/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Er der en bagatelgrænse for inkasso?
Fra : bjarnefilm
Vist : 3070 gange
50 point
Dato : 20-09-10 19:23

Hej

Min kæreste har været på internettet og købe slankeplaster. Det koster 295.- kr. Så har jeg sagt til hende, at den slags virker ikke og så har vi returneret plasteret. Desværre var returfristen overskredet og nu vil firmaet have penge. Så har jeg to spørgsmål. Kan man sende et beløb på 295.- til inkasso? Så vidt jeg ved, er der en bagatelgrænse på 500.- kr. Det andet spørgsmål er, om man kan nægte at betale, med den grund at produktet er værdiløst? Jeg synes at slankeplaster nærmer sig bondefangeri.

MVH
Bjarne

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 20-09-10 19:26

NEJ_ hvordan kan du tro det

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 20-09-10 19:27

Citat
Er der en bagatelgrænse for inkasso?

NEJ_ hvordan kan du tro det

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 20-09-10 19:28

Citat
om man kan nægte at betale, med den grund at produktet er værdiløst?

JA_ men du kommer stadig til at betale = i sidste ende
den skal bare en tur gennem retssystemet først

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-09-10 19:31

Nej der er ingen bagatelgrænse, til gengæld kommer der renter på beløbet, og det bliver ekstra dyrt hvis det går til inkasso, der er et gebyr på inkasso

Returneringsfristen er overskredet, så bordet fanger, uanset om produktet er virkningsløst eller ej

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 20-09-10 19:32

Du ved forkert. Du kan komme til at betale rykkergebyrer og det kan blive en dyr affære.

Mht virkningen så er det en anden sag. Søg google: "Bristede forudsætninger" .
find din argumentation frem, og SEND et brev hvorfor købsaftalen skal hæves.
Så har du MÅSKE en mulighed for ikke at betale beløbet. Men det er vigtigt at du ikke lader det stå. Idet du ellers har lavet "stillesiddende accept" (google dette ord også).
Man kan godt vinde sådan noget her, men det er nemmest hvis du har haft formueret, aftaleret eller lignende, og ved hvordan du skal argumentere sig ud af det.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 20-09-10 19:36

Det er også vigtigt at nævne der ikke kan påløbe inkassoomkostninger hvis I ikke anerkender det skyldige. Så skal det først forbi en retssal.
Er der til gengæld skrevet under på et stykke papir, så går det stærkt og inkasso, fogedret og det hel kan godt koste nogle tusinde kroner.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 20-09-10 19:42

bristede forudsætninger er selvfølgelig kun en af mange muligheder:
læs følgende og find dine årsager til at hæve købet:
https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=1843

evt. også købeloven og aftaleloven

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 20-09-10 19:49

Har du et link til hjemmesiden?

Sælger virksomheden sit produkt med lovning på dokumenteret virkning(som et læge middel) ?

Så kan du evt. rette henvendelse til fødevarestyrelsen.

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 20-09-10 20:01

Produktet hedder Hoodia Super Slim Patch. Her er et link til hjemmesiden:
http://www.supershopping.dk/health
Produktet er for oven til højre.
Der er som sådan ikke en skriftlig aftale. Produktet er købt over internettet.

Her er et citat fra produktbeskrivelsen:
Er du også træt at være konstant sulten, når du forsøger at tabe dig? Med Hoodia SuperSlim slankeplastret føler du dig dejligt mæt samtidig med at de overflødige kilo forsvinder på en sund og naturlig måde. Det aktive stof er hentet fra kaktusplanten Hoodia Gordonii, som har denne enestående sultdæmpende virkning, som i øvrigt er videnskabeligt dokumenteret.

Kan man ikke kalde det for at love for meget? Det synes jeg godt man kan.

MVH
Bjarne

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-09-10 20:16

Citat
Kan man ikke kalde det for at love for meget? Det synes jeg godt man kan.

Noget sådant lover ALLE 10.000 såkaldte slankeprodukter....

INGEN af dem virker

Du har haft mulighed for at fortryde (selvom det sikkert ikke ville være lykkedes alligevel ) så bordet fanger..... om du så kun havde modtaget et stykke "HANSA"......

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 20-09-10 20:22

Citat
Kan man ikke kalde det for at love for meget? Det synes jeg godt man kan.
Du forudsætter meget uden at ha' prøvet produktet

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-09-10 20:24

Dette er ikke rigtigt

[CITATDet er også vigtigt at nævne der ikke kan påløbe inkassoomkostninger hvis I ikke anerkender det skyldige. Så skal det først forbi en retssal.
][/CITAT]

Mange DSB gratister kommer til incasso, de har da ikke været forbi en retsssal..

Der er intet at stille op udover at betale, hellere idag end i morgen, alle ved da at de slankeprodukter ikke virker

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 20-09-10 20:36

Der står i annoncen, at produktet virker. Så må det da være indlysende, at hvis produktet ikke virker, så bortfalder aftalen. Sælger kan da umuligt kræve penge for en løgn, med den begrundelse at alle ved det er en løgn.

Jeg har surfet på "bristede forudsætninger", men der stod ikke noget. Så har jeg surfet på aftaleloven og der var noget:
§ 30. En viljeserklæring er ikke bindende for afgiveren, hvis den, til hvem erklæringen er afgivet, har fremkaldt den ved svig eller har indset eller burdet indse, at den var fremkaldt ved svig fra tredjemands side.
Jeg kender ikke så meget til jura, men så vidt jeg kan se, så kan det bruges.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 20-09-10 20:44

De eneste bristede forudsætninger er at i ikke har betalt for produktet og ikke har prøvet det, så hvordan kan du skrive om bristede forudsætninger......

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-09-10 20:45

Citat
Kan man sende et beløb på 295.- til inkasso

JA - efter blot EEN rykker...

men det er jo ikke ensbetydende med at du skal betale det hvis du vinder sagen

Citat
Det andet spørgsmål er, om man kan nægte at betale, med den grund at produktet er værdiløst?

JA - nægte kan man altid, men i dette tilfælde vil du tabe sagen.....

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 20-09-10 21:34

Jeg har lavet en optælling af svarene. Der er ni svar, der siger vi skal betale og et svar der siger at vi måske ikke skal betale. Det ser jo ikke så godt ud.

Kommentar
Fra : HomeAlone

Dato : 20-09-10 21:35

Hvis du kan dokumentere at produktet ikke virker efter hensigten kan du hæve købet i flg. købeloven. Prøv om du ikke kan google en eller anden artikel frem hvor dit produkt er omtalt som noget der ikke virker.

Så længe du kan sandsynligegøre din påstand så taber du ikke sagen, og så skal du naturligvis ikke være bange for at modtage et inkassokrav. Du skriver blot tilbage og afviser brevets indhold og krav i sin helhed, og skriver kort hvorfor.

Accepteret svar
Fra : snaptil

Modtaget 50 point
Dato : 20-09-10 21:45

http://www.foedevarestyrelsen.dk/Foedevarer/Ernaering/Kosttilskud/Kosttilskud+der+anprises+med+en+slankende+effekt/forside.htm
Læs lidt her. Hvis jeg var dig ville jeg lige give dem en mail og spørge om det indenfor deres område.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 20-09-10 22:01

bjarnefilm

det er dog ufatteligt at du vil bruge den tid du her har brugt for snottede 300 kroner, har du intet fornuftigt at foretage dig, hvis det var noget du skulle bruge 5 minutter på så ok, men mere nej det er tidsspilde.

mvh
per

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 21-09-10 11:45

Citat
Jeg har lavet en optælling af svarene. Der er ni svar, der siger vi skal betale og et svar der siger at vi måske ikke skal betale. Det ser jo ikke så godt ud.

Nu er der ti der mener du skal betale.....

Så længe du ikke har prøvet produktet er det MEGET SVÆRT at argumentere over for firmaet.
- returneringsretten er overskredet og det er en klokkeklar paragraf.

Citat
det er dog ufatteligt at du vil bruge den tid du her har brugt for snottede 300 kroner

Kommentar
Fra : grow

Dato : 21-09-10 12:30

Nu har du spildt en betalingsdag på at skrive her. Skynd dig at betale før der løber flere omkostninger på. Brug plastrene på sår, måske bliver de mindre af det

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 21-09-10 13:59

Hvis du har returneret produktet uden at prøve det, har du jo svært ved at bevise, at det ikke virker

Godkendelse af svar
Fra : bjarnefilm

Dato : 21-09-10 19:07

Tak for svaret snaptil.

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 21-09-10 19:27

Jeg har fundet et godt link på internettet:

http://www.forbrugerraadet.dk/breve-alle/brev251/brev_FO/?ref=205

Ikke alene er produktet værdiløst. Sælger overtræder også loven.

MVH
Bjarne