/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Kawasaki z400 problem
Fra : illwill
Vist : 1583 gange
100 point
Dato : 15-09-10 11:51

Hej. Jeg har lige købt en billig kawasaki z400 til et renoveringsprojekt. Jeg ville lige se om jeg kunne få liv i den inden jeg begyndte at adskille den. Ingen strøm så kunne kun lige trække den rundt et par gange. Prøvede at kick starte uden resultat men det lykkedes mig at løbe den igang. Den gik fint i tomgang, men jeg kunne kun give en lille smule gas. Hvis jeg gav for meget gik den ud. Reagerede også langsomt på gassen. Det var også helt umuligt at køre på den da den slet ikke kunne trække noget. Jeg tænkte jo straks på karburatorene, måske for fed blanding? Nu har jeg skilt mc en ad men er kommet til at tænke på om det kan være batteriet der er problemet? Umiddelbart tænker jeg at når den først er startet skulle det ikke være et problem, som med en bil.. Men mindes at have læst noget engang om at batteriet SKAL være ladet op på sådan en maskine. Kan nogen fortælle mig om det kan være problemet?

Kommentar
Fra : jeansgade

Dato : 15-09-10 12:17

det er lidt forskelligt om der skal være strøm på batter med div mci! de plejer at stå og sætte ud hvis der ikke er tilstrækkeligt med strøm på.men skidt i karb er da et godt sted at starte

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 15-09-10 12:33

Vand og skidt i karburarorer.
For gammel benzin.
- er mine bedste bud.

Nilsg

Accepteret svar
Fra : spam-free

Modtaget 100 point
Dato : 15-09-10 15:55

når den er så gammel, at den har kickstarter
så er den ligeglad med strøm på batteriet
det skal dog være monteret for at kunne starte den
---
at den kun kan gå i tomgang, plejer/ er næsten altid
et karburator problem
-
har du manaul til dyret?

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 15-09-10 15:58

ellers skal du se nærmere efter en mulig kortslutning/ overgang
dårlig indstillet tænding/ hvis den kan justeres???
tændings boksen = dyr sag

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 15-09-10 16:04

endelig kan den være hamrende utæt i indsugningen
du kan tjekke det ved at bruge en flaske starthjælp
giv den er meget lille tryk fra flasken og du hører
med det samme om den er utæt.

pas på, det kan meget let gå galt = åben ild

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 15-09-10 16:07

Citat
batteriet SKAL være ladet op på sådan en maskine

det er kun på MC´r med moderne elektronik
og det har en F400 mig bekendt ikke = endnu

Godkendelse af svar
Fra : illwill

Dato : 15-09-10 17:04

Tak for svaret spam-free.
Og ja jeg har manualen.. Nu har jeg godt nok splittet den en del ad, så kan ikke rode mere med det. Men i den forbindelse vil jeg da rense karburatorerne.. Jeg så at den ene slange fra luftfilteret til karb ikke sad ordentligt på. Er det det du mener med utæt indsugning? Men kan for meget luft give dette problem??? Desuden flød begge karburatorer over, men det kan vel ikke have noget at sige??
Det er en z400 fra 1978.
Desuden sagde den tidligere ejer at han ikke troede den lavede højt nok olietryk samt blev for varm.. Olietrykket kan vel kun skyldes defekt oliepumpe såfremt der er nok olie på ikk? Lampen lyser ikke, heller ikke når der kun er tænding på, så der må jo være en dårlig forbindelse. Hvordan ved man iøvrigt om den bliver FOR varm?

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 15-09-10 18:06

Citat
Jeg så at den ene slange fra luftfilteret til karb ikke sad ordentligt på

den skal sidde ordentlig fast

Citat
Er det det du mener med utæt indsugning?

nej, her tænker jeg på gummiet til topstykket
det kan være 'mørt' eller bare ikke strammet nok
samt andre steder på karburatorerne

Citat
Hvordan ved man iøvrigt om den bliver FOR varm?

den brænder sammen

Citat
så der må jo være en dårlig forbindelse

prøv at rens den = kontakten

Citat
Desuden flød begge karburatorer over, men det kan vel ikke have noget at sige??

DERFOR DEN IKKE TAGER OMDREJNINGER
har selv prøvet det, og du får ikke mange rpm ud af den

Citat
Olietrykket kan vel kun skyldes defekt oliepumpe såfremt der er nok olie på ikk?

?? eller utætte slanger / rør til - fra topstykket

husk at en dårligt indstillet karburator kan brænde hul i stemplet
så tjek dine tændrør
det koster heller ikke en formue at få dem justeret
jeg gav 200.- for 4 stks

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 15-09-10 18:08

Citat
det koster heller ikke en formue at få dem justeret
jeg gav 200.- for 4 stks

karburatore altså

Kommentar
Fra : illwill

Dato : 16-09-10 00:16

Det var nogle meget nyttige on gode svar du der kom med Tusind tak!
Eneste tilbageværende spgm går dog på hvordan den tidligere ejer så kan sige at han ikke troede den lavede højt nok olietryk samt at den blev for varm? Ok, hvis olielampen begynder at lyse så gir det sig selv - men det med temp. kan han vel ikke vide noget om/have ret i, i og med den ikke er brændt sammen.
Ps. Tændrør er sorte!

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 16-09-10 00:58

Citat
hvordan den tidligere ejer så kan sige at han ikke troede den lavede højt nok olietryk samt at den blev for varm?

har lige skimmet manualen til din 400
og kan ikke lige se den har en oliepumpe
men sikkert bare mig der ikke så ordentlig efter...

angående den bliver for varm =
det hele kan skyldes karburatorne
jeg har læst et eller andet sted,
at er de (TOTAL) forkert indstillet
kan du brænde stemplerne af, bare ved at lade den gå i tomgang
men så skal det vist også være galt.

selv har jeg suzuki gs 750 og den har det IKKE
for godt i tomgang, og den bliver altså rigtig varm
når den går i tomgang især ved bykørsel i myldertiden
om det så skyldes at den 'suger' varm luft ind (KN filtre)
ved jeg ikke men har en mistanke om det, for når den kommer på
motorvejen og får lidt gas, så går det væk,
men når den bliver varm, så går den op og ned
i rpm og er ikke til at justere tomgang på
så den skal helt sikkert have en synkronisering

men du kan gøre det selv
et par links
http://www.carbtune.com/carbpric.html
http://www.amracing.dk/blog/?p=32
http://www.karstens-mccenter.dk/index.php?id=347&main=Tilbud&sub=347
gælder også uden jet_
http://www.dot-e.dk/sadanvirker/Document.2006-10-26.5606

du kan også lave det af 2 vacum-metre fra biltema
skal se om jeg kan finde linket

?????
http://www.mcinternet.dk/asp/debat/debat.asp?msgID=27599

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 16-09-10 01:03

Citat
kan du brænde stemplerne af, bare ved at lade den gå i tomgang
men så skal det vist også være galt.

det samme gælder ventilerne
har de ikke spillerum nok, så bliver de for varme
da de ikke kan afgive varmen og brænder af, DYRT
og for meget mellemrum virker som en hammer du banker med
altså når du kan de tikker.

men bortset fra alverdens ulykker og andet,
så skal der trods alt MEGET til, før du brænder en motor af

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 16-09-10 01:30
Kommentar
Fra : illwill

Dato : 16-09-10 11:19

Super links .. endnu engang tak.
Jeg kan sige at maskinen har oliepumpe..
Men nu opstod der jo så lidt flere spørgsmål. Jeg undrer mig over hvordan en karburator der flyder over har nogen effekt? Så længe der er benzin nok i svømmerhuset, er det vel den samme mængde benzin der bliver suget ind i cylinderen. Jeg mener så længe dysserne kan få fat i benzinen tænker jeg at det er ligemeget hvor meget der er at få fat i?? Ved godt det ikke hænger sådan sammen - forstår bare ikke hvorfor.
Det kunne da godt ske jeg skulle investere i sådan et synkroniseringsinstrument. Nu har jeg i hvert fald fået en masse viden og gode ideer til hvad der kan være galt, så jeg vil tjekke det hele..
Jeg har desuden to studser på hver karb - en som peger ned og en som peger op. Hvad er de til? Det ser ud til i dit link at det er på dem synk.værktøjet skal monteres. Skal der normalt sidde slanger på dem? Det gør der ikke..

Kommentar
Fra : illwill

Dato : 16-09-10 11:26

Desuden..... har jeg ÈN stor studs øverst på ventildækslet (eller hvad det hedder) uden nogen slange! Det ser forkert ud...?