/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Radiator, Flowmængde (Kvs)
Fra : KimSchmidt
Vist : 934 gange
500 point
Dato : 20-09-10 13:50

Jeg har lidt spørgsmål vedr. radiator ventiler.
Vi har et ældre ('65) et-strengs varmeanlæg, med et nyt Vailliant kondenserende gasfyr med udeføler og natsænkning (som vi bruger).

Vi har lidt problemer med varmen i tre rum, de to af ventilerne er af ældre dato, og den sidste er vist nok en RA-N ventil. Jeg tror mest at problemerne hænger sammen med defekte ventiler og ældre termostat følere. Hvilket giver mig lyst til at skifte til nye ensartede ventiler - også opdatere det nødvendige antal termostatfølere.

Jeg har fået oplyst at jeg sagtens kan bruge RA-N ventiler (2 strengs), og til den pris den købes til er det jo ikke dyrt at udskifte alle ventiler (8 stykker). RA-G ventilerne (1-strengs) koster mere end det dobbelte. Så der er det jo fint, at kunne bruge RA-N ventilerne. Der sidder desværre nok en underlig blanding af ventiler, da vi har lidt forskellige følere fra div. årtier, så et samlet skift vil være en fordel.

Når jeg kigger på flowmængderne er der stor forskel på den mængde vand, der kan løbe igennem ventilerne.

RA-N ligger mellem 0,56 - 1,04 kubikmeter/time - afhængig af det efterfølgende nummer(model).
RA-G ligger mellem 2,06 - 4,75 kubikmeter/time - afhængig af det efterfølgende nummer(model).

Der kan strømme betydeligt mere vand med RA-G ventilerne.

Umiddelbart, vil jeg tro at større vandmængde gennem en radiator, vil give bedre udnyttelse af varmen, og mere effektiv opvarmning - men har det nogen praktisk betydning?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 20-09-10 14:03

Da det er et enstrenget anlæg kræves der betydeligt mere gennemstrømning gennem ventilen for at kunne transportere den samme varmemængde, der er nødvendig for at opvarme rummet. Jeg mener du kan bruge en ventil med stor gennemstrømning, du skal bare neddrosle ventilen, som man gør med en lille skruetrækker eller andet der beregnet til det. Omvendt må man sikre, at der den nødvendige gennemstrømning for at få et enstrenget anlæg til at give varme. Justeringen kan man beregne, men ellers kan forsøge sig frem.