/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
Er rosiner lige så sunde som vin?
Fra : cristian2
Vist : 40029 gange
40 point
Dato : 21-09-10 15:26

Der bliver talt en del om stoffet "resveratrol" som findes i rødvin. Det er blevet nogle rødvins-drikkernes nye påskud. (Jeg bor selv sammen med én der samler på gode argumenter for at taget mere end et enkelt glas om dagen).

"Resveratrol" skulle efter sigende være et antioxidant som styrker immunforsvar og forbygger hjerte-kar-sygdomme. Stoffet findes i de mørke druers skal.

Mit spørgsmål er derfor: Opnår man ikke den samme sunde virkning ved at spise mørke rosiner? (Derved undgår man alkoholens skadelige virkning).

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 21-09-10 15:53

Ifølge dette link, skulle det ikke virke:
http://ing.dk/artikel/103711-ugens-ekspertspoergsmaal-er-druer-lige-saa-gavnlige-for-helbredet-som-roedvin

Og så feder rosiner helt sikkert, så indtag den sunde Rødvin

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 21-09-10 15:57

Citat
Mørke rosiner indeholder stoffet resveratrol, der er et af de plantestoffer der forskes allermest i p.t. fordi det bl.a. sænker blodtrykket, hæmmer væksten af kræftceller, beskytter hjerneceller og er godt ved sukkersyge.

http://www.levlykkeligt.dk/forum/sundhedsrevolutionen/maden_stiger_dig_til_hovedet

Men der er åbenbart forskel på hvilke vine der indeholder mest. Pinot Noir, skulle indeholde mest, og det kan der måske også være i forhold til rosiner, det ved jeg ikke noget om.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 21-09-10 16:04

Citat
(Jeg bor selv sammen med én der samler på gode argumenter for at taget mere end et enkelt glas om dagen).

Syntes så du skal fortælle vedkommende at 1 glas om dagen er sundt men 2 er det ikke.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 21-09-10 16:06

Citat
En genstand svarer til 12 g alkohol. Mænd, der kun drak vin, og højst et halvt glas pr. dag, levede toethalvt år længere end dem, der drak både vin, øl og spiritus, og de levede altså hele fem år længere end afholdsfolk.

Accepteret svar
Fra : IBM760

Modtaget 50 point
Dato : 21-09-10 16:08

Og så er det forskellige druer der benyttes til vin-fremstilling og til tørrede druer.
Og i vin omsættes en stor del af sukkeret til alkohold, hvorimod i rosiner er alt sukkeret tilbage!

Citat
resveratrol
kan også købes som kapsler - f.eks. på denne side:
http://www.terraternal.com/International/da/Resveratrol_da.aspx?gclid=CNvrytzamKQCFVU_3god1wrpFQ

Men lægevidenskaben er vildt uenige om de har samme gavnlige virkning.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 21-09-10 17:36

Da mere end et glas rødvin om dagen er usundt, så drikker jeg altid af flasken.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 21-09-10 17:57

Citat
Da mere end et glas rødvin om dagen er usundt, så drikker jeg altid af flasken.

Ja den kunne jeg ha' undgået

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-09-10 18:22

Ude på hospitalet drak vi et .....................altså kun et glas vin til maden, med tilladelse fra Lægen.
Vi havde alle problemer med hjerte/lunger.
Og med Lægens billigelse drikker vi her hjemme et glas rødvin hver dag.

Ps. Hos os går der ca. 4 glas rødvin på en flaske.

Kommentar
Fra : HUGO-BØRGE

Dato : 21-09-10 19:35

For at svare kort og godt på dit spørgemål, så er svaret NEJ.
Jeg har hørt fra flere eksperter at stoffet ikke findes i de rene druer, men kommer under fremstillingen af rødvin.

Til nogle af jer andre, har jeg også tit en diskution med konen.
Når 1 glas rædvin er sundt. er 2 glas meget sund og 1 flakse om dagen er endnu mere sundt. Ja statistik kan laves på mange måder.
Lægen ville heller ikke helt give mig ret i min påstand.

Med venlig hilsen
HUGO-BØRGE

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 21-09-10 19:46

Citat
Da mere end et glas rødvin om dagen er usundt, så drikker jeg altid af flasken.

Man kan også vælge at nyde sit ene glas rødvin om dagen af et Bourgogne vinglas.

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 01-12-10 10:49

Tak for svaret IBM760.