/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
laaaaaaaaangsom stationær pc
Fra : lgs
Vist : 530 gange
50 point
Dato : 09-09-10 20:58

Har en ca. 5-6 år gl. stat.pc. med kun 230 mb ram og fik for måneder siden den besked at være ved at udgå for virtuel hukommelse, hvorefter jeg udvidede sidefilen, men det gav ikke øget hastighed ved OPSTART OG DEN FØRSTE HALVE TIME. Har hentet ram-rush, der giver mig et godt praj om, hvornår det er tilrådeligt at begynde brugen, nemlig når der et gået 20-30 inaktive minutter efter start og ledig ram er på ca. 60%. Når ram er i bund er cpu-ramforbrug i top. Læste mig til det råd at bruge et program, der udrenser de programmer, der ikke er nødvendige at opstarte. Siger det nogen noget, der leder til at give mig et råd? "Køb en ny og kraftigere pc-rådet" er jeg selvfølgelig rede til at følge men kun modstræbende, da mit daglige brug - skønt udstrakt - begrænser sig til mails, surf på nettet lidt regneark og tekstbeh.
Kogt ned: jeg undrer på, hvorfor ledig ram efter 20-30 min. med svingen ml. 0% og 50% lige pludselig er konstant ca. 60-70% og pc´eren kører perfekt.
På forhånd tak!

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 09-09-10 21:18

Styresystem ?

"230 mb ram" Der må så være tale om 256 MB hvor der så går lidt fra til noget delt grafik

Citat
Kogt ned: jeg undrer på, hvorfor ledig ram efter 20-30 min. med svingen ml. 0% og 50% lige pludselig er konstant ca. 60-70% og pc´eren kører perfekt.

ikke så underligt, det tager maskinen et godt stykke tid at blive færdig med indlæsnig, kontrol og opdatering af diverse ting

hvis du benytter xp har du helt sikkert for lidt ram, den kan køre men ikke godt.

Men istedet for at tænke på ny maskine burde du overveje at sætte noget mere ram i maskinen, det koster ikke ret meget og vil VIRKELIG kunne mærkes

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 09-09-10 21:20

nåe ja, glemte lige
Citat
Læste mig til det råd at bruge et program, der udrenser de programmer, der ikke er nødvendige at opstarte

kører du xp så er det her lige sagen:
http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb963902.aspx

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 09-09-10 21:35

Giv EXTERMINATOR pointene og køb dig en GB ram. 1 GB vil gøre hele forskellen til dit brug.

Download evt SIW herfra: http://download.cnet.com/SIW/3000-2094_4-10326678.hml
og brug det til at blive helt sikker på hvad type ram du skal have.

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 09-09-10 21:36

Citat
øget hastighed ved OPSTART OG DEN FØRSTE HALVE TIME.

havde du regnet med hurtig opstart = glem det

prøv at slette dine PREFETCH programmer
eller bare opdater dem, der ligger sikker meget der ikke skal genbruges
selv en simpel disk oprydning/ + andet kan gøre den hurtigere

til tider henter DE unødige data frem, som du engang har haft
men ikke bruger mere_ net-sider osv
Citat
er konstant ca. 60-70% og pc´eren kører perfekt.

prøv LIGE ALT + CTRL + DELETE
så kan du se hvad der æder dine kræfter
har du spærret for programmer i firewall = masser af kræfter
der går tabt der, fordi de ikke kan komme på nettet
men stadig forsøger på det = opdateringer/

hvad virus-scanner har du =?
de fleste æder masser af kræfter uden egentlig gøre andet end du beder det om
= tilbage til blokkerede programmer? der vil på nettet..

min kører i tomgang MAX 0 - 2%og det KUN fordi
jeg skubber til bordet/ musen aktiveres

jeg har virusprogrammer og updates og meget andet der kører
i bag-grunden_ men med nedsat funktion, når jeg er AKTIV
men den kommer på INTET tidspunkt over 5%

så der må da være noget galt
har du støv i din pc_ varme-udvikling,
hvad står din TEMPERATUR på i BIOS
kører du med nedsatte funktioner / også i BIOS

smutter igen_ har det meget køligt/ max 42* på min

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 09-09-10 21:41

og jeg har KUN 750mb og sidefiler (/%"=/"/
SIDEFILER // får bare det hele til at tænke endnu langsommere
da de først OPRETTES, når der virkelig er pladsmangel

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 10-09-10 00:02

Du bliver nød til at være mere præcis i det du skriver.
Du skriver noget med 230 mb ram... men hvad er det ? Er der 230 mb ram ledig ? eller i alt ?
Hvor meget plads er der på din harddisk i alt og ledig ?

Det kunne godt lyde som om du trænger til at slette nogle filer så du får noget mere plads på harddisken. Højre klik på harddiskens drev og vælg egenskaber så kan du køre diskoprydning også kan du slette midlertigde filer osv.

Tryk CTRL + ALT + DEL og start jobliste også kan de se hvilken programmer der brugere meget ram og CPU tid.

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 10-09-10 00:15

Du bliver nød til at være mere præcis i det du skriver.
Du skriver noget med 230 mb ram... men hvad er det ? Er der 230 mb ram ledig ? eller i alt ?
Hvor meget plads er der på din harddisk i alt og ledig ?

Det kunne godt lyde som om du trænger til at slette nogle filer så du får noget mere plads på harddisken. Højre klik på harddiskens drev og vælg egenskaber så kan du køre diskoprydning også kan du slette midlertigde filer osv.

Citat
Tryk CTRL + ALT + DEL og start jobliste også kan de se hvilken programmer der brugere meget ram og CPU tid.

Citat
er konstant ca. 60-70% og pc´eren kører perfekt.

prøv LIGE ALT + CTRL + DELETE
så kan du se hvad der æder dine kræfter
har du spærret for programmer i firewall = masser af kræfter
der går tabt der, fordi de ikke kan komme på nettet
men stadig forsøger på det = opdateringer/

husk at tømme papirkurvern OGSÅ
den fylder __________
og æder RAM/

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 10-09-10 00:16

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 10-09-10 00:17

og en scooter kører på kæde_træk/ til højre

Kommentar
Fra : larshau

Dato : 11-09-10 00:34

Jeg har haft samme problemer med langsom opstart! Prøv at gå til www.soluto.com, download og installér programmet. Så tror jeg du kan se hvad der er årsagen til langsom opstart. På basis af det kan du let regulere opstarttiden ved at udskyde eller slette opstarten af forskellige programmer du har på din PC. Det er et gratis program.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 11-09-10 11:48

@ larshau: Du er sq da morsom, der er jo ikke nok ram i maskinen til at køre et program som soluto
Q: What are the minimal requirements to run Soluto Beta?

A: The minimum requirements to run Soluto Beta are: Hardware -

• 512MB of Memory (RAM) and above

• 500MB of free disk space (Soluto Beta takes up approximately 20MBs; the rest is required for the proper operation of the Microsoft .NET Framework. Please see the Microsoft .Net Framework Minimal System Requirements for more information.) Operating System – Windows XP (SP2 and above) / Windows Vista / Windows 7

• Not Supported: Windows Server 2003 and 2008

• Administrator User – The application must be installed using an Administrator account.

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 11-09-10 12:19

Jeg bukker og takker for svarene - har ikke helt fattet pointsystemet, som forøvrigt ikke har min store interesse. Kunne jeg tildele point skulle det være til Exterminator for konstruktiv oplysning og til Moggi for SIW-oplysningen. Tak endnu en gang!