/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Lukke vindueshuller midlertidigt-
Fra : tararam
Vist : 1642 gange
115 point
Dato : 21-09-10 20:32

Jeg har taget 60 vinduer ud af en bygning. Der skal ændres til en anden type vinduer. MEN MEN.....
Jeg får desværre ikke tid ( læs penge ) til at få de nye vinduer i denne sæson.
Hvordan lukker jeg hullerne af indtil næste forår uden for meget besvær. Jeg er ikke meget for at bore huller og sætte træplader i udvendigt. Plastic vil sikkert blæse istykker med tiden. Hullerne er 80 x 110 nu. Der er hulrum i muren med isolering jeg ikke ønsker skal blive våd.
Hvad er smartest, nemmest, billigst. Gerne noget der måske kan sættes i eller laves indefra, da det er en 4 etagers bygning. De gamle vinduer er for længst smidt ud.

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 21-09-10 20:34

Det er en murstens bygning

Accepteret svar
Fra : Thomas_Mygind

Modtaget 125 point
Dato : 21-09-10 20:45

Hvorfor ikke træplader ?

Jeg ville bruge en 90x122 træplade + en kamskrue på ca. 20 cm længde + et bræt på 90 cm. Brættet ville jeg skrue i træpladen – så pladen kunne være på ydermuren – men brættet var på indermuren. Så skal der ikke bores i murstenene.

Du kan prefabrikere "emnet" og sætte det op uden brug af værktøj - fra indersiden af bygningen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-09-10 20:45

Pak det ind i gavepapir

Nå det er måske lidt tidligt....

Citat
Der er hulrum i muren med isolering jeg ikke ønsker skal blive våd.

Gerne noget der måske kan sættes i eller laves indefra

At lave det indefra kan du nok, men det SKAL jo sidde udvendig

Find nogle plader der er større end hullet - bor et hul i midten...

Bolt og møtrik i der spændes indvendig med en lægte som "tværpind" indvendig

Men varmetæt bliver det sgu ikke, derimod mørkt......

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-09-10 20:50

Nå - princippet var vi rimelig enige om

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 21-09-10 22:48

Hej...

Sæt krydsfiner plader op på både udvendig og indvendig side (lidt større ind hullet)
og boldt pladeren sammen med gevind stænger, så pladerne kommer i spænd...
Du kan også bruge brædder på indvendig side. Det er nok lidt billiger men knap så godt for vind og vejr gennem vinteren.....
Du skåner på den måde dit murværk, hvis det er det du vil.... ellers skal du bare skrue pladerne direkte ind i murværket....

Håber det var til nogen hjælp....

Godkendelse af svar
Fra : tararam

Dato : 05-12-10 21:17

Tak for svaret Thomas_Mygind.