/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Køb af nyt hus.
Fra : bpedersen
Vist : 2054 gange
100 point
Dato : 18-09-10 15:00

Hej.

Jeg skal skal til at bygge nyt hus.
Men hvordan er det med udgifter.
Udgifter.

Køb af færdig hus 118 kvm: Pris. 1.000.000 kr (http://www.prebenjorgensenhuse.com/#/Priser/)

Grund: 289.000 kr. (http://www.ikastmaegleren.dk/%2833xhne45m1a21x45icc3uh45%29/default.aspx?side=sagsvisning&AutoID=50666&DID=140)
Tilslutning afgift 69.000 kr.

Anløg af have og indkørsel. ca 100.000 kr.

Hvilken udgifter kommer der mere?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-09-10 15:36

Byggetilladelse, møbler, og hvad i kommer på hen ad vejen.

Vær opmærksom på hvad der står i tilbuddet fra bygherre. Det er en god ide at tjekke kontrakten ekstra godt mht. hvad der er med i prisen og om det er lige netop de materialer osv. i har tænkt jer at bruge. Hvis der skal ændres undervejs kan det let komme til at koste ekstra.

Ellers lyder det fornuftigt må jeg sige.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-09-10 16:08

Husene ser godt ud, rimelig pris, men er fundamentet med i prisen?

det har jeg ikke lige fundet på hjemmesiden

Husk også finansieringsomkostningerne undervejs, byggelån mv.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-09-10 16:44

Og moms på grundprisen, hvis i ikke når byggetilladelse og start inden årets udgang

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 18-09-10 18:20

fundamentet kommer mange gange oven i prisen. hvis du skal have gulvvarme i det hele, skal du regne ca 1200 kr pr m2 til fundament. plus moms.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 18-09-10 20:55

Advokat, tinglysningsafgift, evt undersøgelse af jordbundsforhold, fundament ja og så er en bygherrerådgiver en rigtig god forsikring.
Der er sikkert mere, kan ikke komme på det lige nu...

Kommentar
Fra : bpedersen

Dato : 19-09-10 01:11

Hvad koster Advokat og tinglysningsafgift.

Kan oplyse at at dette indgår i hus prise:

MATERIALEBESKRIVELSE
Fundament:
35 cm fundament af beton, ført 90 cm. i jord. 2 stk. Lecaterm®blokke. Der sikres mod indtrængning af Radon i.h.t lovgigning.

Gulv:
Indtil 20 cm. fyldsand under 10 cm. løs LECA®, 27,5 cm. polystryn G80. - 12 cm. beton og 2,5 - 3,5 cm. selvudjævnende anhydrit. Der udføres kun sokkel under bærende skillevægge.

Ydervægge 37 cm.:
Opmures i røde eller gule blødstrøgne mursten med rulleskifteafslutning. Sålbænken mures i samme sten. 150 mm. hulmursisolering fra ISOVER med en 34. 10 cm. bagmur i Ytonblokke i forbandt. Fugning af murværk udføres med trykkede studser i henhold til lovgivningen. Svindrevner i sokkelpuds kan forekomme.

Skillevæge:
10 cm. Yton-blokke i forbandt.

Opmurede og vandskurede indvendige vægge:
En del af hustyperne leveres med alle indvendige vægge opmurede og filtsede (vandskurede) som standard. Se prislisten.

Tag:
Præfabrikerede gitterspær - 25°. Betontagsten IBF Dobbelt S. Farver: sort, mokka, antracit, rør og teglrød.

Gavltrekanter:
Gavltrekanter opmures. Ved carport, over skrå vinduer og over vinduesåbninger større end 192 cm. er det udført i træ.

Udvendigt træværk:
Trykimprægneret træ uden maling. Tagunderløb dog som glat høvlet uden trykimprægnering.

Udvendige døre og vinduer:
Rationel - model DOMUS med lavenergiglas i vinduer. Udluftningsventiler i henhold til lovgivningen. 30 mm Polystyren i fals.
Vinduesbundstykker i marmor. I typer med opmurede indvendige vægge er vinduesbundstykkerne udført i mursten.

Indvendige døre:
Hvide pladedøre.
Coupè dørgreb i børstet stål.

Køkken og garderobeskabe:
Der opstilles køkken, bad, og garderobeskabe. Indenfor den afsatte pris kan der frit vælges hos HTH, Vejle. Bordplader leveres i HTHstandard plastlaminat. Stålvaske i køkken og bryggers.

Lofter:
5" høvlede rustiklofter i ludbehandlet fyr overalt. Dampspærre - ISOVER Vario Duplex. 340 mm. isolering fra ISOVER med en 37. Der opsættes isoleret loftslem med stige i bryggers. Alle lofter er separat opsat af hensyn til lydisolering.

Vægfliser:
I huset med porebetonvægge opsættes vægfliser til loft i badeværelser. I køkken og bryggers opsættes fliser over borde. I huse med opmurede og vandskurede vægge opsættes alene fliser til loft i bruseniche. Der opsættes ikke fliser i bryggers og køkken, da væggene behandles med specialmaling.

Gulvklinker:
I badeværelse, entrè og bryggers nedlægges klinker med gulvvarme.

Sanitet og vand:
Afløb og påfyld til opvaskemaskine i køkken og til vaskemaskine i bryggers. 1. stk. udvendig vandhane ved bagdør. Vandrørsinstallationer i plastic. Hvidt clocet/håndvask i IFÖ/ALAPA. Damixa armaturer. 1 stk. toiletpapirholder samt 1 stk. håndklædeholder af mærket HEWI.

El og varme:
Stik til køleskab, komfur og emhætte i køkken og til vaskemaskine i bryggers. Forberedt til udvendige lamper ved for- og bryggersdør. Lovbefalede lampesteder og stikkontakter m.v. Alle kontakter er LK-farvede i hvid eller grå. 1. stk. tomrørsinstallation til antenne og telefon.
Radiatorer eller gulvvarme (uden merpris) efter aftale.

Tagrender:
Tagrender og nedløb udføres som skjulte tagrender i zink. Synlige tagrender i zink kan leveres uden merpris.

Malerarbejde:
Indvendige vægge udspartles, og der opsættes savsmuldstapet, som males hvidt. Vandskurede vægge males hvide. Dørindfatninger og fodpaneler leveres ludfarvede. Diverse rør maled hvide. I typerne med opmurede og vandskurede indvendige vægge opsættes ingen fodpaneler.

Tæpper:
Leveres af A-13 Tæpper i Tørring.

Hårdehvidevarer:
Hårde hvidevarer leveres af byggefirmaets el-installatør i henhold til afsatte beløb, se prisliste.

Diverse:
Udover de i prislisten anførte priser betales udgifter til udvendige stikledninger til vand, el og kloak, gebyr for byggetilladelse, el, vand og varme i byggeperioden, evt. fyldesand og ekstrafundering, jordbundsundersøgelse, evt. landmåler, bortkørsel af byggeaffald, byggegrund samt diverse tilslutningsafgifter, antenne- og telefonstik m.m.

Betaling og forsikringer
På grund af byggefirmaets soliditet, skal i først betale for husets opførelse ved indflytning.

Herved sparer I dyre omkostninger til byggelånsrenter, der i mange tilfælde sagtens kan løbe op i mere end 50.000 kr.

Byggefirmaet betaler også for at forsikre huset i byggeperioden og for en 10 årig byggeskadeforsikring.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 19-09-10 07:30

Tinglysningen koster for selve huskøbet 1400 kr + 0,6% af købesummen, det vil typisk være din advokat der står for det.

Pantebreve koster 1400 kr (pr. pantebrev, hvis der er flere) + 1,5% af pantebrevets pålydende, det vil typisk være kreditforening/bank, der står for det og tager et gebyr for det oveni.

Advokater tager meget forskellige priser, der må du checke lidt, ofte er der advoakter der er specialiseret i bolighandler til en rimelig penge.

Det sidste du skriver giver jo en god del af svaret på, hvad der i øvrigt kan være af udgifter:

"Diverse:
Udover de i prislisten anførte priser betales udgifter til udvendige stikledninger til vand, el og kloak, gebyr for byggetilladelse, el, vand og varme i byggeperioden, evt. fyldesand og ekstrafundering, jordbundsundersøgelse, evt. landmåler, bortkørsel af byggeaffald, byggegrund samt diverse tilslutningsafgifter, antenne- og telefonstik m.m."

Så du skal ikke betale for fundamentet, og slipper for byggelån, men der ligger sikkert nogle pæne udgifter i det der er udenfor prislisten (som firmaet må kunne give en størrelsesorden på), og en bygherrerådgiver, som jomfruane nævner, er sikkert også en god idé,

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 20-09-10 16:23

Når du er indflyttet, og du tidligere måske har boet til leje, så kommer der udgifter som du ikke tidligere har været særligt opmærksomme på, - såsom:
Ejendomværdiskat (en værdi som bliver tillagt din indkomst), - el, - ejendomskat, - forbrugsafgifter, - husforsikringer (brandforsikring er lovpligtig hvis du har tinglyst gæld i huset), - indboforsikring (er formentlig højere end i lejlighed), - Så kommer der jo udgifter til hvad du nu bruger til opvarmning.
Om det er det som du efterlyser, - det ved jeg så ikke.
Alle disse ekstraomkostninger kan du få oplysninger om ved bygmesteren eller ejendomshandleren eller ved sammenliglige venner og bekendte.