/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Kølervæske i udstødning
Fra : Peder99
Vist : 6413 gange
100 point
Dato : 12-09-10 13:39

Hej.

Jeg har en fabia fra 2001 som for ca. 4 mdr. siden fik skiftet toppakning og planslæbet topstykket hos Super Dæk Service (SDS) på havnen i Odense. Får ca. 3 uger siden løb den så tør for kølervæske og bruger en del kølervæske hele tiden. SDS har set på den igen og påstod at det var låget til ekspansionstanken der skulle skiftes. Jeg har efter nærmere undersøgelse den sidste uges tid opdaget at der er dråber i udstødningen.

Er dette toppakningen igen? og kunne dette så ikke hænge sammen med at det ikke er blevet lavet ordentligt for 4 mdr. siden?

Peder

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 12-09-10 13:52

Hejsa.
Citat
og kunne dette så ikke hænge sammen med at det ikke er blevet lavet ordentligt for 4 mdr. siden?

Det må bestemt være en ommer fra værkstedets siden.
De har ikke lavet det godt nok i første omgang.
Håber du har gemt regningen derfra.
Derned igen.

Kommentar
Fra : Peder99

Dato : 12-09-10 13:56

Det skal lige siges at værkstedet påstår at de trykprøvede kølervæske-systemet, da de skiftede låget til ekspansiontanken, og det holder trykket!....Hvordan kan det så miste kølervæske?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 12-09-10 14:30

Som værkstedet siger,så må du tro på det.
Jeg tvivler på du kan se kølevæske i udstødningen. Det er almindeligt at der dannes kondens i udstødningen, indtil motoren er driftsvarm.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-09-10 14:41

Hvis kølevandet "løber" over i cylinderen via utæt toppakning kommer der jo også vand med over, og det vil give hvid røg ud af udstødningen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-09-10 14:48

Du må kunne se hvor kølervæsken kommer ud hvis det bare skyldes en utæthed i anlægget eller at låget på ekspansionsbeholderen er defekt, kan du ikke det forsvinder det i motoren/udstødningen.

Der er dråber i udstødningen skriver du.

Men lugter der af kølevæske og kommer der meget hvidt røg ud af udstødningen?

Det vil det gøre hvis der kommer "bruger en del kølervæske " ud i udstødningen hele tiden.

Det var det ene symptom på en defekt toppakning/topstykke.

Et andet symptom er hvis der kommer bobler, eller at væsken "pulserer" i ekspansionsbeholderen når motoren er i gang.

En tredje mulighed er, at der kommer vand i motorolien...ses typisk som et skummende gråhvidt lag oppe i låget til påfyldning af motorolie.

Hvis der kommer olie i kølevandet ses det som en sort film indvendig i ekspansionsbeholderen og ovenpå kølevæsken.

Ligeledes vil anlægget hurtigt koge og motoren blive for varm hvis der er gået en pakning så bilen bruger en del vand hele tiden.

Alle symptomer behøver ikke være til stede på samme tid.

Men hvis bilen bruger meget vand og du ikke kan se det løber ud nogen steder, så er der slet ingen tvivl om, at enten toppakning eller topstykke er defekt.

Om de har lavet det ordentligt på SDS, det kommer an på så meget.

Hvis det er i stykker igen og det skyldes, at bilen af en eller anden årsag har smidt kølevæsken så du kørte den kørte varm, og det er derfor bilen nu er defekt , så er det jo ikke værkstedets skyld.

Men hvis det er fordi de evt. ikke har spændt topstykket korrekt eller topstykket har været slebet skævt og derfor ikke spændt jævnt til, ¨så er det selvfølgelig værkstedets skyld, at pakningen ikke har holdt så længe.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 12-09-10 15:08

Der er 2 ting du specielt skal lægge mærke til, blandt de fine forklaringer der tidligere er givet :

1) HVIS det er kølevand der kommer ud gennem udstødningen, så vil din bil ikke bare ryge MEGET med hvid damp, når den er startet.
Den vil lave en enorm hvid sky af damp.
Det er umuligt at gå fejl af.

2) Der vil helt uden nogen tvivl komme overtryk i kølevands systemet, hvilket viser sig ved at motoren hurtigt bliver alt for varm, fordi den mangler kølevand.
Kølevandet bliver nemlig presset ud af overtrykket.

BEMÆRK : det er fuldstændigt normalt, at der "mangler" ca. 0,5 - 1L kølevand, når du har været ude at køre og motoren er kølet af igen.
Det SKAL der gøre, fordi vand udvider sig når det bliver varmt.
Ganske meget endda.
Derfor skal der være plads til at vandet kan udvide sig ved varme, og trække sig sammen igen ved afkøling.

X-er fingre du får en god bil ud af din dejlige Skoda igen

Kommentar
Fra : Peder99

Dato : 12-09-10 15:39

Hej.

Følgende symtopmer har jeg fundet:

Jeg har IKKE langt mærke til en hvid røgsky når jeg starter bilen eller når den kører, med den spytter nærmest en masse væske ud af udstødningen når bilen kører.

Jeg kører mest små ture så har fået af vide at der så altid vil være lidt "hvidt" snask på låget til olie-påfyldningen. (skulle skyldes kondens)

Jeg kan ikke se nogen oliefilm på toppen af kølevæsken når jeg kigger i ekspansionstanken.

Den har dryppet under bilen med kølevæske, men jeg har i dag sat en ny ekspansionstank på for at dette skulle stoppe. Kørte herefter en lille tur og kunne se at den allerede var under "min" grænsen da jeg kom hjem.

Hvis den holder i tomgang er der helt vådt på asfalten ved udstødningen!

Den har ikke på noget tidspunkt meldt at motoren var varm selvom jeg den seneste uge kørt et par halvlange ture 30 - 50 km.

Den har brugt ca. 2,5 liter kølevæske siden den kom retur fra værskstedet (den sidste uge)

Håber det giver jer "motor kloge" yderligere hjælp til en præcis dianogse.

Peder

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 12-09-10 16:03

Så må du have sat tryk på dit system igen, for så har du en chance for at lokalisere hvor det kommer ud. Det kunne jo være ved en slange eller lignende.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 12-09-10 16:13

Jeg er enig med stilkene.
Det lyder mest som en "almindelig" utæthed ved en slange.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-09-10 18:21

Skoda

Hjælpefirmaerne kunne vel spare 30% af deres "fejeblade" væk hvis bilmærket forsvandt

Kommentar
Fra : Peder99

Dato : 12-09-10 18:40

Har prøvet at kører en tur igen.

Det virker som om at der ligger kølervæske omkring ekspansionsbeholderen inde i motorrummet. Kan det skyldes at trykket bliver for højt eller væsken for varm og låget dermed lukker tryk og væske ud?

Termometeret kommer ikke højere op end 90gr. som det plejer.

Kan dette skyldes at thermostaten ikke er ok?

LuffeA: Det er da ellers en meget fornuftig kommentar du lige lukker af der!

Peder

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-09-10 21:01

Citat
Hjælpefirmaerne kunne vel spare 30% af deres "fejeblade" væk hvis bilmærket forsvandt
Det var vist dagens humoristiske indslag.
Selv en Opel kan fejle.(Har kørt dem siden 1978).
Nej.... Peder99,vær du glad ved din Fabia,kvalitets bil.Men der kan ske uheld ved alle biler.
Iøvrigt,er jeg enig med flere af de ovenstående i,at det kan skyldes en gemen utæthed,ved en slange.Også rigtig anført,med vand ud af udstødningen.Jeg har tit set en vinterdag,ved lysregulering,når forankørende starter igen.Der kan stå en mindre vandstråle ud af udstødningen.(Kondens).

Mosebaek.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 12-09-10 22:29

Det er normalt at det kommer vand ud af udstødningen.Det trænger ikke være
def toppakning af den grund.
alimak

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 13-09-10 01:02

Citat
Det virker som om at der ligger kølervæske omkring ekspansionsbeholderen inde i motorrummet.

Det kunne være slangen til eksp-beholderen, der har en fin revne eller spændebåndet, der ikke er spændt tilstrækkeligt

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 13-09-10 02:06

det bør være nemt at se om det er topstykket den er galt med for hvordan ser låget ud til olien er der meget snot i ?