Du må kunne se hvor kølervæsken kommer ud hvis det bare skyldes en utæthed i anlægget eller at låget på ekspansionsbeholderen er defekt, kan du ikke det forsvinder det i motoren/udstødningen.
Der er dråber i udstødningen skriver du.
Men lugter der af kølevæske og kommer der meget hvidt røg ud af udstødningen?
Det vil det gøre hvis der kommer "bruger en del kølervæske " ud i udstødningen hele tiden.
Det var det ene symptom på en defekt toppakning/topstykke.
Et andet symptom er hvis der kommer bobler, eller at væsken "pulserer" i ekspansionsbeholderen når motoren er i gang.
En tredje mulighed er, at der kommer vand i motorolien...ses typisk som et skummende gråhvidt lag oppe i låget til påfyldning af motorolie.
Hvis der kommer olie i kølevandet ses det som en sort film indvendig i ekspansionsbeholderen og ovenpå kølevæsken.
Ligeledes vil anlægget hurtigt koge og motoren blive for varm hvis der er gået en pakning så bilen bruger en del vand hele tiden.
Alle symptomer behøver ikke være til stede på samme tid.
Men hvis bilen bruger meget vand og du ikke kan se det løber ud nogen steder, så er der slet ingen tvivl om, at enten toppakning eller topstykke er defekt.
Om de har lavet det ordentligt på SDS, det kommer an på så meget.
Hvis det er i stykker igen og det skyldes, at bilen af en eller anden årsag har smidt kølevæsken så du kørte den kørte varm, og det er derfor bilen nu er defekt , så er det jo ikke værkstedets skyld.
Men hvis det er fordi de evt. ikke har spændt topstykket korrekt eller topstykket har været slebet skævt og derfor ikke spændt jævnt til, ¨så er det selvfølgelig værkstedets skyld, at pakningen ikke har holdt så længe.