/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
hund strinter
Fra : Connie.du
Vist : 3622 gange
85 point
Dato : 11-09-10 21:18

hej håber i kan hjælpe mig. min han hund er 5 år for ca to år siden begyndte den at strinte lidt indenfor, men tit så lidt at jeg ikkeså det før flere dage senere og så er det jo forsent at straffe hunden. men nu er det ret tit det sker, hjælper det at få den kastereret ???
ellers må den lade livet.
Håber på et hurtigt svar, ellers ryger ægteskabet også.
mvh conniedu.

Kommentar
Fra : kleenex

Dato : 11-09-10 22:06

Jeg ved ikke meget andet end at en fra min familie netop har aflivet sin hund af denne grund. De troede at det var en indikation på at den var stresset. Hunden var blevet udsat for utrolig mange nye hjem inden for kort tid og nu boede den så i et hus der var ved at blive totalt renoveret.
Jeg kan fortælle at den heller ikke var blevet kastreret og jeg ved faktisk heller ikke om der var en dyrlæge ind over sagen og hjalp dem med det svære valg. Men mon ikke der har været en læge.

Jeg ved ikke om det var til nogen speciel hjælp, for jeg ved nemlig ikke ret meget om dyr.
Jeg krydser dog alligevel fingrer for at I kan finde ud af det - ihvertfald så I kan redde ægteskabet

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-09-10 22:10

Min hund begyndte at strinte da han var 5 år gammel. Jeg talte med dyrlægen om det, for at hører om hunden måske fejlede noget, det gjorde han ikke, men hvorfor han begyndte at strinte fandt vi aldrig en forklaring på

Vi valgte at lade hunden kastererer, selv om dyrlægen sagde at det måske ikke virkede når hunden trods alt var 5 år, men vi synes vi ville give det en chance

Det hjalp faktisk fra dag et!!! Så hvis jeg var dig ville jeg ikke betænke mig,... og hjælper det ikke, så har du da givet hunden en chance mere

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 11-09-10 22:52

gå ud med hunden oftere end i plejer at gøre det, begræns det område den må færdes på indtil i har fundet en løsning der passer til jer.
og så rengør alt hvor den har været med Rodalon det er det eneste der fjerne lugten.

I skal være mere obs på hvornår den føler trang og gå hen og afbryd den og så ud med den på nogle andre ture end i er vandt til at gå. så den kan få markeret udenfor.

det nytter ikke at skælde og smælde hunden, det er bedre at i viser den ud, begynd lidt forfra dvs ud hver time og dernæst hver anden time afprøv det over en periode på 3 mdr. hjælper det ikke så afprøv med en kemisk kastration,
hvis i på den måde kan se bedring så er det at i må vælge en endelig kastration.
MEN GIV HUNDEN EN CHANCE FØRST.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-09-10 23:00

bevis54, det lyder rigtigt nok det du skriver, --- hvis det havde været en hvalp ---

Hvorfor nogle hanhunde begynder at strinte fik vi ikke noget svar på, men det hjalp da vores blev kastereret

Det skal lige nævnes, at vi er hjemme hos hunden hele tiden, men alligevel sagde han ikke til som han plejede, men strintede i stedet

Kommentar
Fra : Connie.du

Dato : 11-09-10 23:09

Hej igen Hvad er en kimisk kastration ??? jeg skælder den kun ud når jeg ser at den har tisset og viser den det så den ikke er i tvivl om, så sætter jeg den ud i haven 15 min, men den kan komme udefra og gå lige hend og tisse. tak for de svar der er kommet, men ønsker gerne flere, Tak.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 11-09-10 23:20

en kemisk kastration en behandling på piller som du får hos dyrlægen,

og så er det ikke nok bare at sætte den ud i haven, den skal ud på en længere tur,
det er det jeg er kommet frem til med min egen på 2 år, den skal ud og markere dens Territorie,

noget nyt i huset kan frustrere den så den vil gøre det til sit eget,
det er sikkert det der er sket, især nye plast indkøbsposer er en lækker bisken, søg for at det ikke er muligt for den og i stedet for at skælde ud skal du gå imellen den ting og hunden indendørs og så få den ud i et nyt område på en gå tur.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-09-10 23:25

Citat
en kemisk kastration en behandling på piller som du får hos dyrlægen,

Er du helt sikker på at der findes en sådan behandling?? Hvorfor har min dyrlæge aldrig fortalt om den? Jeg opfattede ikke min dyrlæge som en pengegridsk person, så hvorfor lade en hund kastererer, hvis den kan behandle medicinsk?

Citat
noget nyt i huset kan frustrere den så den vil gøre det til sit eget,
det er sikkert det der er sket, især nye plast indkøbsposer er en lækker bisken,

Sådan nogle poser er vel ikke nye for en 5 år gammel hund??

Nu var det altså heller ikke på indkøbsposerne min hund strintede, men primært op af vores borde, i køkken og stue

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 12-09-10 01:20

alle ting er nyt for en hund uanset alder hver gang en ny brugs pose eller hvor du får dem fra kommer ind i dit hus så er den ny.

Hvis du har haft gæste hund på besøg, der har markeret så vil din hund også gøre det.

Havde du set udsendelsen med den engelske dame Victoria i torsdags
så ville du på tv kigget havde set hvordan hun tacklede urenhedderne.

Det kan lade sig gøre at rette det, hvis man vil ofre sig selv noget mere på sin hund og den tid der skal bruges for at få rettet op på noget som engang var ok.,

Husk lige den har ikke bedt om at komme til jer, det er jer der har ønsket hunden.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 12-09-10 06:28

@Nordsted, her kan du læse om kemisk kastraktion. Det findes skam:

Hormonbehandling med et hunkønshormon, der gives som indsprøjtning, kan midlertidigt dæmpe adfærden. Behandlingen kan gentages efter behov. Mange gange bruges hormonbehandling i starten af en behandling for at vurdere effekten af en påtænkt kastration. Dette kaldes sommetider en kemisk kastration. Kastration er for mange hanhunde den eneste løsning, der giver et resultat, når det drejer sig om at dæmpe den overdrevne sexualadfærd.

citatet er fra:

http://www.netdyredoktor.dk/sw6769.asp

http://www.netdyredoktor.dk/sw54635.asp

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 12-09-10 08:51

Det er et dominans-problem som er sexuelt betinget, som helt rigtigt fortalt af pifo. Det kunne tyde på, at hunden er den der bestemmer i connie.du's hjem, helt uden at menneskene forstår og kan aflæse adfærden !!
Connie skriver: "jeg skælder den kun ud når jeg ser at den har tisset og viser den det så den ikke er i tvivl om, så sætter jeg den ud i haven 15 min, men den kan komme udefra og gå lige hend og tisse."
Det er ikke godt nok at skælde ud, når den har tisset !!! Skideballen skal ske mens den tisser - smid et eller andet halvhårdt materiale på hunden, f.eks. en tennisbold, samtidig med et meget kontant nej !!! Når det har gentaget sig nogle få gange, er jeg ret overbevist om, at hunden har forstået budskabet !!! Straffen skal komme prompte og ikke nogle minutter efter, men i selve gerningsøjeblikket !!! I er nødt til at have et øje på hver finger i den periode hvor i overvåger hvad der sker.
Den kemiske kastration er også en mulighed som en forløber for en evt. kastration - spørg dyrlægen til råds.

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-09-10 17:11

Pifo... tak for link, så lærte jeg også noget idag.... måske det ikke var fremme, da min hund blev kastereret, for jeg kan ikke tro min dyrlæge ville vælge en kasteration fremfor en pilleløsning??

Citat
Det er et dominans-problem som er sexuelt betinget, som helt rigtigt fortalt af pifo. Det kunne tyde på, at hunden er den der bestemmer i connie.du's hjem, helt uden at menneskene forstår og kan aflæse adfærden !!

Den forklaring var i hvertilfælde ikke årsagen her i huset... og som jeg har skrevet et par gange, ... dyrlægen kunne ikke give en forklaring på hvorfor hunden pludselig begyndte at strinte i en alder af 5 år

Men kasterationen hjalp, og det var nu også det der var vigtigst for os

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 12-09-10 19:34

Ja Connie.du, det kan sagtens være, at det hjælper at få hunden kastreret. Tal med din dyrlæge om det. Forsøg evt. med den kemiske kastration først. Det er synd, hvis ikke I giver hunden en chance.
Ingen af os kan garantere noget, men det er forsøget værd - for jer alle sammens skyld.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-09-10 23:31

He he Pifo, kan se vi er enige

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 13-09-10 08:38

Nordsted1

Det er rart at se du også kan lære noget !

Hvis det var min dyrlæge der ikke vidste noget om kemisk kastration, ville han blive udskiftet straks !
Det burde være almindelig viden for en dyrlæge !
Nu ved jeg ikke hvor lang tid det er siden med din hund, men den medicinske behandling har været kendt i mindst 15 år, så tiden er ingen undskyldning hvis det er inden for den tidshorisont !!

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-09-10 07:21

Connie.nu.... du har fået undersøgt at din hund ikke fejler noget, f.eks blærebetændelse??

Eller får den i forvejen medicin, kan det også være årsagen

Kommentar
Fra : Connie.du

Dato : 14-09-10 07:22

Tusind tak for alle svarene, vil kontakte min dyrlæge og høre hvad hun vil foreslå. MVH Connie.du

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 19-09-10 02:29

Jeg spekulerer på om i har børn? Et barn, som er blevet renligt, kan blive vådligger. Det er ikke sjovt, pludselig at skulle til at skifte lagen og nattøj osv.
Hvordan vil i så få ægteskabet til at fungere. Hvem af jer skal have døjet med vask og dårlig nattesøvn - vil I så bortadoptere barnet? (Nej vel)
Prøv engang at læse her http://ekvinde.dk/forum/lofiversion/index.php/t36198.html
Hun skriver så fint: Det handler om, at forstå det væsen man har taget ansvaret for.
Vores tidligere naboer har en labrador som tisser inde på gulvet, med vilje, lige efter den har været ude.... MEN det er garanteret fordi den KUN går i hundegården (også når børnene leger i haven lige ved siden af)
Så ville jeg også tisse på gulvet for at gøre mig bemærket.

Måske snakker i ikke mere så meget med hunden, måske skal i være helt sikre på, at den har tisset inden den kommer ind, måske savner den lange gåture og leg, måske kan den mærke du er stresset, måske handler det om dominans, måske er den ikke længere din bedste ven, måske afmærker den blot territorium for at fortælle, at jeg er her også. Der kan være tusinde årsager og jeg synes at du/hund og partner ved fælles hjælp, skal få hunden ud af denne dårlige vane.

Jeg bliver virkelig berørt og får ondt i hjertet, når du skriver: ellers må den lade livet!
I et ægteskab må man samarbejde om de prøvelser, som livet nu engang giver.
Personligt synes jeg, at det er væsentligt lettere, at have en kastreret hanhund - og jeg tror helt sikkert også, at den vil holde op med at strinte inde.
Jeg er en smule irriteret over at være gæst hos folk med hanhunde, som absolut skal stå og parre sig op af et ben - det er da irriterende, både for børn som bliver væltet, gæster i nylon stømper osv. og pinligt for ejeren, som kan være nødt til at lukke den væk. Det kan også være et problem at vende en hund af med! - Dette hjælper en kastration vel også på.
Jeg ville slet ikke betænke mig. Hunden skal så ikke mere koncentrere sig om damer i løbetid, på en måde får den et bedre og mere afslappet tilværelse.
Held og lykke med afvænningen af det indendørs strinteri!

man har taget ansvaret for

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 30-10-10 10:40

Det er en ren hanhunde markering, desværre foregår den inde i huset og det gør det heller ikke bedre, for ens blomster kan heller ikke lide en gang hundeurin.

Rengør hans strintesteder med klorin holdige rengøringsmiddler, Køb en blomstersprayer til vand og indstil den på en stråle, hvor du kan ramme kanutten fra afstand.
Når han bare løfter benet for at strinte sprøjter du vand på ham, samtidig med at du siger nej rimeligt højt, du behøver ikke at råbe, da det er vandet som gør virkningen, og han ikke fatter hvordan du kan " nå " ham.

Hvis han har sit faste markørsted i din have, eller andre steder tager du flasken med, og giver mister hanhund samme behandling i nærheden af dit hjem. Læg en ny bærepose som llokkemad og giv ham et ordetnligt sprøjt, hvis han stiller sig an, husk at sige nej ikke råbe.

Hunden skal selvfølgelig have lov til at tisse af, men du bestemmer hvor, og som sagt den opførsel han har i dit hjem, er kun for at spille mister hanhund og ikke til at leve med. Fordelen for dig er, at han er så arrogant at hans i bogstaveligt forstand pisser på dig lige op i dit ansigt og det han udnyttes.

Spar endelig ikke på vandet og jeg garantere for, at han for stoppet vandkanonen med det samme.

En kastration vil hjælpe, men det er kun i bund og grund en magtbalance imellem dig/jer og hunden, og det er jer der overhundene i det spil, bare kom igang så I får en anden lugt i hjemmet på alle fronter.

Mvh
BW