/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
ER en spytklat at sidestille med vold ?
Fra : scrubber
Vist : 3277 gange
500 point
Dato : 19-09-10 11:40

Hej !

Jeg leder efter en evt. landsretsdom/højesteretsdom dom som siger at en spytklat er at sidestille med med vold.

Evt. en link til at kunne læse domen /hele sagen.

En bekendt til mig blive fyret efter vedkommende bliver spyttet i ansigtet og som refleks slår ud efter/skubber den som spytter ansigt væk.

Dette er også ved at være en problem inden for den offentlige sektor, hvor mange kommuner kører med nul tolerance overfor medarbejder. Medarbejder ender ofte med at være en form for spytbakker, uden nogen form for rettigheder.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-09-10 11:53
Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 19-09-10 11:54

Jeg tror ikke den binding findes.

Vold handler om magt/styrke, hvor det at spytte ofte er udtryk for det modsate afmagt og mangel på styrke...

Hvis du skal finde noget, høre spyteri til under krænkende adfærd, blandt andet tiltåb, håndtegn, mm.

Jeg tror f.eks ikke en psyriatrisk passient kan straffes for at spytte på personale. Så i visse dele af samfundet er der noget der ikke straffes.

I forbindelse med at stoppe noget krænkende kan grænsen til selvtægt være meget kort....

Jeg tror det er det sidset du grundlæggende ønsker svar på...

vh Ben

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 19-09-10 11:57

Interessant at det er 244 der tages i anvendelse i smuller54´s link...

§ 244. Den, som øver vold mod eller på anden måde angriber en andens legeme, straffes med bøde eller fængsel indtil 3 år.

Så der findes noget...

vh ben

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-09-10 12:20

Denne hører så også med:

http://da.wikipedia.org/wiki/N%C3%B8dv%C3%A6rge

omhandler nødværge

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 19-09-10 12:56
Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-09-10 12:58

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 19-09-10 12:59

perosnligt mener jeg, at KLAT er værre end en øretæve = ydmygende
og jeg ville selv reagere med et slag

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 19-09-10 13:31

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-09-10 13:41

Det bør komme ind under nødværge, da det jo vides om denne klat indeholder en smitsom sygdom.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-09-10 13:52

Citat
Det bør komme ind under nødværge

det er jo heller ikke sikkert at vedkommende er blevet anklaget og straffet for sin "nødværge", men arbejdsgiveren, kan have en anden mening i forhold til hvad de kan acceptere af sine medarbejdere.
Den pågældende er blevet fyret.

det er jo en lidt anden diskussion, som der måske også inddirekte er lagt op til i spørgsmålet- hvad skal man kunne tåle i de forskellige brancher der har med mennesker at gøre ?

Jeg er lidt i tvivl om det også hører med til spørgsmålet.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-09-10 17:55

I dette tilfælde blev den tiltalte dømt for vold

http://www.domstol.dk/Naestved/nyheder/domsresumeer/Pages/Domsresume-spytiansigt.aspx

men den tiltalte var også tidligere dømt for vold.

Kommentar
Fra : scrubber

Dato : 19-09-10 23:33

Jo den pågældende som gjorde dette blev fyret, da man i den pågældende kommune haren regel om at der er nul tolerance.

Men det er desværre ved at være sådan at arbejder man inden for det offentlige, er man blevet degraderet til en mellem ting mellem en boksebold og en spytbakke. Og de mennesker der skal vurdere de forskellige voldstilfælde, hellere vil fyre end at genfinde kommunen i dagbladene med en fordrejet historie.

Desværre havde den pågældende person også en meget dårlig advokat/chef. Personen fik også at vide at sin arbejdsgiver at det at blive spyttet i hovedet var ikke vold. (Og det kan jeg jo se at det passer ikke.) Den højesterets dom siger jo noget andet.

Vil den pågældende person få noget ud af at køre en sag for uberettiget fyring ?

mvh scrubber

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 19-09-10 23:33

ja
Citat
I dette tilfælde blev den tiltalte dømt for vold

http://www.domstol.dk/Naestved/nyheder/domsresumeer/Pages/Domsresume-spytiansigt.aspx

men den tiltalte var også tidligere dømt for vold.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 20-09-10 06:22

Sager om uberettiget fyring - vil være en sag for ens fagforening.

Så man kontakter sin fagforening, de har jurister til håndtering af en sådan sag.

vh Ben

Kommentar
Fra : alka

Dato : 20-09-10 06:57

I vores kommune, omfatter det psykisk vold hvis vi bliver udsat for verbale trusler, krænkelser, truende adfær, systematisk fornedrelse, ydmygelser som fx spytning o.l., som er e rettet direkte mod medarbejdere eller indirekte mod familiemedlemmer. Politianmeldes altid!

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 20-09-10 17:46
Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 500 point
Dato : 20-09-10 19:27

Citat
Vil den pågældende person få noget ud af at køre en sag for uberettiget fyring ?

spyt kan give en voldsdom- det er alle enige om, og jvf. linket jeg lagde.

Det skal altså politianmeldes- er det gjort ??

Kunne din ven blive anklaget for vold også ? Jeg synes nødværgeparagraffen er meget ulden på det punkt.
Men den beskriver i mit link, at en embedsmand kan reagere anderledes og blive forskrækket og der sandsynligvis ikke ville finde staf sted, i det tilfælde du beskriver.

Men der er ikke ført retsag i nogle af tilfældende. Altså kan din ven stå meget alene med den opfattelse, at han alene handlede fordi han blev forskrækket og at det ikke var en overreaktion.

Selvfølglig finder jeg det ikke rimeligt, at din ven er blevet fyret udfra det du beskriver.
Det jeg kan undre mig over, er at der ikke har været en fagforening ind over- du skriver at det er en advokat.
Nu er det sådan på det offentlige arbejdsmarked, at de der forhandler overenskomsterne også er de parter, som forhandler om opsigelse og evt. kører sager om uberettigede afskedigelser. Som regel er det netop den organisation, som kender til faget, som også er de bedste til at sikre, at hvis parterne må skilles af diverse årsager, så kan bliver der tale om erstatning, hvis det er uberettiget.

Det er ikke muligt i dette forum for nogen at svare på et spørgsmål om din ven kan få noget ud af at køre en sag om uberettiget afsked.(min mening)

Godkendelse af svar
Fra : scrubber

Dato : 21-09-10 22:41

Tak for svaret smuller54. Tak for alle dine indlæg.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 21-09-10 22:46

Tak for point.

Jeg håber din ven kommer videre.

mvh Smuller