varm?

Kommentar
Fra : cobran

Dato : 27-09-10 19:50

Hmm

Ok jeg er ikke kommet meget videre med en løsning men har måske overset en ting!

Da jeg fik bundkortet sad der en passiv køler på mit north brigde...

den har jeg så fjernet og derunder sidder der noget køler paste på en ½ cm plade og under den kan jeg lige se noget der ligner en processor af en art som vel så er northbridgen...

Men som sagt sidder der en ½ cm tyk plade på den. Skal den også fjernes før jeg sætter min lille køler på som fulgte med i Motherboard kassen?

Jeg syntes den sidder godt fast ... er det pga der er det der køler paste imellem eller hvordan kan den fjernes? hjææælp

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 27-09-10 20:22

Citat
sad der en passiv køler på mit north brigde

Køleprofilen SKAL!!!!!!! være der
blæseren skal monteres ovenpå køleprofilen

Kommentar
Fra : cobran

Dato : 28-09-10 00:07

køleprofilen... snakker du om den skal ovenpå den passive køler som sad på da jeg købte den, eller bare pladen der ligger ovenpå northbridgen? syntes bare ligemeget hvad jeg gør er temperaturen ret høj +80´c

findes der alternative måder at køle den ned på ? evt en køler der er bedre og blæser opad, istedet for lige ind i mine RAM! :-/

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-09-10 09:09

Citat
findes der alternative måder at køle den ned på

Ja da....

Køb et af landsbyernes kølehuse og omdan til kontor

Et eller andet sted overbelaster du jo maskinen siden den mister pusten

Kommentar
Fra : cobran

Dato : 28-09-10 10:57

jeg måtte bøje bundkortet lidt i venstre side for at kunne skrue bundkortet fast... men folk på kandu.dk og andre steder sagde det ikke var et problem!

Kan det være det der presser northbridgen til at blive så varm???

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 28-09-10 21:02

køleprofilen = den passive køler der sad på, den må IKKE afmonteres medmindre du udskifter den med en ny
Da du jo har afmonteret køleprofilen skal den renses og have en ny gang kølepasta og så monteres igen
Når du arbejder med kølepasta så husk at det skal være et ultra tyndt lag, det skal kun udfylde de små ujævnheder der er i metallet så der ikke er noget luft

Bøje bundkortet ?!?!?!?!?!?!? tager du gas på os?
Når du har sat standoffs på skal det passe sådan at bundkortet kan hvile på dem alle sammen.
hvis ikke det kan det så er der noget galt

Kommentar
Fra : cobran

Dato : 29-09-10 22:06

hmm gas? nej men eller 9/10 personer jeg snakker med siger det ikke betyder noget...så det er ikke nemt at blive klog på hvor meget det betyder ... jeg må bare prøve at få et nyt kabinet hvor der ikke er bygningsfejl i :-/