/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Køb af Solid state disk
Fra : cobran
Vist : 584 gange
50 point
Dato : 18-09-10 22:44

Hej

Jeg skal bruge en SSD som mit styresystem skal ligge på. Jeg har læst at fordelen med SSD er at de er hurtigere en de gamle harddiske.

- Men hvordan finder jeg en SSD der er hurtigere end end standard 7200 RPM hdd. nu når en SSD ikke køre med "RPM" og jeg derved ikke kan sammenligne på den måde?

Jeg skal bare købe en SSD med kapacitet på 120 GB - 180 GB

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-09-10 07:22

De er hurtigere alle sammen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-09-10 07:37

Du skal kigge efter læse / skrive -hastigheden.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 19-09-10 09:25
Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 50 point
Dato : 19-09-10 13:44

En almindelig harddisk er reelt elektromekanisk, forstået på den måde at den rent fysisk består af en eller flere plader med en magnetisk belægning der rotere hurtigt rundt. RPM står for hvor mange omdrejninger disse plader roterer pr. minut, fuldstændigt som når man ser udtrykket RPM i andre sammen hænge hvor noget kører rundt, som for eksempel motoren i en bil.

I en SSD-disk er der ikke noget som kører rundt, der er det bare adgang til sektorerne med det samme, så derfor kan man i princippet sammenligne en SSD-disk med en harddisk med uendeligt stort RPM.

Dette gælder i nogen grad også søgetiderne. I en almindelig harddisk er der også en eller to fysiske arme med en eller flere læse-skrivehoveder som bevæges frem og tilbage hen over pladerne så hovederne kan læse eller skrive i de magnetiske spor som dataene ligger i. Den tid som det i gennemsnit tager at pladsere læse-skrivehovederne over en given sector på pladerne er indeholdt i den søgetid som er opgivet for en harddisk. En sådan fysisk flytten frem og tilbage af nogle fysiske hoveder foregår ikke i et SSD-drev. Her foregår alt ekektronisk, og alle data ligger på elektroniske chips. Derfor vil søgetiden for et SSD-drev også være langt kortere end for en almindelig harddisk.

Godkendelse af svar
Fra : cobran

Dato : 19-09-10 17:40

Tak for den detaljerede forklaring Soren_Steen_Nielsen.