/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Overtryk i ekspansionbeholder
Fra : Peder99
Vist : 5980 gange
500 point
Dato : 15-09-10 20:10

Hej.

Jeg havde en tråd angående væske i udstødningen, hvilket jeg har fundet ud af ikke er andet en vanddamp - derfor ikke det problem jeg troede det var.

Derimod har jeg fundet ud af at der opbygger sig et rimeligt stort over tryk i ekspansionbeholderen. Dette sker kun når jeg kører i bilen. Jeg kan ikke få det til at ske når den holder stille og motoren kører.

Trykket er så stort at slangerne til kølersystem næsten ikke kan trykkes sammen.

Det bobler ikke i ekspansionbeholderen når motoren kører, men kan jo også kun se når bilen ikke kører, hvor problemet heller ikke er der.

Der er ikke olie i kølevæsken eller kølervæske i olien.

kølesystemet holder trykket (værkstedet har tryktestet natten over)

Ekspansionsbeholder incl. låg, køler, kølvæske pumpe, thermostat incl. hus

Jeg har mistanke om defekt toppakning.

Den blev skiftet (incl. planslibning) for 4 mdr. siden og jeg er bange for værkstedet ikke har lavet det korrekt!

Er der en nogle der kender til den problemstilling og erfaret at dette ikke skyldes toppakningen?

mvh
Peder

Kommentar
Fra : Peder99

Dato : 15-09-10 20:29

Fik lige skrevet forkert før!

Det er kun Thermostat huset der er udskiftet!

Peder

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 15-09-10 20:31

Slap af og kør.Det sker ingen ting.Ikke tænk så meget.Det bliver tryk i ekspantionstanken det er normalt.
alimak

Kommentar
Fra : Peder99

Dato : 15-09-10 20:40

Jeg har fået af vide der ikke skal være så meget tryk på!

Den smider kølervæsken ud at ekspansionsbeholderen!

Peder

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 15-09-10 20:51

Jamen så er det dit trykdæksel som ikke åbner ved det rette tryk. Også det kan dit værksted trykprøve.
Trykdækslet kan sidde på toppen af din køler, - men det kan også sidde på ekspansionsbeholderen.

Kommentar
Fra : Peder99

Dato : 15-09-10 20:52

Så vidt jeg ved er det låget til ekspansionbeholderen og dette er blevet skiftet!

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 15-09-10 21:32

Der kan MÅSKE være tale om en revne i topstykket, som først viser sig når motoren er driftsvarm.
Det kan man ikke klandre værkstedet for.
Det er den slags ting der meget sjældent sker.
Trykprøven viser i al fald helt klart, at toppakningen er tæt.

Det er faktisk også en helt almindelig fejl, at selve ekspansionsbeholderen er revnet.
Og det er helt normalt at man ikke kan se det med det blotte øje, sålænge den sidder på sin plads.
Når først den er ude, er der som regel en forræderisk lille revne i bunden eller i siden af den

Tjek kølesystemet på følgende måde :
Fyld køler og ekspansionsbeholder helt op.
Kør en tur på mindst 25km, så motoren bliver ordentlig varm.

Når du kommer hjem, lader du bilen passe sig selv i mindst 4 timer uden at pille, røre, tjekke eller bekymre dig over noget som helst på bilen.
Når de 4 timer er gået, tjekker du niveauet i ekspansionsbeholderen.
Der SKAL mangle ca. 0,5-1L kølevand.
Det er normal situationen.

Kommentar
Fra : Peder99

Dato : 15-09-10 21:59

Jeg kan se det gået lidt stærk med det oprindelige indlæg!

Citat
Ekspansionsbeholder incl. låg, køler, kølvæske pumpe, thermostat incl. hus

Det jeg nævner i citatet er lige blevet udskiftet, men problemet er der stadigt!

Peder

Kommentar
Fra : morten75

Dato : 15-09-10 22:18

Det er helt normalt der er et rimeligt stort overtryk, hvis der ikke var det ville din bil koge med det samme du kører, når du har overtryk i kølesystemet hæver du koge punktet til 107-110 gr. din bil køre med en drifts temp på 90-100 gr. vand fordamper som som bekendt ved 100 gr. men det gør det jo så ikke når det først koger ved 110 gr under tryk. det er derfor man ALDRIG må skrue låget af til ekspansionsbeholder når bilen er varm, for i det sekund du fjerner overtrykket ja så finder vandet ud af det er over 100 gr. og fordamper/koger op af ekspansionsbeholderen, så hvis bilen ikke bliver varm kan jeg se du har noget problem.
Mvh Morten

Kommentar
Fra : Peder99

Dato : 15-09-10 22:21

Bilen indikerer ikke den er varm! den stabiliserer sig ved ca. 90 grader!

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 15-09-10 22:49

Slange fra køler til ekspansions beholder ?

Der er ikke nogen hemmeligheder eller mystik i det.
Enten forsvinder vandet ud af en utæthed, eller også erstattes vandet af luft der bobler ud.

Trykket i kølesystemet kan højst blive ca. 1bar, hvorefter tryklåget udlader overskydende tryk.
1 bar tryk er temmelig meget, hvis man med håndkraft vil prøve at modvirke det.
Det er derfor helt normalt at køleslangerne bliver hårde at trykke på, også selv om de er bløde af det varme kølevand.

Kommentar
Fra : morten75

Dato : 16-09-10 15:12

Kør !!! din bil fejler ikke noget så.

Kommentar
Fra : flvin

Dato : 06-10-10 20:21

Hvad er bilmærket.. det kunne hjælpe en del ang. sygdom..

Kommentar
Fra : Steenk1

Dato : 15-12-10 21:41

Der er noget jeg ikke helt forstår. Når nu kølesystemet er tæt og din bil ikke bliver for varm og der ikke er vand i olien eller omvendt eller noget, som jeg forstår det, vand eller olieforbrug... hvor har du så fået den ide fra at der noget galt ??.
Du beskriver de hårde kølerslanger og overtrykket i ekspansionsbeholderen.. Hvis kølerslangerne kunne trykkes sammen eller der ikke var tryk i ekspansionsbeholderen, når motoren kører, så ville der været noget galt af de grunde som beestone beskriver.
Hvis dit værksted har skiftet alle de ting du beskriver på baggrund af de bekymringer du skriver om her så har de tjent nogle penge på dig som de ikke burde, for intet af det du beskriver er der noget unormalt i.
Jeg vil ikke være ubehøvlet eller noget men jeg tror altså problemet er i dit hoved. Jeg tror du har en ide om hvordan det skal være uden at du egentlig ved hvordan det skal være. Og jeg tror at du måske overhører når din mekaniker siger at der ikke er noget galt, sikkert fordi du holder meget af din bil.
Hvis jeg tager helt fejl af dig undskylder jeg ubetinget med det samme, men jeg har selv arbejdet i mange år i branchen (dog ikke længere) og er før stødt på mennesker der forlangte unødvendige reperationer på grund af deres egen overbevisning om eventuelle fejl. Som oftest var tale om mennesker som absolut intet kendskab havde til bilers teknik og virkemåde. Ingen testresultater eller unødvendige reperationer kan stille sådanne mennesker tilfreds. Det er ærgerligt fordi de som oftest ender med at bruge mange penge på at løse problemer som ikke kan løses fordi der ikke er nogle problemer.
Igen undskylder jeg hvis jeg har fejlbedømt situationen. tro mig jeg siger alt dette i bedste mening. Held og lykke med at find en løsning.