/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Fjernundervisning / Spørgsmål
10  jensalexa.. 300
hjælp til en lille mat opgave
Fra : moabou1
Vist : 1110 gange
40 point
Dato : 21-09-10 20:18

er der nogen som kan løse den opgave.

jeg forstår den ikke helt selv

i 2000 betalte elforbruger i århus 354,50 kr i fast årligt abonnemen til århus elforsyning. derudover betales der 1.1111 kr pr kwh for elforbruget.

- opstil en model der beskriver sammenghængen mellem den samlede udgift i kr til el i 2000 og elforbruget målt i KWH

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-09-10 20:25

Citat
Ubesvarede 4
- Besvarede 0
- Annullerede 5
- Slettede 0
Ialt 9

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 21-09-10 21:08

Citat
beskriver sammenghængen mellem den samlede udgift

Citat
i 2000 betalte elforbruger i århus 354,50 kr i fast årligt abonnemen til århus elforsyning. derudover betales der 1.1111 kr pr kwh for elforbruget.

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 21-09-10 21:09

Øhhhhhhh__mangler der ikke BARE LIDT

Kommentar
Fra : janni_s

Dato : 21-09-10 22:15

i 2000 betalte elforbruger i århus 354,50 kr i fast årligt abonnemen til århus elforsyning. derudover betales der 1.1111 kr pr kwh for elforbruget.

- opstil en model der beskriver sammenghængen mellem den samlede udgift i kr til el i 2000 og elforbruget målt i KWH

det er en linær funktion. Du starter med at betale 2000, uanset dit forburg, så det er din skæring på y-aksen. dernæst betaler du for hvad du bruger, så på x-aksen har du kWH . hver gang du bruger noget, skal du betale mere, og det samlede beløb bliver større
vi kalder KWH x og beløbet der skal betales y og får følgende model:

y(x) = 1,11111 * x + 2000

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 21-09-10 23:42

Citat
betales der 1.1111 kr pr kwh for elforbruget.

+
Citat
i 2000 betalte elforbruger i århus 354,50 kr i fast årligt abonnemen til århus elforsyning. derudover betales der 1.1111 kr pr kwh for elforbruget.

Citat
mellem den samlede udgift i kr til el i 2000 og elforbruget målt i KWH

der må være noget jeg har overset i skolen________

forbruger = hvor mange
elforbrug = for hvor mange

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 21-09-10 23:43

ellers kan det vel stilles bedre op,
så man ikke behøve´s at bo i en ?? BY

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 22-09-10 19:47

Hovsa Janni, der sneg sig vist en lille fejl ind i den funktion - årstallet skal ikke indgå i ligningen?

Svaret er næsten rigtigt, men der skal stå:

y = 1,11111 * x + 354,50

hvor x er antal kwh og y viser det samlede forbrug

På dansk: Du ganger antallet af kwh med prisen (1,11111 kr) og tillægger derpå abonnementsprisen

Kommentar
Fra : janni_s

Dato : 22-09-10 21:47

haha... elforbruget koster 2000 år om året...

Kommentar
Fra : moabou1

Dato : 24-09-10 17:28

tak alle sammen så fik jeg svar på det..

hvad vil i have jeg skal gøre nu...

har sagt tak

og har også fået svar på det jeg ville have.

i brokker je hele tiden

og skriver edtte til mig, selv jeg ikke ´ved hvad i vil med det..

Citat
Ubesvarede 4
- Besvarede 0
- Annullerede 5
- Slettede 0
Ialt 9

har jo svaret

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 24-09-10 17:52

Du trykker bare accept ud for det rigtige svar, og vælger hvor mange stjerner, du vil give svaret.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 24-09-10 18:47

Citat
Du trykker bare accept ud for det rigtige svar, og vælger hvor mange stjerner, du vil give svaret.

OG PÅ SEND...HUSK DET.

Accepteret svar
Fra : Mosebaek

Modtaget 40 point
Dato : 24-09-10 20:03

Akja,man er en gammel tumpe:

I gamle dage fik man en opkrævning på antal kwh x pris pr.enhed.+ selvfølgelig "det løse".

Det var til at regne ud,uden x & y og linær funktion,samt x-aksen.

Sgu godt man ikke er ung længere.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 25-09-10 07:39

Ja jeg giver dig fuldstændig ret Mosebaek. Det er godt man ikke skal bruge matematik og x og y akser, for at betale sin el-regning.

hawaii7

Godkendelse af svar
Fra : moabou1

Dato : 26-10-10 19:00

Tak for svaret Mosebaek.