/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
ledning sort hvid grøn???
Fra : fancmo
Vist : 3353 gange
20 point
Dato : 15-09-10 19:22

Jeg har fået en lampe, hvor ledningen består af tre farver ledning: hvid,sort og grøn.

Jeg vil gerne tilslutte den trefarvede ledning til en ledning med to farver: blå og brun.

Kan jeg gøre det?? Hvilken farve ledning skal så være til overs fra lampen? Og hvordan forbindes de sidste farver?

Håber der er nogle kloge hoveder derude!

mvh Trine

Kommentar
Fra : anderswitt

Dato : 15-09-10 19:30

hvis det er en gammel lampe så kan det væer
hvid og sort
alså
brun til hvid og
blå til sort
men kan du ikke kikke i en af fatningerne hvilken farver der er brugt
for hvis den ene ledning er jord så kan du få stød af lampen

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 15-09-10 19:31

Den der er grøn, er der ikke gult på den os, det plejer at være "jord" (gul/grøn)

Kommentar
Fra : fancmo

Dato : 15-09-10 19:37

Det er en næsten ny lampe/ledning. Der er ikke noget gult på den grønne ledning...

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 15-09-10 20:09

Hej Kenny,

Umiddelbart er der to muligheder,
1 Du er farveblind Undskyld!
eller det er en meget billig lampe!Undskyld Kina.

Jeg vil tro at den sorte på lampen skal forbindes med den blå "nullen" og den hvide på lampen til den brune "fasen", hvis dette ikke virker, så synes jeg du skal aflevere den retur, hvor du har købt den.

Med venlig hilsen

Aut. El-installatør
Michael Holm

Kommentar
Fra : fancmo

Dato : 15-09-10 20:25

Tak fordi I har taget Jer tid til at svare.

Jeg skal måske lige prøve at forklare igen

Jeg har fået en næsten helt ny lampe. Den er kun et års tid gammel købt fra Idemøbler. Det er en 4000 kr. Pablo-designlampe (derfor kan den dog godt være lavet i Kina...

Ledningen har tre ledninger: hvid,sort og grøn.

Ledningen er for kort til at jeg kan føre den over til ledningsudtaget ved væggen.

Jeg skal derfor have en forlængerledning på. Jeg har i forvejen en lampeledning med forlængerstik, men der er kun 2 ledninger i den: blå og brun.

Kan jeg bruge min nuværende lampeforlængerledning til at koble sammen med lampen, eller skal jeg have fat i en ny ledning med 3 farver ledning?

Håber det blev en smule mere forståeligt

mvh Trine

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 15-09-10 20:59

den grønne bør være jordledningen. prøv at sætte de 2 andre på brun og blå. det er ligegyldigt hvilke farver du sætter sammen.
du kan højest slå sikringen.

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 15-09-10 22:06

Er du sikker på at der ikke mangler en kontakt på ledningen, det kunne være en lampe som har flere lysstyrker, således at hvis man trykker en gang tænder lyset, næste gang man trykker bliver lyset kraftigere, trykker man tredie gang slukker man lampen.

Få du din lokale elektrikker til at se på den, og evt. lave din forlængerledning.

Strøm er livsfarligt at "lege"med selv.

Falcham

Kommentar
Fra : kj

Dato : 16-09-10 09:28

Pas på, de Pblo lamper jeg har set på nettet er udstyret med lysdæmper, og måske derfor er der tre ledninger og så er den grønne ikke jord

Pablo Tube Top 27 specifikationer:

Højde 68,5 x bredde 45,7 cm
Transparent akrylbase med vævet stofskærm
Lysdæmper 0-230 volt
Anbefalet lyskilde 2 stk. E27 á max. 60 watt
Designet 2006 af Peter Stathis for Pablo Designs

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 16-09-10 18:37

Hej ige,

Jeg beklager at jeg fik fornærmet din nye lampe, som jo bestemt ikke kan kategoreseres som billig
Jeg tror måske at dden grønne ledning kan være en fase, så lampen kan tændes af to gange.
Måden at finde ud af dette på er at slutte den til som jeg skrev først og hvis det kun er halvdelen af lampen der lyser sættes den grønne sammen med den hvide (fasen).
Du kan så selv bestemme om den skal tænde af en eller to gange.

PS. Det er på ingen måde forbudt selv at sætte en lampe til

MVH
Aut. El-installatør
Michael Holm

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 16-09-10 21:54

Har du ikke et multimeter, så kan du checke om der er forbindelse mellem grøn og en af skruerne på lampe rammen, er der det er det JORD :), er der ikke må du heller få en vejledning fra forretningen før du tilslutter lampen.