/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Udlejning af bolig til familie
Fra : holbaek
Vist : 5578 gange
100 point
Dato : 15-09-10 21:26

Hejsa.

Jeg har et hus som jeg selv bor i og også gerne delvis vil leje ud til min datter da hun pt. er i bolignød.

Meeen... jeg er i tvivl om følgende :

Hvordan sætter jeg prisen på huslejen ?
Regner med at jeg beskattes af denne.

Skal der være en lejekontrakt ?

Er det mulig at min datter stadig beholder boligsikring og tilskud til fritidsordning da hun er enlig forsørger.

Med venlig hilsen

Holbaek

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-09-10 21:35

Du kan læse reglerne her for hvordan man beregner "huslejen"

http://www.familieadvokaten.dk/index.asp?hovedramme=/emner/932.html

Det er dig selv der afgør om du ønsker en lejekontrakt.

Om datteren kan få boligsikring, er et tvivlsspørgsmål, så det synes jeg hun skal snakke med kommunen om.

Hvis hun får boligsikring, kræver det sikkert en lejekontrakt

Hun har jo en husleje, men det afhænger jo af hvor dyr den er

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-09-10 21:37

I dette link, er der huslejekontrakter

http://www.abcsiden.dk/katalog.aspx?k=522

Lidt nede af siden

Kommentar
Fra : holbaek

Dato : 15-09-10 21:59

Takker Nordsted1

Kikker på linket

Tak igen

Holbaek

Kommentar
Fra : holbaek

Dato : 15-09-10 22:17

Hmmm...

Er stadig i tvivl om fastsætttelsen af huslejen.
Kan se hvordan jeg beskattes men der er jo regler for hvor meget man må tage.

Havde tænkt mig en model hvor hendes husleje skulle være lig med udgiften på at hun boede der - inkluderet beskatningen.

Regner med en øget udgift pr. måned på ca. kr. 2100.
Udgiften ville så være kr. 2100 + beskatning kr. 1050 Ialt. kr. 3150.
Så skulle det ende med en nul løsning.

Og hun kunne beholde sin hjælp til forsørger ydelser.

Men kan man det ?

Mvh.

Holbaek

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-09-10 22:22

For at kommunen skal kunne udregne boligsikringen korrekt skal den rene husleje stå for sig selv da det er den der danner grundlag for beregningen.

Varme, vand, el og antennebidrag er uvedkommende da kommunen ikke yder tilskud til det.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-09-10 22:25

Mere læsestof her

http://www.ejendomsadministration.nu/lejeskat.htm

http://www.bolius.dk/alt-om/koeb-salg-og-udlejning-af-bolig/artikel/udlejning-af-vaerelse/

De 2100 kr. tror jeg er sat for lavt, og hvis datteren kun skal betale det beløb, tror jeg heller ikke hun kan få boligsikring... men det er som sagt noget jeg tror, men prøv dog at ringe til kommunen/skat og tal med dem

Kommentar
Fra : holbaek

Dato : 15-09-10 22:33

Tak til : Nordsted1 og LuffeA.

Jeg kikker lidt på link og vender tilbage.

Mvh

Holbaek

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-09-10 22:54

Hvad mener du med

Citat
delvis vil leje ud til min datter

Hvis der i dit hus kun er et køkken, så kan din datter ikke få boligsikring, hvis hun skal dele køkkenet med dig.

For at få boligsikring

Citat
For at få boligsikring skal din bolig være en helårsbolig, og den skal have eget køkken eller køkkenniche med indlagt vand og afløb.

https://www.borger.dk/EMNER/BOLIG-OG-FLYTNING/BOLIGSTOETTE/Sider/boligsikring.aspx

Husk også, hvis der er to køkkener i dit hus, så skal det være godkendt som "2 families hus"

Citat
Skal der være en lejekontrakt ?

Ja .... din datter kan jo ikke søge om noget som helst, hvis der ikke er dokumentation for udgifter ... men pas på, kommunen vil undersøge forholdene, da hun jo kommer til at bo "hjemme"

Kommentar
Fra : holbaek

Dato : 15-09-10 23:05

Takker ans

Åhhrrr..

Hvis der skal være eget køkken, så er boligsikring udelukker - for det er et almindelig een familie hus.

Besværligt at hjælpe...

Kan man sætte huslejen så den tager højde for den så manglende boligsikring.

Mvh.

Holbaek

Kommentar
Fra : holbaek

Dato : 15-09-10 23:10

Jeg læser lige lidt mere på div. link.
Her er vist nogle af mine svar.

Ingen grund til unødige spørgsmål.

Takker og vender tilbage

Holbaek

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 15-09-10 23:38

HVIS IKKE DER ER SELVSTÆNDIG KØKKEN TIL LEJLIGHEDEN, VIL DEN BLIVE BETRAGTET SOM
VÆRELSE, OG DERTIL ER DER INGEN BOLIGSIKRING.

MEN DU MÅ GERNE LEJE VÆRELSER UD, DET ER DER REGLER FOR, OGSÅ HVOR MEGET DU MÅ TAGE FOR DET, UDEN AT SKULLE BETALE FOR MEGET SKAT AF DET.

MVH AG112

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 16-09-10 08:56

Jeg har for et års tid siden spurgt Told og Skat, om hvor meget jeg må sætte husleje til i forbindelse med at udleje en del af mit hus. Svaret var at jeg kan udleje op til 24000 kr./år uden at skulle betale skat af dette. Så ved jeg ikke om man skal betale alm. indkomstskat af resten eller kapitalvindingsskat, som man skal ved udlejning af sommerhus.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 16-09-10 08:59

ps: og du skal kun opgive på selvangivelsen det beløb, der er over 24000 kr.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 16-09-10 12:23

Der er ingen grund til at søge rundt mere da ANS jo er kommet med svaret.

Du kan leje et værelse til din datter, som almindelig værelsesudlejning.

hawaii7

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 16-09-10 15:33

hvis du har tænkt dig at opgive indtægten til skattevæsenet for at hun kan få boligsikring, tror jeg det er billigere for jer begge to, at du sætter lejen så lavt at du ikke skal betale skat. så kan hun ikke få boligsikring, men hvis det er samme pris for hende, kan det vel også være ligemeget. skattevæsenet er hård ved den slags lejeindtægter. du skal regne med halvdelen forsvinder i statens lommer.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 16-09-10 23:56

Citat
Kan man sætte huslejen så den tager højde for den så manglende boligsikring

Du bestemmer for så vidt selv hvor lavt du sætter huslejen.

Og som nævnt, så kan du ved udlejning af en del af din egen bolig (når du også selv bor der) skattefrit leje ud for 2000/måned...og evt. beløb derover er skattepligtigt.

Citat
Regner med en øget udgift pr. måned på ca. kr. 2100

Det der ved jeg så ikke hvordan du kommer frem til?
Men jeg synes det lyder voldsomt såfremt du regner med øgede udgifter på 2100 for lys/varme/renovation/vand, hvilket jeg umiddelbart mener må være de udgifter hvor der kan være tale om forøgelse.

M.h.t. huslejens størrelse, så beregnes den som regel lidt efter hvor i landet man befinder sig, med de dyreste lejer i storbyerne.
Men en gennemsnitspris har jeg set angivet til ca 800 kroner pr kvadratmeter om året i leje.
(eks. lejlighed 50 kvm x 800 = 40000/år = 3333/månedsleje
Og så selvfølgelig plus forbrug, altså lys/varme/renovation/vand

M.h.t. lejekontrakt.
Det bestemmer du sådan set selv.
Der gælder samme regler som i lejeloven uanset der er kontrakt eller ikke.
Men selvfølgelig kan der være en vis sikkerhed i at have tingen på skrift.

Citat
Er det mulig at min datter stadig beholder boligsikring og tilskud til fritidsordning da hun er enlig forsørger.

Ikke boligsikring, men tilskud til fritidsordning burde være uafhængigt af hvor meget datteren betaler i husleje og kun være indtægtsbestemt.

Kommentar
Fra : holbaek

Dato : 20-09-10 21:18

Takker meget for rådene og div. oplysninger.

De har hjulpet mig og jeg føler mig nu meget bedre orienteret.

Løsningen er blevet at hun bliver hjemmeboende og betaler mig hvad der måtte være af ekstra udgifter forbundet med dette.

Det er jo kun en midlertidig løsningsmodel og skal som sådan ikke besværliggøres af indviklet lovgivning.

Mange tak for alle henvendelser

med venlig hilsen
Holbaek

Godkendelse af svar
Fra : holbaek

Dato : 20-09-10 21:20

Tak for svaret dova.

med venlig hilsen

holbaek