/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
spejlvende
Fra : svendmogensen
Vist : 612 gange
200 point
Dato : 14-09-10 19:13

Jeg er gået i gang med at scanne gamle negativer, og det sker desværre at nogle billeder er blevet spejlvendte(jeg bruger canon 5600 ) er der nogen der ved hvordan og eventuelt et program der kan klare det.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 14-09-10 19:26

Det kan du klare med IrfanView
http://www.irfanview.com/

Her kan du finde Dansk til det
http://www.irfanview.com/languages.htm

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-09-10 19:37

Det kan alle billedprogrammer.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 14-09-10 19:39

Når programmet er startet og du har indlæst dit billede kan du spejlvende det ved at trykke på H,
eller gå i menuen og vælge Horizontal Flip, herefter skal du gemme det,
tast CTRL+S så åbner en Gem dialog

Kommentar
Fra : gertfthomsen

Dato : 14-09-10 22:53

Enig med Klaudi - bruger selv Irfanview til mange af den slags operationer.
Hvor kritisk er du med resultatet? Når billederne er blevet spejlvend må du have vendt negativerne på hovedet og derfor scannet igennem film-basen. Jeg vil gætte på, at det koster noget skarphed. Den bedste måde at kontrollere hvor meget er jo at scanne retvendt og sammenligne resultatet.
Blot så du ikke tror, at det er uskarpe billeder

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 20-09-10 14:59

Hallooo er der nogen, dejligt med respons